אופרה גורמה מגיעה לרחובות – ערב של אופרה,שוקולד וקפה

אופרה גורמה מגיעה לרחובות – ערב של אופרה,שוקולד וקפה

התזמורת הקאמרית הישראלית וסולני אופרה מוינה ומתל אביב, בפניני אופרה קומית, ברוח חדשנית ורעננה.

פניני  הבארוק בכיכובם של  סולני אופרה מוינה- תל אביב והתזמורת הקאמרית הישראלית, בניצוחו של יזהר קרשון ובבימויה של רוזמרי דנצינגר.  בתוכנית,  האופרה הקומית, "המשרתת הגבירה" מאת ג'ובאני בטיסטה פרגולזי  ו"קנטטת הקפה" של יוהאן סבסטיאן באך.

ערב מוסיקלי ברוח חדשנית המשלב אופרה, סטפס ,ארוחה איטלקית שתוכן בזמן אמת במטבח שעל הבמה, בית קפה בו מתחממים העניינים.

 

יום ד', 1 ביוני 2022, בשעה 20:30 היכל התרבות רחובות

"אופרה גורמה", מופע מוזיקאלי ייחודי בנימה קולינרית, מגיע להיכל התרבות רחובות ביום ד', 1 ביוני 2022, בשעה 20:30 בכיכובם של סולני הקשר הווקאלי וינה-תל אביב והתזמורת הקאמרית הישראלית,  בניצוחו של יזהר קרשון ובבימויה של רוזמרי  דנצינגר.

בתוכנית הערב האופרה הקומית "המשרתת האדונית", מאת  ג'ובאני בטיסטטה פרגולזי, ו"קנטטת הקפה" מאת יוהאן סבסטיאן באך. בשתי היצירות מככבים משקאות עתירי קופאין שכבשו את אירופה בסערה, משקה השוקולד שהגיע ממרכז אמריקה והקפה שהגיע מהמזרח המוסלמי.

השוקולד היה בתחילתו משקה שמזוהה עם החברה הגבוהה והבורגנות העולה. כבר באריה הראשונה של "המשרתת הגבירה",  מוזכר שיקוי השוקולד, כשאוברטו העשיר דורש במפגיע, כי המשקה יוגש לו בשעה קבועה.

בעלילת "המשרתת האדונית", סרפינה, המשרתת הצעירה של אוברטו שולטת על משק הבית  ועל חייו של אוברטו. היא מצווה על טבחי הבית להכין סעודת נישואין לה ולאוברטו. בעוד הטבחים והאופים עוסקים במלאכה, סרפינה מפעילה את קסמיה ואת תחבולותיה בעזרתו של המשרת וספונה כדי לשכנע את אוברטו לשאת אותה לאישה. ספוילר: זה מצליח! תהיה חתונה!

 

ארוחה איטלקית תוכן בזמן אמת במטבח שיוקם על הבמה.

סרפינה: אפרת אשכנזי, סופרן ,אוברטו: סמואל ברלד, בריטון, וספונה המשרת: יואל לנדסהוט, שחקן קומיקאי.

דרכו של הקפה אל פסגת הפופולאריות לא הייתה קלה. ב"קנטטת הקפה", מזועזע האב האדון שלנדיאן, מכך שבתו פוקדת את בתי הקפה. מתברר, שהבת  ליזי חשה את דופק התקופה, בעוד אביה נותר מאחור. כמו בכל דור גם בתקופת באך, בתחילת המאה ה-18 היה קיים פער דורות, וצעירים לעגו לזקנים בעלי הדעות המיושנות.

בעלילת "קנטטת הקפה" , מתפרץ שלנדריאן הבורגני המכובד אל בית הקפה ומחפש את ליזי בתו. כל יום מתחמקת ליזי מהבית אל בית קפה סמוך לשתות קפה, משקה חדש ואופנתי. בעיני אביה, זוהי הפקרות בלתי נסלחת, שאישה צעירה יוצאת לבדה לבית הקפה וצורכת את המשקה המעורר, הייצרי והממכר. הוא תופס את ליזי בדיוק ברגע שהמלצר עומד למזוג לה כוס קפה. שלנדריאן עושה סקנדל לעיני אורחי בית הקפה. הוא מאיים על בתו ומזהיר אותה שעם התנהגות שכזאת היא לעולם לא תמצא לה חתן. הוא אינו יודע שהחתן המיועד  נמצא במקום, הוא לא אחר מאשר הבעלים  של בית הקפה.

ליזי: אביגיל גורטלר הר-טוב, סופרן, שלנדריאן: סמואל ברלד, בריטון, המספר/עיתונאי: אושר סבג, טנור

גברת שלנדריאן: אפרת אשכנזי, בעל בית הקפה: יואל לנדסהוט.

הקשר הווקאלי וינה-תל אביב- את עמותת "הקשר הווקאלי וינה-תל אביב" הקימו ב 2013- הזמרת סילביה גרינברג מווינה, מאסטרו דייוויד ארונסון מהאופרה הממלכתית של ווינה והזמרת הישראלית רוזמרי דנציגר. העמותה נטלה עליה לטפח זמרות וזמרים מקצועיים בראשית דרכם על פי סטנדרטים בינלאומיים גבוהים. העמותה מקיימת קשרי עבודה עם מוסדות מוזיקאליים וינאיים ויוזמת חילופי אמנים צעירים. גולת הכותרת של פעילות העמותה היא מתן במה מקצועית לאומנים הצעירים מתוך שיתוף עם תזמורות ישראליות מובילות.

התזמורת הקאמרית הישראלית נוסדה בשנת 1965 כ"אנסמבל הקאמרי" על ידי גארי ברתיני אשר שימש כמנהלה המוסיקלי ומנצחה במשך 10 שנים. מאז עונת 2016/2015 מנהלה המוזיקלי של התזמורת הוא אריאל צוקרמן.  במשך שנות קיומה הופיעו עם התזמורת מנצחים ואמנים ידועי שם כמו: אייזיק שטרן, יצחק פרלמן, פנחס צוקרמן, יפים ברונפמן, ועוד רבים אחרים.  התזמורת הופיעה עם מקהלות מפורסמות רבות מהארץ ומחו"ל בשפע תוכניות ווקאליו. בנוסף להופעותיה הקבועות בתל-אביב, מוזמנת התזמורת להופיע בתוכניות מגוונות בכל רחבי הארץ ובפסטיבלי מוסיקה שונים בארץ.  כמו כן, עורכת התזמורת בקביעות סיורי קונצרטים ברחבי העולם ובפסטיבלים יוקרתיים, בהם: זלצבורג, הלסינקי, איסטנבול, אתונה, מרכז אירופה הונג קונג.

  • מנצח: יזהר קרשון
  • במאית: רוזמרי דנציגר
  • כוריאוגרף: יצחק בן מאיר
  • ג'ובאני בטיסטה פֶרְגוֹלֶזִי ( 1736-1710 )
  • האופרה הקומית "המשרתת הגבירה" | ליברית: גֶ'נָרוֹ פֶדֶרִיקוֹ
  • יוהאן סבסטיאן באך ( 1750-1685 )
  • "קנטטת הקפה" רי"ב 211 . ליברית: כריסטיאן פרידריך הֶנְרִיצִי (פִּיקַנדֶר)
  • יום ד', 1 ביוני 2022, בשעה 20:30 היכל התרבות רחובות
  • רכישת כרטיסים:  https://kupatbravo.co.il/announce/70203  מחיר:146-195 ₪
  • לפרטים נוספים: עידית בן ארי 0505255079 וענת מרומי , מרומי יחסי ציבור,052-8133813

 

יזהר קרשון—מנצח נגן צ'מבלו: החל את חינוכו המוזיקלי כילד בנגינת חליליות ופסנתר ובשירה במקהלה. התאהבותו בצ'מבלו הולידה את משיכתו לרפרטואר הבארוקי. לאחר השלמת תארים באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים בהדרכת דוד שמר ובסְקוֹלָה קַנְטוֹרוּם בַּזִילְיֶנְסִיס בהדרכת יוֹרג־אַנְדְרֵיאַס בֶּטִיכֶר, היה בין מקימי תזמורת בארוקדה ( 2007 ),איתה מופיע קרשון בישראל ובאירופה ועימה הקליט ארבעה תקליטורים. בנוסף, ב 2014- יצא לאור ב"קַרְפֶּה דְיֶם" הגרמנית תקליטור בנגינתו, ובתקליטור אחר שיצא לאור ב 2020- ב"דויטשה גרמופון", ניגן עם נגן המנדולינה הישראלי־בינלאומי אבי אביטל. מלבד נגינה בבארוקדה,  קרשון מרבה להופיע כסולן וכנגן קונטינואו עם כל גופי המוזיקה בארץ. על כמה מהתזמורות – בארוקדה תזמורת הבארוק ירושלים והקאמרית הישראלית – אף ניצח והקונצרטים זכו לביקורות נלהבות בעיתונות.

 

רוזמרי דנציגר—במאית: זמרת אופרה ילידת קופנהגן, החלה את לימודי הזמרה באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים והשלימה אותם ב  Hartt College of Music באוניברסיטת הרטפורד שבקונטיקט. עוד למדה במחלקה לתיאטרון באוניברסיטת קורנל, בה גם לימדה פיתוח קול. לאחר תום לימודיה, שימשה דרמטורגית בתיאטרון טוֹסְטרֶפּ Tåstrup שבקופנהגן. דנציגר חזרה לארץ לאחר קריירה ארוכה על במות אופרה חשובות באירופה. היא הקימה יחד עם עמיתיה מווינה סילביה גרינברג ודייויד ארונסון את עמותת הקשר הווקאלי וינה-תל אביב לטיפוח זמרים צעירים מקצועיים בתחילת הקריירה. היא גם פרסמה מאמרים בתחום ההיסטוריה של האמנות, מוזיקולוגיה ותיאטרון בכתבי עת אקדמיים.  לדנציגר ניסיון בתרגום אופרות ומחזות עבור גופי ביצוע, כגון תרגום האופרה היהודייה מאת הלוי מצרפתית לעברית עבור התזמורת הסימפונית ירושלים, תרגום אופרטות של אופנבך עבור רשות השידור הישראלית ותרגום המחזה מדונה ומייק מאת המחזאי האוסטרי ברנרד שרפל, מגרמנית-אוסטרית לדנית עבור תיאטרון Tåstrup .

אפרת אשכנזי—סופרן. ילידת ישראל, למדה בבית הספר הגבוה לאמנויות הבמה "בית צבי" וסיימה תואר במוזיקולוגיה ובמדעי הרוח באוניברסיטת בר אילן. היא זכתה במלגות מן המכון הישראלי לאמנויות האופרה ( IVAI ), מקרנות ליאון, בסר ורונן ובמלגת סָנוֹ. ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית

גילמה בין היתר את הרוזנת בנישואי פיגארו של מוצרט, את ויטֶלְיָה ברחמי טיטוס שלו, את האֵם בהנזל וגרטל של הומפרדינק ואת רוֹזָלִינְדֶה בהעטלף של י. שטראוס. באופרה הישראלית גילמה בין היתר את ביאנקה בלה רוֹנְדִינֶה של פוצ'יני, גָ'נֶטָה בשיקוי האהבה של דוניצטי, דונה אנה בדון ג'ובאני של מוצרט, הגבירה הראשונה בחליל הקסם של מוצרט, מימי בלה בוהם של פוצ'יני, אַנִּינָה בלה טרוויאטה של

ורדי, הכוהנת הגדולה באאידה שלו, אשת ראש העיר ביֶנוּפָהשל ינאצ'ק, אסירה בליידי מקבת ממְצֶנְסְק של שוסטקוביץ" נערה בעלייתה ונפילתה של העיר מהגוני של וייל וברכט והאישה המנחמת בהילד חולם של גיל שוחט וחנוך לוין.

 

סמואל ברלד—בריטון גרמני-אמריקאי המחזיק בתואר מוסמך בתחום הפדגוגיה הווקאלית מהאקדמיה למוסיקה של ויסבאדן, ודיפלומה בתחום האופרה מהאוניברסיטה למוזיקה ואמנויות הבמה בפרנקפורט.

סמואל ברלד הופיע בהפקות אופרה בתפקידים הבאים: בלקורה בשיקוי אהבה מאת דוניצטי עם האופרה הירושלמית בניצוחו של עומר אריאלי; סם בצרות בטהיטי מאת ברנשטיין עם תזמורת הרחוב הישרולמית בניצוחו של עידו שפיטלניק; לפורלו בדון ג'ובאני מאת מוצרט עם התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחו של אריאל צוקרמן ועם הסינפונייטה הישראלית באר שבע בניצוחו של ניר קברטי; פפגנו בחליל הקסם מאת מוצרט עם האופרה הירושלמית בניצוחו של עומר אריאלי; קולטינוס באונס לוקרציה מאת בריטן עם אופרה אינקוגניטה במינכן בניצוחו של ארנסט ברטמן; קיסר-על-הכול בקיסר אטלנטיס מאת ויקטור אולמן בניצוחו של אדריאן סילבין; הרוזן בנישואי פיגארו מאת מוצרט עם האופרה הצעירה ריין-מיין בניצחו של מיכאיל קטב; פיגרו בספר מסיביליה מאת של פאיזיאלו עם האופרה הצעירה ריין-מיין בניצחו של מיכאיל קטב.

רפרטואר הקונצרטים של מר ברלד כולל אורטוריות ושיר אמנותי. לאחרונה, מר ברלד הופיע ברסיטלים ברחבי הארץ עם מחזור השירים "הטוחנת היפה" מאת שוברט עם הפסנתרן יונתן זק. לאחרונה שודר רסיטל בו שר מר ברלד שירי שוברט במסגרת "השוברטיאדה הישראלית 2021" עם הפסנתרן עידו אריאל. מופע זה זכה לשבחי העיתונות. כמו כן, הוא שר את תפקיד הבריטון ב"רקוויאם גרמני" מאת ברהמס בניצוחו של ישי שטקלר. גם מופע זה זכה לשבחים בעיתונות.

 

יואל לנדסהוט—שחקן קומיקאי, יליד המבורג. הוא בוגר בית הספר למשחק "פרסונה" בניהולם של נלי עמר וטיירי מורל, ובית הספר "תיאטרון הגוף" בניהולו של נועם מאירי, כמו כן הוא התמחה ב"קומדיה דל'ארטה" אצל חיים עבוד ולהקת "סקפינו".

ליואל לנדסהוט ניסיון עשיר בהופעות תיאטרון וקרקס. בין השאר הופיע בתיאטרון הבימה ב"מלכת השלג" בתפקיד מלכת הפרחים; בתיאטרון קליפה ב"השיר של לולה" בתפקידי החולד וכלב הים, וב"שיגעון יצירתי"; במסגרת התיאטרון הנודד הוא הופיע ב"כלל והיוצא מן הכלל" מאת ברכט בתפקידי הסבל והשופט; בתיאטרון תמונע ובתיאטרון הערבי-עברי הופיע ב"הסבתא", יצירת תיאטרון פיזי; עם "הדקדנטים" הוא הופיע בערבי קברט ביפו;  ב"קרקס מארץ עוץ" בתפקיד הכלב טוטו;  כמו כן, הופיע יואל לנדסהוט בהצגות ילדים בישראל, דרום קוריאה, ארגנטינה וקרואטיה. כקוסם הוא הופיע בקרקס פלורנטין ובמסגרת "אומ"ץ" אמנים ויוצרים במרחב הציבורי. באופרה הישראלית הופיע כלוליין באופרות שונות;

יואל לנדסהוט מופיע גם כמנחה במופעי קרקס, קברט וקונצרטים קלאסיים וברסיטלים של שירי מחזות זמר ושנסונים. קולו נשמע גם בדיבוב לגרמנית בסרטי קולנוע.

אביגיל גוּרְטְלֶר הר־טוב—סופרן. ילידת ישראל, בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, שם זכתה בפרס הראשון לשירה בתחרות 2010 . בעת חברותה ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית גילמה את מלכת הלילה בחליל הקסם של מוצרט, את סוזנה וברברינה בנישואי פיגרו של מוצרט, את גרטל בהנזל וגרטל של הומפרדינק, את קלורינדה בלה צ'נרנטולה של רוסיני, את אָדֶלֶה  בהעטלף של יוהאן שטראוס, את סופי בוורתר של מסנה ואת אָדִינָה בשיקוי האהבה של דוניצטי. באופרה הישראלית

הייתה גרגר חרדל בחלום ליל קיץ של בריטן ונער רועים ביֶנוּפָה של ינאצ'ק. עם אנסמבל "הקשר הווקאלי וינה-תל אביב" גילמה את גב' הרץ בהאימפרסריו של מוצרט, צרלינה בדון ג'ובאני של מוצרט וסילבי היונה של גונו. על בימת הקונצרטים הופיעה בלָאוּדָטֶה פּוּאֶרִי של פרגולזי, במיסת נלסון של היידן, במיסה בדו מז'ור של בטהובן ובתהילים מ"ב של מנדלסון. בהפקות "הקשר הווקאלי וינה-תל אביב" הופיעה עם  קאמרית הישראלית בניצוח ספרבר וצוקרמן, עם הסינפונייטה הישראלית באר שבע בניצוח קָבָּרֶטִי ועם

הסימפונית חיפה בניצוח ארונסון.

אושר סבג—טנור. יליד ישראל, הוא בוגר בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן־מהטה באוניברסיטת תל אביב. בשנות לימודיו זכה במלגות קרן התרבות אמריקה־ישראל, במלגת סידוניה ברקוביץ' ובמלגת הצטיינות ע"ש דוד בן־בסט. סבג הירבה להופיע עם תזמורת בית הספר מאנֶס למוסיקה בניו יורק ובקונצרטים של סימפונט רעננה והתזמורת הקאמרית הישראלית. בעת חברותו ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית גילם בין היתר את טמינו בחליל הקסם של מוצרט ואת טֶבַּלְדוֹ בבני קפולט ובני מונטגיו של בליני. עוד גילם את בכחוס באריאדנה בנקסוס של ר' שטראוס ומָטֵאוֹ בּוֹרְסָה בריגולטו של ורדי. במסגרת הפקות "הקשר הווקאלי וינה- תל אביב" גילם – עם התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוח

צוקרמן – את דון אוטביו בדון ג'ובאני של מוצרט.

יצחק בן מאיר—רקדן, כוראוגרף ומורה לסטפס. רוקד כבר כשני עשורים, ליצחק ניסיון רב ועשיר בהוראת סטפס, כוראוגרפיה והופעה על במות בארץ ובעולם.  יצחק הופיע בישראל בשלל מקומות כגון סוזן דלל בתל-אביב, בהפקת הילדים 'צלילי הקסם' עם ניצה שאול באופרה הישראלית, כוריאוגרף סטפס במופע החנוכה "מותק של פסטיבל', חבר בלהקת הקצב 'טקדמיה' וכוראוגרף ורקדן בהפקות אופרה עם תזמורת חיה בשיתוף פעולה עם הקשר הווקאלי וינה-תל אביב.

לאורך השנים יצחק השתתף ולימד בשלל פסטיבלים ברחבי העולם: שטוקהולם, פראג, ניו ג'רזי ועוד. בשנת 2016 יצחק החליט לצאת מגבולות מדינת ישראל ועבר לגור בברצלונה שבספרד שם הוא סיים את תוכנית הסטפס לרקדנים בבית הספר Luthier, היה חבר בלהקת הסטפס UNUM של Estefanía Porqueras, הופיע בשלל אירועים מקומיים ולימד מגוון סדנאות ושיעורים.

ב-2017 יצחק סיים את תוכנית הסטפס היוקרתית לרקדנים בבית הספר למחול Jacob’s Pillow במסצ'וסטס תחת ניהולה של רקדנית הסטפס האמריקאית הידועה Michelle Dorrance . מ-2018  הוא היה חבר בלהקת הסטפס הוותיקה  Tapestry Dance Company באוסטין, טקסס, תחת ניהולה של Acia Gray  . עם להקה זו הוא הופיע בשלל הפקות ובתפקידים שונים ומגוונים המערבים שירה, משחק וריקוד.

 

קרדיט תמונה: שלום בוהארון

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh