איך לטפל בדיכאון בגלל לחץ בעבודה?

איך לטפל בדיכאון בגלל לחץ בעבודה?

בשנת 2015 פרסם ארגון ה-OECD מחקר מעמיק המעיד על עלייה משמעותית בצריכת תרופות נוגדות דיכאון, כתוצאה מחוסר ביטחון כלכלי ותעסוקתי לאחר המשבר העולמי בשנת 2008. מחקרים נוספים פורסמו בעשור האחרון בנושא העלייה בצריכת תרופות נוגדות דיכאון בגלל לחץ בעבודה, פיטורים, אובדן אדם קרוב, טראומה ועוד.

בשנת 2017 פרסמו חוקרים מאוניברסיטת לייפציג שבגרמניה תוצאות סקר שנערך בקרב עובדים מבוגרים הסובלים מאבטלה ממושכת, הסקר הוכיח כי המובטלים סובלים יותר מדיכאון בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, וידוע כי אבטלה מהווה סיבה לדיכאון ולחץ נפשי. מחקרים חדשים בדקו את הקשר בין דיכאון ללחץ בעבודה, והתוצאות הפתיעו רבים, לכן כדאי לדעת כי יש שיטות לטיפול בדיכאון על רקע של לחץ בעבודה, וכדאי לפנות לפסיכיאטר המתמחה בתחום זה.

חוסר ביטחון כלכלי כגורם לתופעת הדיכאון

אחת הסיבות המוכרות לתופעת הדיכאון היא חוסר ביטחון כלכלי. לאחר המשבר הכלכלי בשנת 2008 חל זינוק בצריכת תרופות נוגדות דיכאון, ובמדינות כמו גרמניה חל זינוק של 40% במכירת התרופות נוגדות הדיכאון, ובספרד הייתה עלייה של כ-30%.

יש לציין כי זיגמונד פרודי טען בעבר כי יש קשר הדוק בין עבודה לאהבה, לכן באופן לא מפתיע אבטלה גורמת לעלייה בתופעת הדיכאון, ולמעשה הדיכאון מגביר את הסיכון לאבטלה, והאבטלה מגבירה את הסיכון לתופעת הדיכאון אצל אנשים רבים.

אבטלה וחוסר ביטחון כלכלי גורמים לדיכאון קשה אצל רבים באוכלוסייה, והסובלים מהתופעה מסתגרים בתוך עצמם, הם חווים חוסר אנרגיה המקשה עליהם לחזור למעגל העבודה ולבצע את עבודתם היטב, רבים מאבדים עניין בפעילות שגרתית ורגילה, ואנשים הסובלים מדיכאון לרוב עצובים, סובלים מייאוש וחוסר תקווה ויש ההופכים לעוינים כלפי אחרים.

אדם ששוהה בביתו זמן רב בלי לעבוד סובל מחוסר ביטחון כלכלי וממצוקה נפשית, האבטלה הממושכת פוגעת בדימוי העצמי ונוצר מעין מעגל קסמים הפוגע באדם ומקשה עליו לחזור לשוק העבודה. אם האדם סובל מדיכאון והוא לא מקבל טיפול, הוא יתקשה למצוא עבודה, ואם יגייסו אותו לתפקיד מסוים תפקודו לא יהיה מספק עבור המעסיק. בנוסף, דיכאון מהווה גורם סיכון למעורבות בתאונות דרכים ועבודה, לכן יש לאבחן בזמן את התופעה ולפנות לטיפול מקצועי.

לחץ בעבודה גורם לדיכאון

מחקרים רבים בדקו בשנים האחרונות את הקשר בין תופעת הדיכאון לבין לחץ בעבודה. גם המוסד לבטיחות ולגיהות בעבודה פרסם נייר עמדה בנושא חשוב זה, ולטענת הארגון המבוססת על מחקרים בארץ ובחו"ל, לחץ בעבודה מהווה גורם סיכון לרוב הארגונים והמעסיקים. הלחץ בעבודה הפך לאחת הסיבות העיקריות למחלות, לרבות דיכאון הנחשב למחלה, ולפגיעה בפריון העבודה, להיעדרויות ממושכות ממקום העבודה ולפגיעה משמעותית בתפוקת הארגון.

מקום העבודה משפיע על בריאות האדם, ובמצבי לחץ רבים מהעובדים מתלוננים על מצוקה פיזית ונפשית. במציאות הכלכלית ובשוק התחרותי של היום המעסיקים מפעילים לחץ על העובדים לצורך שיפור פריון העבודה, ויש תחומים בהם חייבים להשלים פרויקטים בזמן לכן העובדים נתונים ללחץ רב ויש לכך השלכות קשות, כגון דיכאון.

כדאי לדעת כי מייחסים את גורמי הסיכון הקשורים ללחץ בעבודה לתוכן העבודה, לעומסים המופעים על העובד, לקצב וסגנון העבודה, לארגון זמן ועוד. גם שינויים במקום העבודה כמו החלפת מנהל, הטמעת מערכת חדשה, שינויים ארגוניים וכו', כל אלו ועוד גורמים ללחץ רב ועובדים רבים קורסים תחת לחץ העבודה ולא מעט מהם מתחילים לצרוך תרופות פופולריות הנוגדות דיכאון.

דרכי טיפול בדיכאון

עובדים הסובלים מלחץ בעבודה וחווים תסמיני דיכאון מעוניינים לדעת איך לטפל בדיכאון, לכן הפתרון הוא לעבור אבחון מקצועי על ידי מומחה (פסיכיאטר או פסיכולוג), ולאחר אבחון ניתן להתאים טיפול. ברוב המקרים הטיפול המוצע משלב בין תרופות נוגדות דיכאון לתקופה מסוימת וטיפול פסיכולוגי, במקרים של דיכאון קליני ניתן להתאים טיפול בגרייה מגנטית או חשמלית, ECT וטיפול בקטמין.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh