ההורים כבר מתקשים? כך תקלו עליהם

ההורים כבר מתקשים? כך תקלו עליהם

החל מהתנהלות בבית, דרך צורך בעזרה סיעודית ועד הפרעות בשינה: להורים מבוגרים יש המון קשיים שאנחנו לא תמיד מודעים אליהם. כך נקל עליהם

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תוחלת החיים בישראל בשנת 2016 עמדה על 80.7 לגברים ו-84.2 לנשים והיא נחשבת לאחת הגבוהות בעולם המערבי. למעשה, כבר ב-2017 פורסם שבתוך 25 שנה יכפיל את עצמו מספר הקשישים.

לצד כל היתרונות, צריך גם לזכור שאדם בן 65 ומעלה מבקר במרפאות 22 פעמים בשנה בממוצע לעומת אדם צעיר שעושה זאת 8 פעמים בשנה (לפי נתוני משרד הבריאות) ושבני הגיל השלישי מהווים אחוז ניכר מאלו שחולים בהשמנה, סכרת, טרשת עורקים, עיוורון ואי ספיקת כליות.

אחד הדברים שילדים להורים מבוגרים יכולים לעשות על מנת לשפר את איכות החיים שלהם הוא לבדוק מה מקשה עליהם ביום יום. אם נכנסים לעובי הקורה, מגלים שיש המון בעיות קלה שלא תמיד מקבלות את הטיפול וההתייחסות הראויה. הנה כמה דוגמאות והפתרונות הרלוונטיים לכל סיטואציה:

  1. התניידות והתנהלות בבית

גברים ונשים מבוגרים שעדיין חיים בבית ובקהילה עלולים להתקשות להתנייד בצורה עצמאית. קושי בהתנהלות בא לידי ביטוי ביכולת לקום או לשכב על המיטה, במעבר ממצב ישיבה לעמידה וכמובן בהליכה. כאן התפקיד של הילדים הוא לדאוג לאביזרי עזר ורהיטים שמתאימים לצרכים של בני הגיל השלישי ומסייעים להם.

כורסת קימה למשל יכולה לשפר בצורה דרמטית את איכות החיים של הורים מבוגרים, בלי שהם ירגישו מבוכה מזה. באותה הזדמנות אפשר לבדוק האם הם זקוקים למוצרי ספיגה על רקע בריחת שתן, לצייד את המקלחת בשטיחים נגד החלקה ולהחליף מוצרי פרזול במטבח כדי לעזור להם לפתוח ולסגור ארונות. כל אלו נראים כמו דברים קטנים, אך יש להם משמעות גדולה בטווח הקצר והארוך.

  1. עזרה סיעודית

תהליך הזקנה נוטה להיות הדרגתי והוא מאפשר גם לקשישים וגם לבני המשפחות שלהם להתרגל למצב החדש. תוך כדי ההליך, מה שכדאי לעשות הוא לבדוק איזה דברים יכולים לעזור להורים המבוגרים בלי להציק להם או לחייב אותם. אם ההורים משתפים פעולה ומגלים עניין, אפשר להציע עזרה סיעודית בנוכחות מטפל או מטפלת.

טיפול סיעודי מלווה את הקשיש בהתאמה ספציפית למצב הבריאותי שלהם. אפשר למשל לתאם עזרה סיעודית 2-3 פעמים בשבוע בלבד ולשלב אותה עם ניקיון, או למצוא מימון לעזרה מקיפה ומלאה יותר של 24 שעות ביממה עם מטפלים צמודים. בהקשר הזה, הדבר החשוב הוא לטפל בכאבים כדי לשפר את התפקוד ומצב הרוח ולהשאיר את ההורים בתחושה של שליטה על גורלם ועל מצבם הכלכלי.

  1. הפרעות שינה

שינויים פיזיולוגיים בתבנית השינה עלולים להיות קריטיים לאיכות החיים של מבוגרים וצעירים כאחד. אצל מבוגרים, זה בא לידי ביטוי בתלונות על ירידה באיכות השינה וביקיצה מוקדמת שלא בהכרח עולה בקנה אחד עם מספר שעות השינה המומלץ על ידי הרופאים ואנשי המקצוע. בנוסף, הפרעות שינה גורמות עייפות, חוסר יכולת להתרכז, בלבול, ירידה בתפקוד הפיזי ולפעמים גם דיכאון, חרדה ומצוקה.

הדרך להקל על ההורים שכבר מתקשים בשינה היא לבדוק האם זו תוצאה של מחלות נפוצות (כגון דום נשימה בשינה, כאבים, הגדלת שלפוחית השתן, טיפול תרופתי וכן הלאה), או תולדה של מצב פסיכולוגי. בהמשך, אפשר לעבור הערכה גריאטרית כדי לאפיין את מהות ההפרעה ולעצב תכנית טיפולית התנהגותית או תרופתית. אם בוחרים בטיפול תרופתי, התהליך חייב להיות איטי, סבלני וארוך כדי למנוע סיכון לבלבול ונפילות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh