הטרנד החדש – קופות גמל להשקעה

הטרנד החדש – קופות גמל להשקעה

החל מסוף שנת 2016 נכנס לשוק ההון הישראלי מוצר פיננסי חדש, אשר מאז הלך וצבר תאוצה ופופולאריות בקרב ישראלים המעוניינים לחסוך כסף. הכוונה היא לקופות גמל להשקעה – אותן קופות גמל אותן אנו מכירים מאז קדמת דנא, כאשר השינוי המעניין כאן הוא כי מאז תחילת השנה ניתן למשוך את הכסף המושקע בקופת הגמל בכל נקודת זמן. מדוע מדובר בשינוי מהותי כל כך אשר גורם לציבור הישראלי לנהור בהמוניו למוצר פיננסי זה ולשים כספם בקופות גמל להשקעה?

חיסכון פנסיוני גמיש

המטרה העיקרית העומדת מאחורי הנגשתן של קופות גמל להשקעה לציבור הרחב היא עידוד הציבור לחסוך כסף לשנות הפרישה (חיסכון פנסיוני), אך לעשות זאת בצורה אשר לא תגביל ו"תנעל" את כספו של המשקיע. זה היה המצב עד לאישורן של הקופות להשקעה, כאשר בקופות הגמל המסורתיות הכסף שנצבר בקופה היה מוגדר כחיסכון לשנות הפרישה, ומי שמעוניין היה למשוך כסף זה בטרם גיל הפרישה חויב בתשלום של קנס גבוה, מה שהפך את כל הסיפור לבלתי משתלם.

כיום, באמצעות קופות גמל להשקעה מעודדת המדינה את הציבור הרחב לחסוך כסף בחיסכון ארוך טווח, כזה המיועד רשמית לגיל הפנסיה, אך הגמישות של קופות גמל להשקעה כיום הופכת את החיסכון לאטרקטיבי ומזמין עבור האזרח הממוצע. בנוסף לעובדה כי ניתן למשוך את הכסף שנחסך בקופה בכל גיל ובכל נקודת זמן, המשקיעים חופשיים לעבור בין קופות שונות, להחליף תכניות בתוך אותה קופה וכו', וכל זאת בלי לספוג קנסות או לשלם מס גבוה על אותה פעולה.

מעבר בין אפיקי השקעה והטבת מס כפולה

קופות הגמל להשקעה הפכו פופולאריות כל כך במהלך השנה האחרונה עקב מספר סיבות עיקריות, כאשר הגמישות המאפשרת משיכה של הכספים ומעבר בין קופות שונות היא כאמור אחת הסיבות העיקריות. בנוסף,  נהנים החוסכים בקופות גמל אלו מהטבת מס כפולה – מצד אחד הם זכאים לפטור על רווחי הון – הכסף הנחסך בקופת הגמל מושקע בשוק ההון, ואת הרווח הנעשה מהשקעה זו צובר מחזיק הקופה, ללא צורך לשלם מס רווח הון עבור הרווחים. זאת כמובן כל עוד אינו מושך את הכסף, אלא שומר אותו בקופה כחיסכון לטווח ארוך. בנוסף, עם הגיעם לגיל הפרישה זכאים מחזיקי הקופה לפטור ממס הכנסה על קצבת הפנסיה שיקבלו, אותה קצבה הממומנת על ידי החיסכון שנצבר בקופת הגמל.

הגמישות המאפשרת מעבר בין אפיקי השקעה מהווה יתרון משמעותי גם כן. כל חוסך יוכל להחליט האם כספי החיסכון שלו יושקעו באפיק סולידי ובטוח יחסית או באפיק השקעה תנודתי ו"מסוכן" יותר בעל פוטנציאל לרווח גבוה יותר. כמובן שבכל שלב ניתן לעבור בין אפיקי השקעה שונים, וכך לשנות את אופי החיסכון. גם כאן מדובר ביתרון המושך רבים בציבור הישראלי המעוניינים בחיסכון ארוך טווח לפנסיה, אך כזה שלא יגביל אותם לחלוטין ו"יעלים" את כספם למשך עשרות שנים עד לגיל הפרישה…

למידע נוסף באתר כלל ביטוח לחצו כאן

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh