הרכיב החשוב ביותר שחורץ את גורלו של הקפה

הרכיב החשוב ביותר שחורץ את גורלו של הקפה

כולנו יודעים – או לפחות נדמה לנו שאנו יודעים – מה הופך קפה רגיל למשובח: פולים איכותיים, טחינה וקלייה מקצועיות ואם דרוש גם בריסטה על הדרך, אז שיהיה. אבל יש רכיב אחד שמהווה את רוב משקלו של הקפה, ודווקא בו אנו לא משקיעים אפילו שנייה אחת של מחשבה.

כבר ניחשתם באיזה רכיב מדובר?

מים מהווים את רוב נפחו ומשקלו של הקפה שאנו שותים, אבל אף אחד לא עצר לחשוב על השפעתם האפשרית על טעמי הקפה.

המינרלים הכלולים או החסרים בהם משפיעים ישירות על טעם הקפה. מים "קשים", כפי שהם נקראים, הם מים המכילים ריכוזים גבוהים יחסית של מינרלים כגון מגנזיום, ביקרבונט ועוד. מים "רכים", לעומת זאת, הם כמעט נטולי מינרלים; בדרך כלל מדובר במים מסוננים או מטוהרים.

דווקא למים המוגדרים "קשים" יש השפעה חיובית על טעמו של הקפה; זאת הודות למינרלים הכלולים בהם, שחלקם נצמדים לרכיבי הקפה ומעניקים להם טעמים שונים. רמות גבוהות של מגנזיום גורמות לקפה לקבל טעמים חזקים ומחזקות גם רמות הקפאין; ביקרבונט מעניק לקפה טעמים מרירים; אוגינול נותן לקפה טעם עצי וכן הלאה.

לפיכך, כמו שיודע כל בריסטה מקצועי, רצוי להכין את הקפה שלכם דווקא עם מי ברז, ופחות עם מים מטוהרים או מסוננים (מים "רכים") שמעקרים את טעם הקפה.

התגלית אודות השפעת המים על טעמי הקפה, שמורה לכריסטופר הנדון – כימאי במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס בארצות הברית. הוא חבר לשני בריסטות מקצועיים שלא הבינו מדוע ביום אחד הקפה מקבל טעם אחד, וביום אחר הקפה מתקבל עם טעם שונה לחלוטין. הנדון פיתח מודל מחשב שמסביר את השפעת המים על טעם הקפה, ולאחר מכן שני הבריסטות הוציאו לפועל את המתכונים כדי לוודא שהתיאוריה אכן עובדת גם בעולם המציאות.

למרות זאת כדאי לזכור שיש רמות מסוימות של מינרלים, שמבטיחות טעם קפה משובח יותר לעומת רמות אחרות. מכיוון שאין לנו דרך הלכה למעשה לשלוט בכמות המינרלים הכלולים במי הברז שלנו, איך בכל זאת נשיג את טעם הקפה הטוב ביותר?

כלל אצבע הוא שניתן לרכוש מראש פולי קפה המיועדים למים קשים (או מים רכים, לפי העדפותיכם). מעבר לכך, אם תפנו לספק קפה מקומי תוכלו ליהנות מפולי קפה המיועדים למים הקיימים בסביבתכם. זאת מכיוון שלעיתים קרובות חלק מהספקים ובתי הקפה עושים ניסיונות עם המים המקומיים, כך שאם תרכשו קתה הקפה שלכם מספק מקומי תוכלו להיות בטוחים שתקבלו טעמים משובחים.

רצוי לזכור דבר אחד חשוב – הדברים שלעיל נכונים רק כאשר מדובר בפולי קפה טריים שנקלים ונטחנים במקום, ומהם עושים את הקפה. השפעת המים על קפה נמס לסוגיו היא פחותה, זאת מכיוון שהמינרלים במים נצמדים לרכיבי הקפה רק בזמן הטחינה והקלייה.
רוצים לחסוך עד 50% על הקפה שלכם? קנו קפסולות תואמות נספרסו של רוסו קפה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh