"הרמנו ידיים" – ראשי ערים נגד כחלון

"הרמנו ידיים" – ראשי ערים נגד כחלון

"מחירי הדיור לא ירדו, לא יורדים ולא יירדו בזמן הקרוב" – זו המסקנה מפאנל בקרב ראשי ערים שנערך במסגרת הכנס השנתי למנכ"לים ולמזכירים ברשויות שנערך באילת.

"מחירי הדיור לא ירדו, ולא משנה מה פרשנים אומרים. הם לא יכולים לרדת במציאות הקיימת", אומר רחמים מלול, ראש עיריית רחובות. "הבעיה העיקרית היא שהמדינה לא בונה יחידות דיור, אלא יזמים פרטיים. כל עוד הקרקע היא בבעלות פרטית ולא ממשלתיתהמחירים לעולם לא יוכלו לרדת. כל אלה שמדברים שהם מעוניינים בירידת מחירי הדיורשיבדקו קודם כל את עצמם.

"בבחירות האחרונות היה הסכם פוליטי ובו חילקו את נושא התכנוןשהיה קיים עד אז במשרד הפניםבין משרדי הפנים והאוצר. מדובר בפירוש באילוץ פוליטי, דרישה של השר כחלון. היום הם לא עובדים בתכנון או בתיאום משותף. ההפרדה בין התכנון לרגולציה הכספית היא עיוות מבני של השלטון המרכזי; זה גורם לכך שלמעשה אין מי שעושה את האיזון הכלכלי, את האיזון בין התעסוקה למגורים. היום אין איזון ולא עושים איזון לטובתנו בגלל ההפרדה הזו. כשביקרתי במשרד הפנים במהלך ההעברה וראיתי ערימות של ארגזיםאמרתי להם לשמור אותן עד הבחירות הבאות, אולי יצטרכו לחזור.

"גם הוועדות המחוזיות גורמות לכך שמחירי הדיור לא יירדו. תפקיד הפקידים בוועדות המחוזיות הוא ליישם את מדיניות הממשלה, ובכלל זאת לבנות יחידות דיור, אך בפועל הם תוקעים מקלות בגלגלים. ברחובות, הוועדה המחוזית מעכבת אלפי יחידות דיור ופוגעת בפעילות הכלכלית, ואני מתחיל להתייאש. לראש הרשות הנבחר אין אמירה או השפעה בנושא, הם מתכננים לפי ראות עיניהם, ואני הרמתי ידיים. לכן אני מצטרף לראש עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן, שמתנגד לתוספת יחידות דיור. האנשים למעלה לא יודעים מה מתרחש למטה.

"סיבות נוספות לכך שמחירי הדיור לא יירדו הן הנימוק הפסיכולוגיהלחץ על הדור הצעיר לא לגור בשכירות אלא לקחת משכנתא, דבר שגורם לכך שאחוז בעלי הדירות בישראל הוא גבוה מאוד; וגם האוצר עצמואותו אוצר שטוען שמחירי הדירות עתידים לרדת, כלל לא מעוניין בכך, בגלל דברים בין האוצר לבנקים. למעשה, הבנקים הכניסו מיליארדים בשנת 2016 מדברים כמו משכנתאות וליווי קבלנים".

דורון מילברג, מנכ"ל עיריית רחובות ובעבר מנכ"ל עיריית ראשל"צ, המשמש גם כיו"ר איגוד המנכ"לים של השלטון המקומי: "בחודש האחרון הייתה עלייה של  8 אחוזים במספר לוקחי המשכנתאות. זהו נתון מובהק שמוכיח כי אין בלימה של המחירים אלא עלייה מתמשכת. השנה, לפי נתוני מומחים, היתה עלייה של שישה עד שמונה אחוזים באזורי הביקוש. יש מקומות בפריפריה שהמחירים עלו יותר. מתי תמומש מדיניות הממשלה?".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh