חג הסיגד ברחובות: סדרת אירועים מגוונים

חג הסיגד ברחובות: סדרת אירועים מגוונים

לראשונה ברחובות, יצויין חג הסיגד ממסורת קהילת יהודי אתיופיה, בסדרת אירועים. מטרת האירועים – שייערכו ברחבי העיר ולמגוון אוכלוסיות- להכיר לתושבים את המסורת היפה של קהילת יהודי אתיופיה ואת מנהגי החג העתיק. האירוע המרכזי ייערך ביום שני, 25.11 החל מהשעה 18:00, בתהלוכה מבית דונדיקוב להיכל התרבות, שם ייערך מופע. חבר המועצה שאול צגהון, מחזיק תיק השכונות: "השקענו משאבים רבים ומחשבה בתוכנית לציון חג הסיגד. הכל במטרה ליצור חיבור אמיתי, ולוודא כי בעזרת האירועים יוכלו תושבי רחובות להכיר יותר את הקהילה ואת מנהגיה"

לפני מספר חודשים התקבלה הצעתו של שאול צגהון, חבר המועצה מחזיק תיק השכונות, לציין ברחובות את חג הסיגד באמצעות שבוע של אירועים ברחבי העיר. בימים אלה גובשה תוכנית הפעולה, והציבור הרחב מוזמן לקחת חלק בכל האירועים, ללא תשלום, ולהיחשף למסורת העתיקה של יהדות אתיופיה.

חג הסיגד, הנהוג אצל יהודים בני העדה האתיופית, נועד לאזכר את חידושה של הברית בין ה' לעמו ישראל.

החג חל חמישים יום אחרי יום הכיפורים, בתאריך כ"ט בחשוון. הסיגד הוא יום של צום, טהרה והתחדשות. הטקס נערך בראש הר גבוה, כסמל למעמד הר סיני, ומנהלים אותו כהני הקהילה. ההשראה למנהגי החג לקוחה ממעמד דומה שאותו קיימו עזרא ונחמיה בירושלים בימי שיבת ציון.

בישראל התקבע המנהג לערוך את טקס הסיגד בטיילת ארמון הנציב, המשקיפה אל הר הבית בירושלים, בנוכחות בני העדה ואישי ציבור.

בשנת 2008 התקבל בכנסת חוק הקובע את הסיגד כיום חג רשמי של מדינת ישראל וכיום בחירה.

עבור בני העדה האתיופית, חג הסיגד משמש כהמשך לחשבון הנפש הפרטי של יום הכיפורים. ביום זה מוסיפים לחשבון הנפש הפרטי את הפן הציבורי, ובהתקהלות המונים מכריזים על חידוש הברית עם האל ומתפללים על המשכיות האמונה ובוא הגאולה השלמה.

ברחובות , מזה למעלה מחמש שנים קבוצת מתנדבים בשם "צוות חשיבה" מובילים ומקיימים את אירוע הסיגד ברמה עירונית בשת"פ עריית רחובות.

אחד היעדים המרכזיים של "צוות חשיבה" היה להביא את הסיגד למרכז העיר, לרחוב הראשון בעיר – רחוב יעקב בו שוכן בית העם, למקם את האירוע במרכזה של העיר. אכן האירוע מתקיים מידי שנה בבית העם בשילוב תהלוכה רבת משתתפים על רחוב יעקב, המדמה את העלייה אל ההר, עד לבית העם שם מתקיים האירוע המרכזי של הסיגד.

ראש העיר, רחמים מלול: "שבוע חג הסיגד נותן במה מרכזית למסורת היפה של אחינו קהילת יהודי אתיופיה, ויביא לחיבור בין הציבור הרחב לקהילה. אנו מזמינים את תושבי העיר להגיע, להשתתף ולהכיר מקרוב".

חבר המועצה שאול צגהון, מחזיק תיק השכונות: "השקענו משאבים רבים ומחשבה בתוכנית לציון חג הסיגד, ברחבי העיר ולמגוון אוכלוסיות . הכל במטרה ליצור חיבור אמיתי, ולוודא כי בעזרת האירועים יוכלו תושבי רחובות להכיר יותר את הקהילה ואת מנהגיה. מגוון האירועים נע בין האירוע המרכזי שמתחיל בתהלוכה ומסתיים בהיכל התרבות, הרצאות לבני נוער ולמבוגרים וכן באירוע שירה ובתערוכת אמנות ייחודית של יוצאי אתיופיה במכללה העירונית.

אני רוצה להודות לראש העיר מר רחמים מלול  ולמנכ"ל העירייה דורון מילברג על התמיכה למנכ"ל החברה העירונית מר איציק עובדיה וצוותו ולמנהל אגף השכונות- רמי מדהלה על שיתוף הפעולה. הציבור הרחב מוזמן לאירועי שבוע חג הסיגד, להכיר את התרבות של הקהילה, האמנות שלה והמסורת שלה".

להלן פירוט האירועים לפי סדר כרונולוגי:

קולקטיב אמנות יוצאי אתיופיה ואירוע "האתיופית בשירה הישראלית"

אירוע מיוחד ורב תחומי עם מסר חברתי, הכולל ערב שירה ופתיחה חגיגית של תערוכה,

ביום א' 17.11 בשעה 19:30 במכללה העירונית רחובות, רח' גיבורי ישראל 2.

בערב זה תיפתח תערוכה של  קולקטיב ביתא – המציג אמנות של תושבים יוצאי אתיופיה. האמנים המציגים :  טל מגוס, עדן ילמה, אפרים ווסה.

בערב זה ייערך גם אירוע תרבותי המנכיח בשיח הישראלי-פואטי, הפוליטי עד כאב, נושאים הנדחקים בדרך כלל אל מחוץ לסדר היום, העוסקים במפגש התרבותי בין הזהויות השונות בחברה הישראלית  ומטרתו ליצור שיח חברתי על נושאים אלה.

התערוכה פתוחה לציבור הרחב עד ליום 24.11.

אירועים למבוגרים ולבני הנוער: על מנת להנחיל לצעירים ולנוער את משמעות חג הסיגד באופן מיוחד, בשפה שלהם ובזמן שלהם, נקבעו אירועים מיוחדים בשכונות ברחבי העיר ובעירונוער.

ביום שלישי, 19.11 בשעה 18:30 ייערך במתנ"ס אושיות, ברחוב החבורה 20 אירוע לנוער ולקהילה בנושא חג הסיגד

ביום רביעי, 20.11 בשעה 15:00 ייערך במחלקת הנוער של אגף החינוך, ברחוב בנימין 4 אירוע למובילי תנועות הנוער בעיר בנושא חג הסיגד

ביום חמישי, 21.11 בשעה 20:00 ייערך במתנ"ס שדירות ח"ן, ברחוב שד' חן 31 הרצאה לקהילה מפי חבר המועצה שאול צגהון בנושא חג הסיגד

ביום ראשון, 24.11  בשעה 18:30 ייערך במתנ"ס קרית משה, ברחוב גבריאלוב20 אירוע לנוער ולקהילה בנושא חג הסיגד

האירוע המרכזי

ייערך ביום שני, 25.11.19 בשעה 18:00 הקהל מוזמן לתהלוכה ססגונית עם ניגונים מזמורים ושמחה בהובלת הקייסים מבית דונדיקוב לבית העם- היכל התרבות העירוני. בהיכל התרבות ייערך אירוע במעמד ראש העיר, רחמים מלול, וחבר המועצה שאול צגהון, מחזיק תיק השכונות, עם כיבוד קל ובליווי מוזיקלי, שיחה בנושא הסיגד, מופעי אומנים בשירים וזמירות מגוונות. הערב יפתח בברכת הכהנים, בראשם הקייס ברקו טגנ'יה.

הערב הופק על ידי החברה העירונית ופעילי "צוות חשיבה"  קבוצת מתנדבים תושבי העיר.

האירוע המרכזי של חג הסיגד במערכת החינוך יצוין בבית הספר בן צבי, ביום שישי, 29.11, בהובלת הורי בית הספר ומתנדבים , עם הסבר לתלמידים על משמעות החג, טקס בונה, ריקודים ושירים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh