טיפים להורים לחזרה נכונה ובריאה עבור הקטנטנים

טיפים להורים לחזרה נכונה ובריאה עבור הקטנטנים

באדיבות ליאת קליין, מנחת הורים לגיל הרך בביה"ס העירוני להורים ומשפחה של החברה העירונית רחובות.

חלק מהילדים וודאי שמחו לחזור ולפגוש חברים, אולם לרובם מעבר נוסף זה לא פשוט, אחרי תקופה כל כך ממושכת איתכם בבית. גם לכם ההורים אני מניחה שיש חששות, שוב שינוי… איך יסתגל הילד מחדש כשעדיין לא הספיק להתרגל לגן לפי הסגר, כמה זמן זה יחזיק כעת, האם בטוח לשלוח אותו ועוד חששות ותהיות. למעשה, נוכל לצפות לתקופת הסתגלות מחודשת, ממש כמו בתחילת השנה, קושי ובכי בפרידה, שינויים בהרגלים, אולי רגרסיות בהתנהגות. אלו טיפים ודגשים כדאי לדעת על מנת להקל על המעבר, שוב?

  1. ילדכם מרגיש אתכם היטב וזקוק מכם למסר חיובי ומחזק. חשוב שנזכור שלמרות הקשיים, מרבית הילדים יתגברו על מכשולי ההתחלה, יסתגלו וייהנו בגן ולכן החזרה לשגרה טובה וחשובה עבורם ולהתפתחותם.
  2. שיתוף הפעולה עם הגננת חשוב כעת יותר מתמיד. בתוך כל הבלבול וחוסר הידיעה, דאגו לשאול ולקבל את כל המידע על המתווה החדש בגן ולבדוק כיצד תוכלו לשתף פעולה – כך תרגישו יותר רגועים ובמקביל, שתפו את הגננת באם ילדכם נמצא במצוקה כלשהי וכן בכל מידע שיעזור לה להרגיע אותו ולהקל על התאקלמותו.

זכרו, רוב הילדים שמתקשים בפרידה, נרגעים זמן קצר לאחר שההורה עוזב ומשתלבים היטב בפעילות הגן, שאלו את הגננת.

  1. ניתן להציע להכין ציור או ברכה לגננת ולחברים לימים הראשונים – ובכך לעזור לילד להפנים את החזרה ולייצר התרגשות לקראתה.
  2. אם ילדכם מביע קושי ומתח לקראת החזרה לגן – קבלו זאת בהבנה ואל תנסו לשכנע אותו שהוא טועה. הוא זקוק להרגיש שאתם מבינים אותו וסומכים עליו שעם הזמן יצליח להתגבר. אמרו לו שאתם רואים שקשה לו וזה טבעי, שמותר גם לבכות, שלאט לאט ירגיש שוב בטוח בגן . שאתם יודעים שיש לו כוחות להתגבר ושאתם תבואו לקחת אותו בסוף היום עם חיבוק גדול.
  3. הציעו לו לקחת חפץ קטן מהבית – דובי, שמיכי, בובה או תמונה, שיזכיר לו אתכם וינסוך בו תחושה נעימה ברגעי קושי.
  4. הזכירו לילדכם שנפרדים בכניסה לגן, סכמו אתו על טקס פרידה קבוע וקצר – "ניתן חיבוק חזק שיחזיק לכל היום, שתי נשיקות על כל לחי, נלחש באוזן – שעוד מעט שוב ניפגש וננופף לשלום". קחו אחריות על הפרידה ושדרו ביטחון, כך תטעו גם בו, כוחות להיפרד. בסוף היום אל תשכחו לחזק אותו על שהצליח להתגבר.
  5. חזרו לשגרה גם בבית – שעות שינה, ארוחות, הרגלים – יאפשר לילדכם להתאפס ולהירגע.
  6. דאגו לבוקר רגוע ככל האפשר – הכינו את התיק והבגדים מראש. אם ניתן, ביחד עם הילד.
  7. סבלנות, סבלנות ושוב סבלנות…. קחו הרבה אוויר, אפשרו לילדכם להתגבר בקצב שלו, היו קשובים, ייתכן ויהיה זקוק להדרגתיות, קבלו זאת והאמינו בו שהוא מסוגל.

מנחות המרכז העירוני להורים ומשפחה ברחובות עומדות לשרותכם במגוון הרצאות וסדנאות בזום ובהדרכות פרטניות. פרטים באתר החברה העירונית רחובות ובטלפון: 08-9459397, שלוחה 7.

לפרטים אודות הסדנאות וההרצאות של המרכז העירונית להורים ומשפחה רחובות: https://bit.ly/2HieMSd

צילום: iStock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh