כאבי גב תחתון – דברים שכדאי לדעת

כאבי גב תחתון – דברים שכדאי לדעת

כאבים בגב התחתון נחשבים לאחת התלונות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה, הנתונים מראים כי למעלה מ-80% מהאנשים חווים כאב בגב התחתון בשלב מסוים בחייהם. הסיבה המרכזית לכך היא שהגב התחתון תומך ברוב משקל הגוף, ובחיים המודרניים הכוללים ישיבה ממושכת מול מסכים, הרי זה רק עניין של זמן עד שחווים את הכאב באזור.

מהן הסיבות העיקריות לכאבי גב תחתון?

הכאב מופיע בדרך כלל בחלק של הגב התחתון, כלומר בחלק בין קו הצלעות לקו העכוז. הגורמים העיקריים לתופעה הם:

  • יציבה לא נכונה באופן ממושך
  • תנועה לא נכונה של הגוף, כגון ישיבה לקויה, הרמה, כפיפות וכדומה
  • הרמת משא כבד
  • עבודה פיזית הכוללת תנועות של האזור והרמת משקלים כבדים
  • פציעת ספורט
  • טראומה
  • תאונה או חבלה ברקמות המרכיבות ותומכות בעמוד השדרה, לרבות שרירים, מפרקים, סחוס, גידים ורצועות
  • פריצת דיסק
  • מתח נפשי, דכאון, חרדות
  • מחלות שונות, ביניהן מחלת פרקים

ישנן סיבות נוספות העלולות לגרום לכאב בגב התחתון, למשל עישון, צריכה מוגברת של אלכוהול, משקל יתר והשמנה, חוסר בפעילות גופנית, היריון, עייפות מוגברת וחוסר בשעות שינה, תופעות לוואי של תרופות ועוד.

דרגת הכאב

הכאב יכול להיות קל ולחלוף מעצמו תוך מספר ימים או כאב חריף וכרוני המתמשך לאורך זמן. כאבי גב עשויים להתבטא במגוון אופנים והם יכולים להשפיע גם על אזורים אחרים בגוף, למשל כאב נקודתי בצד אחד של הגב התחתון או בשני הצדדים, כאב מותני עם או ללא הקרנה לאזור הגפיים או המפשעה, כאב עם הקרנה לאזור העכוז, כאב המלווה בנוקשות בגב התחתון וכדומה.

לעתים עלולים לסבול מכאב חד ופתאומי הנקרא בפי רבים "גב תפוס", כאב עמום ובלתי חולף המשפיע על איכות החיים, כאב המאופיין בתחושת עקצוץ או נימול באזור הרגליים, כאב המלווה בחולשת שרירי הרגליים ועוד.

ברפואה המערבית נהוג לאפיין ולסווג את כאבי הגב לפי משך הזמן שלהם, כאשר כאב גב חריף נמשך לרוב עד 6 שבועות, כאב תת כרוני עלול להימשך עד 12 שבועות וכאב כרוני נמשך זמן רב מעל 12 שבועות.

אבחון וטיפול

במקרים רבים, כ-50% מהמקרים, הכאב בגב התחתון חולף מאליו תוך שבועיים עד 6 שבועות, גם ללא כל טיפול. ניתן לקחת משככי כאבים בתקופה זו, ובמידה והכאב מחריף, אינו חולף או מקרין לרגליים חשוב להגיע לאבחון מקצועי.

בהתאם לתוצאות האבחון מציעים את שיטת הטיפול היעילה והנכונה ביותר למאפייני המטופל. מנוחה ושכיבה לא נחשבות לטיפול מומלץ, מאחר ודווקא פעילות גופנית מדודה משפיעה לטובה ברוב המקרים. במקרים מסוימים יציע הגורם המטפל חימום או קירור של האזור כדי להפחית כאבים, במידת הצורך יש לקחת תרופות נוגדות דלקת ומשככי כאבים, ולסובלים מכאב כרוני נהוג להתאים טיפולי פיזיותרפיה, אפשר לשלב גם טיפולי אולטרסאונד, כירופרקטיקה, מתיחות, ובמקרים קשים הרופא ימליץ על זריקות של סטרואידים לאזור או זריקות אפידורליות לשורש העצב.

תמונה: PIXABAY

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh