כיצד להכין את הילדים על החזרה לשגרת הלימודים

כיצד להכין את הילדים על החזרה לשגרת הלימודים

השירות הפסיכולוגי-חינוכי מדריך את ההורים: כיצד ניתן להסביר לילדים את השינויים הצפויים בתקופה הקרובה? איך אפשר להנחות את הילדים להקפיד על היגיינה מתאימה וריחוק חברתי?

השירות הפסיכולוגי -חינוכי עירוני

לקראת החזרה ללימודים בבתי הספר, השירות הפסיכולוגי חינוכי-התפתחותי הכין עבור ההורים המלצות וטיפים להתמודדות עם החזרה לשגרה לאחר תקופה ארוכה שהיו בבית.

המתכונת שבה הילדים ילמדו עם חבריהם והצוות החינוכי, תהא שונה מזו שהכירו. היא תכלול הנחיות המגדירות מחדש את הקרבה, שמירה על היגיינה והתנהלות בתוך מרחב הלמידה. אל השינוי הצפוי, יתווספו גם קשיים בחזרה מחופשה ארוכה (בה מרבית הילדים נשארו עם הורים), העדר שגרה מוכרת, וחששות לחזור בשל דאגה לבריאותי האישית והיקרים לי.

החזרה עשויה להציף טווח רחב של רגשות ושאלות. שיח רגשי עם הילדים המאפשר הסבר על החזרה ועל האופן בו היא תיעשה, יחזק את תחושת המוגנות וייתן ביטוי ולגיטימציה לרגשות שונים.

דגשים לקראת החזרה לשגרה

  1. יש למצוא זמן פנוי ולשתף את הילדים בחזרה הצפויה למסגרת החינוכית. חשוב להסביר על השינויים הצפויים:
  • הצוות יעטה מסכות וכפפות.
  • חשוב לרחוץ ידיים לפני פעילות ובסיומה וכן לפני האוכל, יציאה משירותים וכדומה.
  • אם יהיה לך אפצ'י או שיעול  – חשוב להתעטש או להשתעל למרפק.
  • אתם תתחלקו לקבוצות.
  • אנו ניפרד בשער (אפשר לחשוב עם הילד על טקס פרידה חדש שיהיה מקובל עליו).
  1. יתכן והילדים ישאלו שאלות בנוגע למידע על אופן החזרה וסביבת הלימודים שלא יהיה ברשותכם. במצב כזה, חשוב להגיד לילד שכרגע אתם לא יודעים, אך תשתפו אותו כשתדעו.
  2. חשוב להדגיש בשיחה את תחושת הביטחון לשהות במסגרת הלימודית (ואפשר בימים הקרובים לספר על מרחבים נוספים שמתאפשר ללכת אליהם). ניתן לומר שהכללים של שמירה על הניקיון ישמרו על הצוות והילדים, שהצוות החינוכי שומר על ניקיון המרחב (למשל, יכול להיות שתראו שהצוות מנקה לעיתים קרובות יותר את השולחנות או הדלתות. זה נועד לשמור על הבריאות שלכם).
  3. דגש נוסף הוא על המרחק החברתי. ילדים צעירים מורגלים בקשר עם מגע. חשוב להסביר את השמירה על המרחב הפרטי והמרחק האישי לצורך שמירה על הבריאות. עם זאת, ילדים צעירים נוגעים מבלי משים לב וכדי לא לעורר חרדה חשוב לומר שגם אם נגעת בילד /מבוגר בטעות, עדיין אפשר לשמור על בריאותינו על ידי רחיצת ידיים לאחר מכן.
  4. חשוב להסביר לילד שגם אם שומרים על מרחק אישי – הצוות נמצא שם בשבילו: לשוחח עימו, להקשיב ולסייע. בנוסף, ימצאו דרכים אחרות לשחק עם הילדים ולהיות בקשר עימם.
  5. יתכן והילד יבטא חוסר רצון לחזור – חשוב לתת תוקף לרגשות אלו ולנסות להבין את מקורם יחד איתו (לפעמים הוא חוסר רצון להיפרד מההורה ולעיתים חרדה). רצוי לתת לגיטימציה לרגשות האלו ולהסביר שלוקח זמן להתרגל (אפשר לתת דוגמא מניסיון קודם כמו למשל חזרה מחופש גדול והתמודדות עם פרידה מההורה בתחילת השנה). אפשר לחשוב על חוויות נעימות שזכורות לו (חברים ופעילויות) כדי לעודד את המוטיבציה לחזור.
  6. בימים הקרובים חשוב להחזיר לשגרה בכדי להקל על הילד את המעבר (לישון מוקדם יותר, להקפיד על סדר יום וכו).

במידה ויתעוררו שאלות נוספות ניתן לפנות לשירות הפסיכולוגי דרך המוקד העירוני 106, בטלפון  08-9392106 או בווטסאפ 050-8806106.

צילום: www.istockphoto.com

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh