מבצע שקורה פעם בתשעים שנה: העתקת עץ הפיקוס הגדול ביותר בעיר

מבצע שקורה פעם בתשעים שנה: העתקת עץ הפיקוס הגדול ביותר בעיר

איך מעבירים עץ עתיק ששוקל 80 טון? בימים הקרובים, לאחר הכנות מקדימות של חודשים, עץ הפיקוס הגדול והוותיק מרחוב אייזנברג יועתק ממקומו במבצע מורכב- למיקום אחר בחצר בית "אחוזת מרגו".

ראש העיר, רחמים מלול: "בית אחוזת מרגו עובר לרשות הציבור, והוא יעבור תהליך של שימור שיחזיר לו את ההוד וההדר שהיו לו בעבר. עץ הפיקוס הוא פיסת היסטוריה עירונית, ואנו גאים בתהליך שנעשה- לצורך הבטחת עתידה גם לדורות הבאים".

סגן ראש העיר, עו"ד יניב מרקוביץ': "מהרגע הראשון היה ברור לכולנו שהפתרון היחידי האפשרי ביחס לעץ הפיקוס היפהפה הוא העתקתו למקום חדש שישמר את הסיפור וההיסטוריה שלו. מדובר באחד העצים הגדולים והוותיקים בעיר".

בימים אלה מסתיימים חודשים של טיפול ארוך ויקר בעץ הפיקוס הגדול ביותר, הוותיק והמוכר ביותר בעיר רחובות, והעץ יועתק בימים הקרובים למיקום אחר בתוך המגרש על מנת למנוע פגיעה בו בתהליך הבנייה במקום. במיקומו החדש הוא יישמר לדורות הבאים, ולצידו הבית המיוחד, שיעבור אף הוא תהליך של שימור לתועלת הציבור.

מנחם גורפינקל, יהודי עשיר מארה"ב הגיע בשנות העשרים לרחובות ובנה את ביתו בעיר בשנת  1928, ברחוב אייזנברג פינת הרצל.  מדובר בבית מהודר, שעבר מאז גלגולים רבים (מגורי קצינים בריטיים, מועדון חיילים, סטודיו למחול) ולבסוף שכנה בו המסעדה "אחוזת מרגו". בחצר הבית המפואר, כמו במקומות רבים בעיר, שתל גורפינקל  עץ פיקוס, שגדל להיות הגדול בעצי העיר. בשנות השלושים, בשל מצב בטחוני קשה, עזב לארה"ב, כך סיפר משה פרנק.

ליתר דיוק, הפיקוס נקרא "פיקוס השדרות”. העץ ידוע כעץ נוי, ירוק כל השנה, והנוף שלו ענק: מגיע לגובה של עד 30 מ', ויכול להטיל צל על שטח של מאות מ"ר ואולי יותר. פיקוס השדרות שייך למשפחת התותיים, שכוללת גם את התאנה, השיקמה ועוד עצים. העץ מוכר היטב לכל הצועדים ברחוב הרצל.

אחוזת מרגו היא אחד המבנים היפים והמוכרים ביותר העיר. בחודש האחרון החלו העבודות להריסת המבנה הקיים בחזית רחוב הרצל, לצורך הקמת בניין מגורים חדש. במסגרת הפרויקט עבר המבנה של אחוזת מרגו לבעלות עיריית רחובות, וכאמור הוא יעבור תהליך שימור, וישמש את הציבור בעיר.

פרויקט העתקת העץ וקליטתו במיקומו החדש בחצר אחוזת מרגו מבוצעים בהתאם לקריטריונים המחמירים ביותר שקבעו פקיד היערות ועיריית רחובות ע"י חברת א. רוטמן ושות' בע"מ, אשר מבצעת את פרויקט הבנייה במקום, ושימור בניין בניין אחוזת מרגו בהמשך.

על מנת שלא לפגוע בעץ, ולאחר התייעצות, שקילת כל האפשרויות וההשלכות, וקבלת חוות דעת מאגרונומים, החליטו בעיריית רחובות כי העץ שייך לחצר הזו, עם כל המסורת וההיסטוריה של המקום – ומין הראוי שיישאר שם. לפיכך נעשו הכנות בימים האחרונים להעתקתו במרחק של כמה עשרות מטרים לצידו הדרומי- פנימי של בניין אחוזת מרגו.

פקיד היערות העירוני, יוסי כפיר, קבע כי על העתקת העץ להיות מיטבית – כלומר עם חלק נכבד מהענפים והגזע.

לפני כשלושה חודשים החלו ההכנות לתהליך העתקת העץ, אשר מלווה האגרונום צבי פרליס וצוות עובדים שלם. ההכנות כוללות גיזום חלקי של ענפים מיותרים וטיפול בעץ; תהליך של "אירגוז" – השארת קוטר של גוש שורשים של כשישה מטרים, כולל שימוש בחומרים מיוחדים והשקייה באמצעות ממטרה מיוחדת על הענפים והעלים, להאצת התפתחות שורשונים חדשים לשם קליטה מיטבית של העץ במיקומו החדש; עטיפת העץ ביריעות מיוחדות של שתי שכבות מבחוץ כולל רצועות .

מתחת לעץ יוחדרו צינורות ברזל לכל אורך השורשים, ליצירת פלטפורמה שהעץ יושב עליה. הצנרת תחוזק בפרופיל של מתכת כך שהעץ יקבל תמיכה כמו על  אלונקה בעת ההנפה וההוצאה שלו ממיקומו הקיים, עם ניתוק השורשים התחתונים של העץ .

למקום יובא מנוף מיוחד עם כושר נשיאה של 550 טון, שיוכל לשאת את  משקל העץ, המוערך בכ 80 טון.

במרחק כמה עשרות מטרים, באותה חצר כאמור, הוכן בור מיוחד, שתוחם בשני קירות מבטון, שחופו ביריעות מיוחדות מגבילות שורשים, על מנת למנוע פגיעה של התפשטות שורשי העץ למבנה הוותיק או לגדר המבנה הסמוך. אחרי הנחת העץ בבור החדש על מצעים של תערובת דשנים, הבור יכוסה, והעץ יעוגן לתמיכה עד לקליטתו.

ראש העיר, רחמים מלול: "אנו פועלים מתוך כבוד גדול לשימור ההיסטוריה והמורשת של העיר. בית אחוזת מרגו עובר לרשות הציבור, והוא יעבור תהליך של שימור שיחזיר לו את ההוד וההדר שהיו לו בעבר. לאחר שקילת כל השיקולים לטובת המשך קיומו של העץ היקר, החלטנו להותיר אותו סמוך מאוד למיקום המקורי שלו. עץ הפיקוס הוא פיסת היסטוריה עירונית, ואנו גאים בתהליך שנעשה- לצורך הבטחת עתידה גם לדורות הבאים".

עו"ד יניב מרקוביץ', סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר: "מהרגע הראשון היה ברור לכולנו שהפתרון היחידי האפשרי ביחס לעץ הפיקוס היפהפה הוא העתקתו למקום חדש שישמר את הסיפור וההיסטוריה שלו. מדובר באחד העצים הגדולים והוותיקים בעיר ולכן היה חשוב לנו לשמור עליו ועל המיקום שלו. העץ יועתק למיקום חדש, ממש באותו מגרש ובסמוך לאחוזת מרגו. את תהליך העתקתו ואת המשך המעקב אחרי קליטתו במיקום החדש מלווה אגרונום מוסמך".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh