מטיילים בשביל הנשמה

מטיילים בשביל הנשמה

תלמידים רבים  שמתקשים בלימודים הרגילים, פורחים בטיולי השטח שמעביר המדריך הוותיק אבנר דרור מאשקלון, בעיקר תלמידי החינוך המיוחד. "הילדים פורחים, בתקופת הקורונה הבנתי עד כמה הטיולים חשובים במיוחד לתלמידי החינוך המיוחד", מספרת מחנכת כיתה ט' אווה מיכאלוב.

כמעט ואין תלמיד שלא אוהב לטייל בטבע. שבירת השגרה של הלוח המורה הספרים והמחברות היא הכרחית, ובמערכת החינוך מבינים זאת. מי שזקוקים יותר מכל לכך אלו תלמידי החינוך המיוחד.

בבית הספר אורט על שם הנרי רונסון, מקפידים לצד חתירה למצוינות והישגים גם להבין את נפשם של התלמידים ולסייע להם עד כמה שניתן.

"מדובר על כיתות הטרוגניות וכל ילד מגיב אחרת לפעילויות כאלו, זה מהווה סוג של תמריץ להתנהגות חיובית", מספרת מחנכת כיתה ט' בבית הספר אווה מיכאלוב. "למשל בתקופת הקורונה תלמידי החינוך המיוחד, יצאו לשטח בניגוד לילדים האחרים, וזה היה בעבורם מעולה. אני לקחתי את זה למקום שילד שיתנהג יפה במהלך השנה יקבל פרס לצאת ליום השדה, ואז ראיתי כמה זה חשוב להם להתנהג יפה ולצאת. השנה הבנתי עד כמה טיולי  שטח וימי השדה חשובים לאותם ילדים וגם לנו כמורים שלהם".

איך זה מסייע לך כמחנכת?

"בטיול כזה אני יכולה לזהות קשיים של תלמידים. למשל היה תלמיד שלא רצה לשים כובע ואז הבנתי שיש לו קשיים מסוימים וזה בא לידי ביטוי באקט הזה של הכובע. ישבתי איתו והבנתי את הבעיות, והצלחנו לעזור לו".

מיכאלוב נותנת דוגמא נוספת על העצמה של ילד מסוים באמצעות טיולי השטח, "היה לי תלמיד עם עודף משקל שתמיד התחמק מלעשות ספורט בבית הספר. הוא היה מגיע לשיעורי הספורט ולא מתאמן וכל פעם מביא תירוץ אחר. פתאום ביום השטח הוא פרח, הלך ראשון ופתאום ראית בו צדדים מדהימים שלא הצלחתי לראות קודם".

מיכאלוב ממהרת לציין את התרומה של דרור, "אבנר מלווה את הכיתות שלנו במשך שנים.  והוא יחד עם סמי (ממן, רכז השל"ח בבית הספר), יודעים להעביר חומר בצורה פשטנית יותר. אבנר  מתמודד מצוין עם השונות שלהם, וזה מדהים. התלמידים  אוהבים לדלות ממנו מידע.  הם שואלים הרבה שאלות ומפתיעים בידע שלהם. לדוגמא יש תלמיד שאבנר שאל אותו, על המצוק באשקלון, והוא הפתיע בידע רב על הנושא, אבנר חיזק אותו והעצים אותו וזה היה מרגש לראות".

גם הורי הילדים מאושרים מהחיבור, למדריך אבנר דרור וליחס שהוא נותן לילדיהם בטיולי השטח. "הטיולים מאוד עוזרים לבת שלי", מספרת אם לילדה לקוית למידה בבית  הספר ."בעיקר מבחינה חברתית, הם רואים מחוץ למסגרת בית הספר דברים נוספים . פתאום הילדה מבינה שלא הכל בחיים זה לשבת מול מורה במשך 45 דקות. זה שונה, זה מפתח אותה מבחינה תרבותית ואמנותית".

איך אבנר כמדריך מסייע לבת שלך?

"הוא ראשית מבין את הילדים האלו ואת הילדה שלי בפרט. הוא מעצים אותה, הוא מקשיב לה הוא מדבר איתה ומבין אותה, היא נהנית. זו חוויה בשבילה. הילדה שלי מבטאת את עצמה דרך ציורים, היא מציירת מעולה, אחרי שהיא חוזרת מטיול, היא חוזרת מתלהבת ללכת לבית הספר יותר מהרגיל. היא מאוד אוהבת את בית הספר רונסון, כי אוהבים אותה וטוב לה שם. הטיולים מעצימים אותך במקום".

"הטיולים האלו הם חוויה מדהימה לילדים בכלל ולילדי החינוך המיוחד בפרט" ציינה מנהלת בית הספר אורה גול. "אנו מקפידים לראות באמת כל ילד וילד ולתת מענה לצרכים ולקשיים שלו, לכן תכניות הטיולים, הסיורים  עליה אחראי סמי ממן רכז של"ח, היא חלק בלתי נפרד מהתכנית החינוכית והלימודית של בית הספר".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh