מים חמים כל השנה? על דוודי שמש ומערכות סולאריות

לדוד שמש ולמערכת סולארית תפקיד זהה – על שניהם לדאוג לאספקת מים חמים לדיירים, אך בעוד דוד השמש נועד לספק מים חמים רק לדירה אחת, המערכת הסולארית מספקת מים חמים באופן שווה לכל הדירות שבמבנה.

החוק מחייב התקנת דוד שמש, מערכת סולארית או משאבת חום בכל בית חדש שנבנה. ואכן ניתן למצוא את דודי השמש בכ-85% ממשקי הבית בישראל. כאשר מדובר בבתים פרטיים או בבתים משותפים עד 7 קומות, דודי השמש מהווים פתרון אולטימטיבי, אולם כאשר מדובר בבניין רב קומות ישנן שתי בעיות: בדרך כלל גג הבניין קטן מדי ואינו יכול להכיל את כל הדוודים של כלל הדירות, ומעבר לכך, קיימת גם בעיה טכנית בהובלת המים מהגג אל הדירות. לכן בבניינים אלה מותקנת לרוב מערכת סולארית שנותנת מענה לשתי הבעיות – היא גם חסכונית במקום וגם מצליחה לספק מים חמים לכל הדיירים.

דוד שמש

דוד השמש הוא המצאה ישראלית שנכנסה לשימוש בשנות ה-50 ומאז היא רווחת בכל רחבי הארץ. מדובר במיכל מים שמנצל את חום השמש לחימום המים שבו. הוא כולל גם גוף חימום שמאפשר לו לתפקד כדוד חשמלי בעת הצורך, ובתוספת של כמה מאות שקלים, ניתן גם להתקין בו מסנן אבנית, שיכול לחסוך הוצאות עתידיות.

דוד סטנדרטי כולל שני חלקים עיקריים: מיכל מים וקולטני שמש, שהם גופים שקופים למחצה אשר קולטים את קרני השמש ומשתמשים בחום שלהן לחימום צינורות המים שתחתיהם. את הקולטים מומלץ להציב בזווית שתנצל את קרני השמש באופן מכסימלי, לרוב כלפי דרום בזווית אנכית של 45 מעלות.

כאשר חודר אור שמש מבעד לדופן השקופה של הקולט, הוא נכלא בתוכו. בתוך הקולט נמצא גם צינור מפותל הצבוע שחור ולכן יעיל במיוחד לקליטת אור השמש. הצינור מבצע סירקולציה של המים מהמיכל תוך חימום מתמיד שלהם באמצעות החום שנכלא בקולט. כך חוזרים המים לתוך המיכל כשהם חמים ודוחפים מים קרים יותר לתוך צינור הקולט, וחוזר חלילה, עד להתחממותם המלאה של כל המים שבמיכל.

היתרונות שבשימוש בדודי שמש במדינה שטופת שמש כמו שלנו הם ברורים. בימי הקיץ דוד השמש יכול לספק מים חמים כמעט ללא הגבלה וגם בימים החמים, שבהם עדיין נדרשת התערבות חשמלית, הוא עדיין מסייע להעלות מעט את טמפרטורת המים ההתחלתית. כך שמדובר במערכת אמינה, עם מעט תקלות, שהיא גם יעילה וחסכונית בצריכת חשמל, הן מבחינה סביבתית והן מבחינה כספית.

מערכת סולארית

מערכת סולארית מוגדרת כמערכת סגורה, המשמעות היא שהמים החמים מחממים את המים שבהם נעשה שימוש בפועל. כלומר, אם במערכת דודי שמש רגילה, המים שהתחממו בשמש הם אלה שבהם נשתמש, במערכות סולארית המים שהתחממו בשמש יעברו דרך צינורות ויחממו את המים שבדוד.

את הקולטים מתקינים בדרך כלל על גג המבנה, אחד ליד השני, ואילו הדוד עצמו מותקן בדירות הדיירים. מכיוון שדוד השמש נמוך מהקולטים שבגג, יש צורך בבניית "מערכת מאולצת" – משאבת סחרור אחת או שתיים שאחראית על הזרמה תקינה של מים חמים. משאבות חשמליות אלה מותקנות בצמוד לקולטים ומופעלות על ידי תרמוסטט הקובע האם להזרים מים חמים. בתוך הדוד מותקנת ספירלה והמים החמים המגיעים מהמערכת הסולארית מוזרמים דרכה כדי לחמם את המים האגורים במיכל.

גם למערכת סולארית יש יתרונות. היא עמידה ומכיוון שזוהי מערכת סגורה, היא כמעט ואינה סובלת מאבנית, מלכלוך וממשקעים. בנוסף, כאשר הדוודים קרובים לדירות, קו צינור המים קצר יותר והדיירים מקבלים את המים החמים באופן מיידי. באזורים בהם הטמפרטורות נמוכות במיוחד, יש לה יתרון במניעת קיפאון של מערכת הצינורות.

תחזוקה שוטפת של המערכת הסולארית היא חשובה. יש לדאוג לניקיון הקולטים, לבדיקת המשאבות והצינורות ולהחלפה של חלקים מהוהים או מרופטים. גם את הדוד עצמו יש לתחזק, להסיר ממנו אבק ולכלוכים שונים. רצוי לדעת כי התחזוקה של המערכת הסולארית מוטלת על ועד הבית ואילו זו של הדוד מוטלת על בעל הדירה.

עלויות

ההשקעה הראשונית, הן של דוד שמש והן של מערכת סולארית היא גבוהה ביחס לדוד חשמלי למשל, כיוון שהיא דורשת התקנת קולטי שמש על גג הבניין. יחד עם זאת, בשני המקרים ישנו חיסכון עצום בחשמל לטווח הארוך, ולכן התקנתם כלכלית מאוד.

עלות התקנת דוד שמש נעה בממוצע בין 1,800 ל-5,000 ₪ ומשתנה בהתאם לנפח, ליצרן ולמתקין. ככל שנפח הדוד גדול יותר, כך גם מתארך זמן ההמתנה למים חמים וכמובן שגם המחיר עולה, ולכן רצוי לשקול היטב מהו גודל הדוד שנבחר. כלל האצבע אומר שלכל אדם יש לחשב בסביבות 30 ליטר, כך שלמשפחה של 5 נפשות, דוד של 150 ליטר יספיק בהחלט.

דוד שמש איכותי יכול להחזיק מעמד 10-15 שנים, ולשם כך יש לוודא שני דברים חשובים נוספים – שיש לו תו תקן של מכון התקנים (גם על המיכל וגם על הקולטנים) ושיש לו אחריות של לפחות 3-5 שנים.

עלות התקנתה של מערכת סולארית יקר יותר מהתקנה של דוד חשמלי וגם מהתקנה של דוד שמש. התקנת דוד אחד עולה בסביבות 2,000-3,300 ₪ ומשאבה נעה בין 900-1,500 ₪. כמובן שיש להתקין דוודי שמש בכל דירה בבניין וגן גם קולטים, לוח פיקוד ועוד רכיבים קטנים, כך שהעלות יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. אולם זכרו שהיא מתחלקת על כל הדירות בבניין וכפי שצוין, משתלמת מאוד לטווח הארוך.

באדיבות אתר טוב תודה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh