ספקי כוח מעבדתיים ברי תכנות

ספקי כוח מעבדתיים ברי תכנות

ספק כוח (Power Supply) הוא מכשיר אלקטרוני עמיד ושימושי למגוון אפליקציות ויישומים, זהו מכשיר בסיסי הנמצא בשימוש רב במעבדות מחקר ופיתוח, במכשור רפואי, במחשבים, בציוד אלקטרוניקה, במכונות ייצור בתעשייה ועוד. יש מגוון סוגים של ספקי כוח הנמכרים בשוק, חלקם מיוצרים בארץ, מרביתם מיובאים, יש הבדלים משמעותיים בין ספקי כוח רגילים לדגמים המעבדתיים.

ספק כוח הוא רכיב אלקטרוני שתפקידו לספק למעגל האלקטרוני המודפס את הזרם והמתח החשמלי הנדרש להפעלת המכשיר. ישנם דגמים של ספקי כוח ליניאריים שתפקידם לייצב את המתח החשמלי ודגמים של ספקי כוח ממותגים המשולבים בשנאי להמרה יעילה של הכוח החשמלי. ספק כוח בר תכנות (מעבדתי) נחשב לדגם מתקדם ואיכותי יותר, הוא מיישר את זרם החליפין בכניסה למכשיר למתח חשמלי הנדרש בהתאם לצרכי המשתמש, וניתן לתכנת אותו ולשלוט באופן מלא ובטיחותי בפרמטרים של יציאת המתח או הזרם החשמלי.

מהם רכיבי ספק הכוח?

בכל ספקי הכוח יש מספר רכיבים חשובים, ומספר רכיבים אופציונליים. כאשר מחפשים ספק כוח מעבדתי אין לקחת סיכונים וחשוב לפנות לחברה מקצועית המתמחה בייצור, יבוא ושיווק של ספקי כוח בהתאמה לצרכי הלקוח וסוג המכשור, אחרת מסתכנים בגרימת נזק למכשירים המחוברים לספק.

כאמור, בספק כוח יש רכיבים כמו שנאי (טרנספורמטור) בכניסה למכשיר, תפקידו של השנאי להוריד את מתח הכניסה מהרשת או ממקור מתח אחר לסביבת מתח הייצוב הנדרש עבור המשתמש, ובהתאמה למכשיר המופעל על ידי הספק. כמו כן, בכל ספקי הכוח יש התקן ליישור מתח הכולל מעגל אלקטרוני אנלוגי ממספר דיודות, קבל סינון המקבל את המתח החשמלי, לרוב מסוג AC טרם ייצובו כדי להמירו למתח חשמלי בתצורת DC. בספק הכוח יש גם התקן מיוחד לייצוב המתח ובדגמים המעבדתיים קיים התקן נוסף של מעגל הגנה מפני זרם יתר ומתח המוצא.

כדאי לדעת כי רוב הציוד האלקטרוני מופעל כיום בזרם ישר DC, הדגם המעבדתי ובר התכנות מאפשר לשנות את מתח הכניסה למתח חשמלי בהתאם ליישום הנדרש. בספק כוח בר תכנות ניתן לשנות את מתח היציאה, לכן אין צורך לרכוש מספר רב של ספקי כוח למעבדה וניתן להסתפק במכשיר אחד, כל עוד מזמינים דגם איכותי המספק את טווחי היציאה הנדרשים במקום.

לכן, חלק גדול מהדגמים של ספקי כוח מעבדתיים ממירים מתח כניסה מסוג AC  למתח יציאה מסוג DC. עם זאת יש בשוק דגמים נוספים בתצורת AC ל-AC וכן DC ל-DC.

פתרונות מיוחדים ומותאמים אישית

יש מגוון עצום של ספקי כוח הנמכרים בישראל, ביניהם דגמים המגיעים במארז סגור עם מערכת אוורור יעילה, דגמים ייעודיים להרכבה בארון חשמל או תקשורת, דגמים להרכבה בתוך מארז ייעודי ועוד. את ספק הכוח המעבדתי ניתן לזהות על פי רוב באמצעות הממשק בחזית המכשיר, השליטה בספק נעשית באופן ידני או ממוחשב, ניתן לשלוט בדגמים האיכותיים באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת.

תמונה מאתר TDK-LAMBDA ISRAEL

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh