סרטן מעי גס בגיל צעיר – כדאי להכיר

סרטן מעי גס בגיל צעיר – כדאי להכיר

גלית גולדפלד

הדעה הרווחת היא שסרטן המעי הגס תוקף מבוגרים בלבד, אך זה ממש לא כך. ממצאים מדאיגים מראים עליה מתמדת בשיעור חולי סרטן המעי הגס בגיל צעיר, לצד ירידה של מקרי סרטן המעי הגס בגיל מבוגר יותר.

בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה מורגשת של מקרי סרטן המעי הגס בגיל 30. אם בעבר היה מדובר על סוג סרטן שתוקף בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת, הרי שהמצב בשטח מתחיל להיראות קצת אחרת. לפי הנתונים ממאגר רישום חולי הסרטן בארה"ב מהשנים 1992-2005, חלה עליה של 1.5% בשיעור חולי סרטן המעי הגס בקרב גברים, לצד עליה של 1.6% בקרב נשים. כל שנה מאובחנים 300 צעירים (בגילאי 20 – 40) כחולים בסרטן המעי הגס, מתוך 3000 כלל החולים המחלה. חוקרים ממרכז הסרטן בבית החולים בלינסון מצאו כי גידול שהתפתח במעי הגס אצל צעירים, שונה מזה שהתפתח אצל חולים מבוגרים. חולים צעירים פיתחו גידול בעיקר בצד השמאלי של המעי, ואובחנו אצלם פחות פוליפים. ניתן להסיק מכך שבעוד שאצל חולים מבוגרים הגידול מתפתח מפוליפים, אצל צעירים הגידול מתפתח ממקור שונה.

מהם ההבדלים בין סרטן המעי הגס בגיל 30 לבין חולים בגיל מבוגר יותר?

מחקרים מראים כי סרטן המעי הגס בגיל צעיר מאובחן ברוב המקרים בשלבים מתקדמים יותר של המחלה. אצל 85% מקרב הצעירים שאובחנו במחלה, הגידול זוהה לאחר שעבר את שלב ההתפתחות הראשוני (שלב זה מאופיין בסיכויי ההחלמה הגבוהים ביותר). לצורך השוואה, רק אצל 61% מהחולים המבוגרים, התבצעה אבחנה בשלב הזה של הגידול. היום נהוג לבצע סקר לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס בגיל 50 ומעלה, מי שמשתייך לקבוצת סיכון (קרבה משפחתית מדרגה ראשונה לחולה בסרטן המעי הגס) – מתחיל מגיל 40. צעירים בגילאי ה20 – 30 לא נבדקים בצורה סדירה, ולכן האבחון שלהם מתבצע לרוב בשלב מתקדם יותר של הגידול. האבחון מסתמך על כישורי הרופא, אשר אמור להבחין בתסמינים המדאיגים של – דם בצואה, כאבי בטן, שינויים ביציאות, ירידה בתיאבון וירידה במשקל – ולשלוח את המטופל לבדיקת קולונוסקופיה.

סרטן המעי הגס בגיל צעיר – סיכויי החלמה וטיפול

אבחון מוקדם של הגידול מגדיל בצורה משמעותית את סיכויי ההחלמה. כ – 60% מכלל החולים בסרטן המעי הגס, מחלימים מהמחלה, לעומת סיכויי ההחלמה של 90% – 100% אצל מי שאובחן בשלב מוקדם יותר. למרות שהאבחון אצל צעירים נעשה לרוב בשלב מאוחר יותר, סיכויי ההחלמה שלהם גבוהים יותר מאלו של מבוגרים שחולים במחלה. סרטן המעי הגס שמתפתח אצל צעירים עד גיל 40, נוטה להיות אגרסיבי ומפושט יותר מאשר אצל חולים מבוגרים. הטיפול בחולים הצעירים דומה לטיפול שניתן לחולים המבוגרים, אך הוא נוטה להיות אגרסיבי יותר. הנתונים מראים שטיפול כירורגי בגידול הראשוני אצל חולים בעלי גרורות מרוחקות, היה נפוץ יותר אצל צעירים (72%) מאשר אצל המבוגרים(63%). בנוסף, 53% מהצעירים קיבלו טיפול קרינתי, לעומת 48% מהמבוגרים.

מחקרים רבים שמתפרסמים בשנים האחרונות מצביעים על עלייה בשכיחות מקרי סרטן המעי הגס בגיל צעיר, גם אצל חולים ללא סיפור משפחתי. צעירים שנולדו אחרי שנת 1990 מראים עלייה לא מוסברת בשכיחות המחלה. לפי הנתונים מאוסטרליה וניו – זילנד – 7.5% מכלל החולים במחלה הינם צעירים מתחת לגיל 40. גברים נוטים לפתח את סרטן המעי הגס כ – 5 שנים לפני הגיל הממוצע של נשים שמפתחות את המחלה. אומנם הסיבה לכך לא ברורה, אך קיימת השערה שהדבר קשור לתזונה לקויה הכוללת ג'אנק פוד ואוכל מעובד, חוסר בפעילות גופנית, אורך חיים פאסיבי וישבני, עישון וצריכה מוגברת של אלכוהול.

צילום https://www.stockunlimited.com/

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh