כל מה שצריך לדעת על אבחון דידקטי

כל מה שצריך לדעת על אבחון דידקטי

הורים רוצים שילדיהם יגדלו אל תוך חיים טובים ומאושרים, ולכן ישקיעו מחשבה רבה, זמן ניכר ומשאבים כספיים בגידולם. אחד הדברים המרכזיים והחשובים בהתפתחות ילדים הוא נושא הלימוד ורכישת ההשכלה. החברה הישראלית המודרנית היא חברה שזקוקה לאנשים משכילים ואף מקדמת אותם. התגמול לאנשים מצליחים מתבטא בשכר טוב שמביא לאיכות חיים טובה, לסיפוק ולהגשמה עצמית. במרבית המקרים, תלמידים במוסדות לימוד שונים לומדים בכיתות שיש בהם תלמידים מוכשרים וכאלו שהינם פחות. החלשים יותר צריכים להתמודד, לעיתים, בתנאי לחץ מתגברים.

זיהוי הבעיות

יש מקרים בהם התלמיד אינו נופל ברמתו וביכולותיו השכליות מהאחרים, אבל נתקל בקשיים אובייקטיביים ובליקויי למידה שונים. הוא אינו מצליח להתגבר על החומר ונקלע למצב לא נעים שמשפיע עליו קשות. זה הזמן בו יש צורך לפנות לפסיכיאטר מומחה בתחום לצורך אבחון דידקטי שמטרתו בדיקת הסיבות לכשלים הללו. צריך לציין, כי ככל שהאבחון נעשה בגיל מוקדם יותר, אזי קל יותר לטפל בבעיות הקיימות, כאשר המטרה היא לשפר את מצבו של התלמיד בכיתה וביחס לחבריו. אבחון דידקטי נעשה מגיל שש וניתן לבצעו לילדים אך גם לאנשים מבוגרים.

תהליך האבחון

אבחון דידקטי הינו תהליך מורכב אשר נעשה במספר שלבים. תחילה, יש למלא שאלון על ידי הנבחן או על ידי הוריו, בהתאם לגיל. אחר כך נערכת פגישת היכרות הדדית ובה המאבחן ימסור מידע על הבחינה. בנוסף, ירצה המאבחן ללמוד על הבעיות בהן נתקל הנבחן במהלך הלימודים. לאחר השיחה, נערך האבחון שנמשך, לרוב, בין 4 ל-6 שעות. קיימים שני סוגי אבחון : אבחון דידקטי כללי בעברית שנועד לאתר לקויות למידה- הבדיקה כוללת בחינת מיומנויות למידה בסיסיות כמו: זיכרון, עיבוד המידע ויכולות קשב. סוג שני הינו אבחון במתמטיקה שנועד לבדוק אם הנבחן סובל מדיסלקציה, ובנוסף,  את הידע שלו ביסודות המתמטיקה, והאם היכולות המתמטיות מתאימות לדרישות הגיל.

המלצות

הפסיכיאטר מעבד את התשובות ועל פיהן מגיע למסקנות אותם הוא יפרש  בפגישה נוספת. יחד עם התוצאות הוא מגיש גם המלצות לשיפור המצב. במרבית המקרים, ההמלצות הן לתוספת זמן לבחינות, להתעלמות משגיאות כתיב, לשכתוב שאלונים ועוד. כאשר המלצות אלו מוגשות לבית הספר או לכל מוסד לימודי אחר, אזי, מטבע הדברים ההנהלה וסגל ההוראה מתחשבים בהן, לוקחים אותן לתשומת ליבם ומיישמים אותן כלפי המגיש אותן. שיפור כזה בסביבת הלמידה של התלמיד יכול לסייע לו רבות, וכאשר מדובר על רכישת השכלה ומקצוע לחיים יש לכך חשיבות עצומה.

חשיבות האבחון על ידי פסיכיאטר מוסמך

פסיכיאטר מומחה הינו כזה המוסמך לביצוע בדיקות אלו מטעם הרשויות הממשלתיות ומשרד הבריאות ויש לו את כל הכלים המקצועיים לכך. לכן, מומלץ לפנות לפסיכיאטר מומחה בתחום. להמלצות שניתנות על ידי פסיכיאטר ששמו הולך לפניו יש משקל יתר וכל המקבל אותן יתייחס אליהן בכובד הראש הראוי.    

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh