בדיקת שמיעה לתינוקות – מתי וכיצד עושים את זה

בדיקת שמיעה לתינוקות – מתי וכיצד עושים את זה

כשתינוק יוצא לאוויר העולם, יש שורה של בדיקות אשר נעשות באופן מיידי בשביל לוודא שכל המערכות אצלו פועלות בצורה נכונה. אחת הבדיקות שנערכות היא בדיקה שבוחנת גירויים שמיעתיים אשר מטרתה לבחון האם התינוק שומע.

בדיקות שמיעה לתינוקות הן דבר מאוד חשוב, לא רק בשביל לוודא שאכן איננו לקוי שמיעה או חרש אלא גם בשביל להבין את תהליך ההתפתחות שלו. מלבד הבדיקה הראשונה שמתבצעת עם סיום הלידה יש עוד שורה של בדיקות שמתבצעות במהלך הזמן. מגיל צעיר מאוד, עוד לפני שהתינוק מגיע לגיל שנה.

בדיקת שמיעה לתינוקות מאפשרת לגלות ליקוי שמיעה בשנה הראשונה לחייו, וכך ניתן להתמודד עם תהליכים התפתחותיים שונים. צריך לזכור בעיות שמיעה משפיעות באופן ישיר על בעיות דיבור ושפה, ויכולות להשפיע גם על ההתנהגות של התינוק מהיבטים שונים. בחלק הבא של המאמר נתייחס לשאלה מתי מפנים את התינוק לבדיקות שמיעה וכמובן אצל מי.

חשוב לומר, בדיקות שמיעה לתינוקות הן בדיקות שנערכות לאורך תקופה ארוכה, למעשה עד גיל שנתיים יש לקחת אותו לבדיקות, ולאחר מכן יש לבצע מעקב, אם מתגלים סממנים מאוחרים ללקות שמיעה, יש לחזור ולבצע בדיקה שתאבחן את מצבו.

מתי נפנה אל בדיקת שמיעה לתינוקות

ניתן לחלק את השלבים של הפנייה לבדיקות שמיעה על פי פרמטרים מסוימים. הפרמטר הראשון הוא בעיות שונות שמתגלות בתהליך ההתפתחות, הפרמטר השני, קבוצות סיכון. כאן מדובר על ילדים שנמצאים בקבוצת סיכון לחרשות (למשל כתוצאה מחרשות במשפחה, חשיפה של האם לאדמת) וכן מקרים שהילד מתמודד עם זיהומים, צהבת, אם הוא נולד פג מתחת למשקל של 1.5 קילו, אשפוז במחלקת טיפול נמרץ לילודים ומסיבות נוספות שעלולות לעורר חשש ללקות שמיעה או חרשות.

במקרים של התפתחות מאוחרת, הרי שזה בא לידי ביטוי בתקופות שונות, למשל, יש לקחת את התינוק לבדיקת שמיעה אם עד גיל חצי שנה הוא לא מגלה תגובה לגירוי חזקים שנשמעים (טריקת דלת, נפילת חפץ, נביחות של כלב), יש לשלוח אותו לבדיקה אם עד גיל שנה הוא לא מפנה את הראש כשמדברים אליו ובפרט כשהוא לא רואה מי הדובר, במקרה ועד גיל שנתיים הוא לא מפתח שפה ודיבור, ואם מעל גיל שנתיים הוא שואל הרבה פעמים מה ונאלץ להגביר את עוצמת הרדיו והטלוויזיה בשביל לשמוע.

בדיקת שמיעה לתינוקות מתבצעות במכון אודיולוגי, הרי פנייה אל רופא משפחה או רופא אף אוזן גרון. כמובן שיש ליידע את טיפת חלב בכל מקרה בו עולה חשש, והם ידעו להסביר לכם כיצד לנהוג. הבדיקות מתבצעות בצורות שונות על פי גיל, נניח על פי גירויים, ואלמנטים אחרים שיכולים להסביר האם לתינוק יש לקות שמיעה או כל דבר אחר שמונע ממנו להתפתח כמצופה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh