ארגזי סיפורים… קח ותן

ארגזי סיפורים… קח ותן

ברחובות, מחזירים את התושבים לשכונה! עיריית רחובות יוצאת לדרך עם 'ארגזי סיפורים' מיזם תרבותי ייחודי, המשלב בין קיימות, תרבות הספר והקריאה לבין המרחב הציבורי, הקהילתי והשיתופי בעיר.

בנוסף, יתקיימו השנה מפגשי גינה הכוללים פעילויות שכונתיות חברתיות, אשר תופעלנה על ידי התושבים.

בתחילת השבוע הבא יונחו כ – 25 ספריות קטנות ומעוצבות עשויות ארגזי עץ בכל רחבי העיר לרווחת התושבים, במסגרת המיזם 'ארגזי סיפורים', שפועל ביוזמתו של סגן ראש העיר, מחזיק תיק נוער וצעירים, עו"ד מתן דיל. מדובר על מיזם תרבותי המשלב בין קיימות, תרבות הספר והקריאה לבין המרחב הציבורי, הקהילתי והשיתופי בעיר.

ארגזי סיפורים הן ספריות רחוב קייציות, קטנות ומעוצבות לשימוש עצמי של תושבי העיר ואורחיה. הן עשויות ארגזי עץ, בדומה לארגזי התפוזים הקשורים לאופיה הייחודי וההיסטורי של העיר רחובות, שהייתה ידועה בענף הפרדסנות המצליח בתחומה, והן יוצרו במיוחד עבור העיר רחובות במפעל שיקום בשרון. בספריות אלו אפשר בכל שעות היממה לעלעל / לקרוא / להשאיל ולהחזיר, את אותו הספר או אחר במקומו.

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות: "מדובר ביוזמה חברתית – תרבותית, שמגיעה מיד אחרי האירועים הרבים שהתקיימו ברחבי העיר לציון חודש הספר העברי ונועדה, גם היא, להעלות את המודעות לחשיבות של קריאת ספרים. אנו סמוכים ובטוחים שתושבי רחובות ייהנו מהמיזם שלנו, שיהפוך כל פינה בעיר, לפינה שכיף לקרוא בה". מתן דיל, סגן ראש העיר ומחזיק תיק צעירים ונוער: "הרעיון הוא לאפשר על ידי הרשות המקומית, פעולה תרבותית וקהילתית במרחב הציבורי, שאינה כרוכה בתשלום של התושבים. העיריה תדאג כי הן תהיינה מלאות בכל טוב ספרותי, אך קיומן יהיה תלוי בתושבים. אלו מוזמנים לשבת ולקרוא על ספסל סמוך, או לקחת ספרים הביתה ולהחזיר אותם ו/או אחרים במקומם. כך, תיווצרנה ספריות קח-תן ייחודיות ומגוונות בתקופת הקיץ. אנחנו משמיעים כאן קול אחר ושונה שאין לו אח ורע בעולם בנוסף להתחדשות עירונית והתחדשות תרבותית להן היינו עדים, הרי שאנחנו מציעים אפשרות להתחדשות חברתית וקהילתית. אנחנו מזמינים את התושבים לצאת בחזרה החוצה, אל השכונה". מחזיקת תיק קידום מעמד הילד, יעל בק: "מיזם ארגזי הסיפורים והצבת הספריות במרחב הציבורי הנו מיזם ששמחתי לקחת בו חלק. המיזם יהווה מקור לפעילות פנאי מעשירה עבור ילדות וילדי העיר". עודד עמרם, מחזיק תיק התרבות: "אני שמח שבכוחות משולבים מרימים פרויקט חברתי כזה יפה להטמיע את הקריאה בספרים בקרב תושבי העיר".

מחשבה רבה הוקדשה לבחירת מיקומן של הספריות, והן נמצאות בגינות ציבוריות בסמוך לספסל מוצל, או ליד גן משחקים אליו מגיעים ילדים בשעות אחר הצהריים, או בטבורה של עיר ליד חנות התבלינים השכונתית ועוד ועוד. בעצם קיומן של ספריות שכונתיות, נוצרת אפשרות חדשה; אפשרות למקום מפגש מרענן, אפשרות להיכרות עם ספרים חדשים ובעיקר אפשרות לצאת מהמרחב הוירטואלי בחזרה אל המרחב הציבורי, אל הרחוב והשכונה.

מתוך הראיה הזו, צמח השנה הרעיון המקורי של יוזמות קטנות, קהילתיות, שכונתיות, הנעשות על ידי התושבים למען התושבים, ללא תמורה חומרית אלא רק מתוך מקום של נתינה לזולת ורצון כן ואמיתי לחולל שינוי חברתי בזעיר אנפין.

במהלך חודשי הקיץ יתקיימו מפגשי גינה אחת לשבוע, בכל יום חמישי, בשעות אחר הצהריים, ובכל פעם בשכונה אחרת. מפגשים אלו נושאים את השם "סיפורים בחוץ" על משקל ספר שיריו הראשון של נתן אלתרמן "כוכבים בחוץ", בו מתבונן המשורר בהודיה ופליאה על מעשה הבריאה, וכאן בעצם זורעים את האפשרות להיפגש אחד עם השני. במפגשים אלו יקריאו בהתנדבות תושבי העיר סיפורים לילדים המגיעים לגינה, נערים ונערות יפעילו פינת יצירה מחומרים טבעיים שנאספו מרחבי השכונה, ועוד כיד הדמיון הטובה.

במקביל למפגשי הגינה, יתקיימו בסמוך לספריות ארבעה ערבים של "סיפורים בחוץ" למבוגרים ומתבגרים בארבע שכונות שונות בעיר. גם בערבים אלו, ישתתפו השכנים ותושבי העיר, יפגשו, יקריאו, ינגנו, ישמעו, יספרו, יכתבו ויכירו האחד את השני. גם כאן, הכל נעשה בהתנדבות על ידי תושבי העיר מתוך רצון אמיתי להעמיק את הקשר עם העיר, השכונה ואנשיה.

ארגזי סיפורים פועל על ידי עיריית רחובות בשיתוף החברה העירונית רחובות לתרבות, ספורט ונופש, בניהולה של יוספה חליבה, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק התרבות, עודד עמרם, חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק קידום מעמד הילד, יעל בק,  צוות ההפקה – מנהלת אומנותית – דפנה מנור, מעצב – גבריאל וסרמן, מפיקה בפועל – מיכל גולן.

'ארגזי סיפורים' יפוזרו בתחילת השבוע הבא בשכונות השונות של רחובות. מפה וכתובות של מיקום הספריות והמפגשים יפורסמו באתר עיריית רחובות ובאתר החברה העירונית. חפשו אותנו ב-  F'ארגזי סיפורים – רחובות'.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh