הצילו! נשארה לי צלקת!

הצילו! נשארה לי צלקת!

איך ניתן להיפטר מצלקות?

פתרונות, עצות וטיפים מד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור

צלקת! כמה פעמים הסתכלת על פניך בראי/ על איבר בגוף ופתאום נתקלת בסימן שלא היה שם קודם. שמו, צלקת. הרבה נשים תוהות איך ניתן להיפטר מהן?. חלקן מופיעות לאחר ניתוח, או אפילו סתם לאחר התעסקות עם פצעון סורר. לא חשוב מה הסיבה להופעתן, צלקות מהוות בעיה טורדנית ועיקשת לטיפול. כאן המקום להבהיר שאין שום דבר שמוחק צלקות לנצח. יש הרבה מאד דרכים (חלקן יעילות מאד) לשיפור הצלקת.

ד"ר להבית אקרמן , מומחית לרפואת עור, מבהירה מה הדרכים הנכונות והיעילות להיפטר מהצלקות:

  1. בשלב ראשון, כאשר מטפלים בצלקת, חשוב לשמן את הגלד. בניגוד אולי להגיון הבסיסי – גלד של הצלקת לא גורם לה להחלים מהר יותר, להיפך. הגלד הופיע על העור לאחר שנפצע והוא חלק

מתהליך ההחלמה. ככל שתהליך זה יהיה מהיר יותר כך יהיה פחות סיכון לצלקת. לכן, יש צורך למרוח תכשיר שומני (כמו משחה אנטיביוטית שומנית בהתחלה ואח"כ פשוט לחות שומנית) על מנת לעזור לגלד להתקלף מהר יותר ולהאיץ את תהליך החלמה הפצע.

  1. חשוב מאד להפחית לחץ על העור, במיקום של החתך והצלקת. זה נכון בעיקר בצלקות עם תפרים אבל לא רק. כאשר העור נפצע או נחתך, רופאים “מקרבים” חזרה את שולי העור זה לזה על מנת שיוכלו להתחבר יחד ולאפשר לצלקת להגליד. ככל שיהיה יותר לחץ על הפצע/החתך כך ההצטלקות תהיה פחות טובה.
  2. יריעות סיליקון או מריחת סיליקון – לאחר שהצלקת החלימה והגלידה לחלוטין, חשוב מאד להתחיל מיד בטיפול בתכשיר סיליקון לצלקות או ביריעות סיליקון (בייחוד לחתך ניתוחי או כוויות נרחבות). יש מספר מחקרים שמראים כי שימוש בסיליקון משפר את תהליך ההצטלקות, זה בייחוד נכון לצלקות ניתוחיות או כוויות ולא בצלקות אקנה, למשל. חשוב להתחיל בטיפול מוקדם כדי זה להגביר את היעילות.
  3. הרבה פעמים כאשר צלקות מחלימות ומגלידות נותר באזור כתם כהה מהעור (היפר-פיגמנטציה) או כתם בהיר מהעור (היפו-פיגמנטציה). על מנת להימנע ככל שניתן מכתם כהה יש להימנע עד כמה שניתן מחשיפה לשמש במהלך שלב ההגלדה ולהשתמש במסנן קרינה על בסיס קבוע (עם מקדם הגנה 30 לפחות).

למרות שזה מציק ומעיק, הדברים הקטנים הללו באמת יכולים לגרום להחלמה טובה יותר של הצלקת עם פחות סיכוי להותרת כתם באזור. במקביל אפשר להשתמש בתכשירי הבהרה שונים, כאשר נותרה כבר היפר-פיגמנטציה (כתם כהה), כמו תכשירים המכילים הידרוקינון (דרוש מרשם רופא), רטינול, ויטמין C, וכן תכשירים קוסמטיים רבים אחרים על בסיס סויה וכד’.

כאשר הצלקת בגוון אדום ניתן לשפר את המראה על ידי טיפולי לייזר מתוחכמים אשר יגרמו לשיפור בצלקת מבלי לפגוע בעור אשר סביבה. גם כאן חשוב להתחיל טיפול מוקדם כי צלקות חדשות מגיבות טוב יותר לטיפול בלייזר מאשר צלקות וותיקות ויוכלו להחלים מהר יותר.

  1. הגלדה לא תקינה של הצלקת – לפעמים נוצרת צלקת מוגבהת מהעור וכאשר יש שגשוג יתר של הצלקת, הרבה מעבר לאיזור החתך המקומי, זה נקרא “קלואיד”. זה סוג צלקת מאד עמיד לטיפול. הדרך הטובה ביותר היא כמובן לנסות ולהימנע מכך, אם יש רקע קודם של הצטלקות לא תקינה, או קלאיד במשפחה.

כמו כן, יש אזורי גוף אשר מועדים יותר לקלואידים כמו אפרכסות, עור החזה והכתפיים. לפני שגורמים לחתך באזור הזה חשוב לקחת בחשבון כי עלול להתפתח במקום קלואיד. הטיפול בקלואידים מורכב ויש להתחיל טיפול מר, ביריעות סיליקון בשלב ראשון ובעיסוי הצלקת מספר פעמים ביום עם תכשיר ריכוך. זה דבר פשוט ויעיל בשלבים התחלתיים של הופעת הצלקת.

בהמשך מומלץ לפנות לרופא עור בקופת חולים לשקילת טיפול בחנקן נוזלי או בהזרקות סטרואידים לתוך הצלקת. גם כאן ניתן לשפר חלקית את המצב על ידי טיפול בלייזר אבל בעיקרון סוג צלקת זה מגיב פחות טוב לטיפולים.

  1. צלקות אקנה – בעוד שהאקנה חולפת ברוב המקרים עם סוף שנות ההתבגרות, הצלקות עלולות להישאר אתנו וחבל. ולכן חשוב מאד לטפל באקנה על ידי תכשירים רפואיים שונים על מנת להקטין את הסיכוי להותרת צלקות בעתיד. כמו כן, התעסקות וחיטוט בפצעים מגבירים אף הן את הסיכוי להותרת צלקת. אז חשוב לא לחטט.

גם ניקוז מכאני קבוע של נגעי האקנה על ידי קוסמטיקאית לא מומלץ כדרך קבע כטיפול באקנה. כל חיטוט עלול להותיר צלקת. אבל אם כבר יש לכן צלקות אקנה, היום ישנם פתרונות טובים מאד לשיפור משמעותי במראה וכמות הצלקות. בשלב ראשון, ניתן להשתמש בתכשיר המכיל רטין A  (דרוש מרשם רופא). יש כיום בשוק הרבה מאד אפשרויות טיפול בלייזרים שונים וגלי רדיו אשר יכולים לתת תוצאה מאד טובה בשיפור הצלקות.

יש ללכת רק לרופא מיומן ומוסמך בתחומו כיוון שהפיקוח על המכשירים והמכונים השונים אינו הדוק דיו. כמובן שיש היום גם מייקפים מיוחדים אשר יכולים לטשטש כתמים וצלקות.

הטיפים נכתבו באדיבות ד"ר להבית אקרמן (בתמונה), מומחית בינלאומית לרפואת עור.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh