המדריך המלא למבוגרים הסובלים מבריחת שתן

המדריך המלא למבוגרים הסובלים מבריחת שתן

בריחת שתן, אי היכולת לשלוט בצורה מלאה בשלפוחית השתן שלך, היא בעיה מביכה אבל גם נפוצה מאוד בקרב אנשים מבוגרים. לפחות 1 מתוך 10 מהאנשים בגיל 65 ומעלה סובל מבעיות הקשורות לבריחת שתן. הסימפטומים נעים בין דליפה קלה של שתן לבין הרטבה בלתי נשלטת.

על אף שברוב המקרים אין טיפול מרפא לבעיה זו, ישנם דרכים רבות על מנת לשפר את אורך החיים לסובלים ממנה – לדוגמא: שימוש במוצרים סופגים המונעים בריחת שתן, יכולים לעזור למנוע מבוכה ואי נעימות רבה.

מהי שליטה על השלפוחית?

הגוף מאחסן שתן בשלפוחית השתן. במהלך מתן השתן, השרירים בשלפוחית מתכווצים או מתהדקים. פעולות אלה דוחפות את השתן מחות לשלפוחית לתוך צינור שנקרא שופכה ונושא את השתן אל מחוץ לגוף. באותו הזמן. שרירים המקיפים את השלפוחית מתרפים ומאפשרים לשתן לעבור דרכם. עצבים בעמוד השדרה שולטים בדרך בה שרירים אלה זזים. בריחת שתן מתרחשת כאשר שרירי השלפוחית מתכווצים ללא אזהרה. חיזוק של שרירי אלה יכול לעזור בהקלה על חלק מהתסמינים.

בריחת שתן יכולה להתרחש כתוצאה מסיבות רבות. לדוגמא, זיהומים בדרכי השתן, זיהום או גירוי בנרתיק, עצירות ותרופות מסוימות – כל אלה עלולים לגרום לבעיות בשלפוחית השתן הנמשכות זמן קצר. בעיות אחרות כוללות שרירים חלשים בשלפוחית השתן או שלפוחית רגיזה, חסימה כתוצאה מערמונית מוגדלת, נזק לעצבים השולטים בשלפוחית השתן עקב מחלות כגון טרשת נפוצה או מחלת פרקינסון, או מחלות כגון דלקת פרקים שיכולים לגרום להליכה כואבת ואיטית.

מדוע מתרחשת בריחת שתן?

למרות שההזדקנות עצמה אינה גורמת לבריחת שתן, סביר יותר להניח שהיא תתרחש בקרב אנשים מבוגרים. בריחת שתן יכולה להתרחש מסיבות רבות. לפעמים היא נמשכת זמן רב, והדבר יכול להתרחש עקב מספק בעיות כגון:

  • שרירי שלפוחית שתן חלשים
  • שרירי שלפוחית שתן שפעילים יתר על המידה
  • חסימה בשל ערמונית מוגדלת
  • נזק לעצבים השולטים בשלפוחית השתן
  • מחלות כגון טרשת נפוצה או מחלת פרקינסון
  • מחלות כגון דלקת פרקים שיכולות לגרום להליכה כואבת ואיטית

אבחון

אנשים רבים עם בעיות שליטה בשלפוחית השתן מנסים להסתיר את הבעיה מהסביבה, אפילו מהרופא שלהם. אין צורך לעשות זאת. ברוב המקרים, אי שליטה בשלפוחית יכולה להיות מטופלת ותחת שליטה, אם לא להירפא. אם ההורה שלך סובל מבעיות של שליטה בשלפוחית, הוא לא צריך לסבול בשקט. שוחחו עם הרופא המטפל בנוגע לאבחון של בריחת שתן.

הרופא יערוך להורה שלך בדיקה גופנית וייקח את ההיסטוריה הרפואית שלו. הוא ישאל על הסימפטומים ועל תרופות בהם משתמשים. הוא ירצה לדעת האם ההורה שלך היה חולה לאחרונה או שעבר ניתוח.

סביר להניח שהוא ירצה גם לערוך מספר בדיקות, ביניהם בדיקות דם ושתן ובדיקות שמאפשרות לדעת כמה טוב ההורה שלך מרוקן את השלפוחית שלו. בנוסף, הרופא עשוי לבקש לנהל יומן יומי של מתן שתן מרצון ושל דליפות. דפוס מתן השתן ובריחתו יכולה להצביע על סוג אי השליטה שיש להורה שלך.

על מנת להתגבר על ההתנגדות, עזרו להורה שלכם ללמוד בנוגע למצבו, לדעת שמדובר במצב נפוץ בקרב אנשים מבוגרים – ולהבטיח להם שהרופא כבר ראה את הכל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh