ערב הרצאות מיוחד בנושא ראשית ימי המושבה

ערב הרצאות מיוחד בנושא ראשית ימי המושבה

ביום רביעי האחרון (13.9) התקיים ערב הרצאות מיוחד במינו, יוזמת הארכיון לתולדות רחובות והספרייה המרכזית, שהתמקד במחקרים היסטוריים הקשורים לעיר.

הערב נפתח בהרצאתו של ד"ר גיל גורדון, אדריכל מוסמך ובעל תואר ראשון ושלישי בהיסטוריה, שהתמחה בנושא של מיסיונים פרוטסטנטים במאה ה – 19 בא"י ובמזרח. מחקרו החדש, שאת עיקרו הביא בערב זה, מלמד שבניגוד לתפישה המקובלת עד כה, המיסיון הגרמני של שנלר מירושלים, לא היה מעורב ולא התחרה ביהושע חנקין ובאהרון אייזנברג על רכישת אדמות דוראן, אלא שאף לרכוש חלק אדמה אחר באזור, מערבית לרמלה – "ביר סאלם", לימים חוות שפון, היכן שיושב היום קיבוץ נצר סירני. בהרצאה גם הורחבו והוסברו התהליכים, המניפולציות מאחורי הקלעים וכלל המעורבים בפרשיות רכישת הקרקעות בארץ ישראל בתחילת המאה העשרים.

הרצאה נוספת הייתה מאת צביקה תדמור, מתנדב ותיק בארכיון וחוקר היסטוריה, והיא עסקה בהשתקפות נופיה של המושבה רחובות בציור, ובמוזאון הווירטואלי באתר הארכיון, שמציג עבודות אלה. צביקה פרש יריעה נרחבת של אמנים מקומיים וארציים שבחרו לצייר את רחובות, ולשקף את נופיה, הווייתה, אנשים שפעלו בה ומבנים שונים בציור, ציירים כמו אשר פלדמן, רפאל ליפקין, ציונה תג'ר, נעמי סמילנסקי, ראובן רובין ועוד רבים וטובים. הציורים מתוארכים  החל מראשית המאה העשרים, ומציגים בחלקם עולם נעלם של מושבה בראשית דרכה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh