ערב סיפורי מעברות רחובות

ערב סיפורי מעברות רחובות

מאות מתושבי רחובות הוותיקים לקחו חלק באחד מהאירועים המרגשים של השנה: ערב סיפורי מעברות רחובות – הסיפורים שטרם נשמעו.

מאות מתושבי רחובות הוותיקים לקחו חלק באירוע חגיגי ומיוחד שבמהלכו עלו על במת בית העם רחובות – היכל התרבות העירוני 10 מתושבי העיר שגדלו במעברות ברחובות וסיפרו את סיפוריהם המרגשים מאותם הימים.

ביום ראשון (3.12) התקיים אחד מהאירועים המרגשים של השנה בבית העם רחובות – היכל התרבות העירוני, שבמהלכו השמיעו 10 מתושבי העיר שגדלו במעברות ברחובות את סיפוריהם  שטרם נשמעו עד היום.

אל האירוע המיוחד הגיעו ראש העיר, רחמים מלול ומנכ"ל העירייה, דורון מילברג, יחד עם מאות מתושבי העיר הוותיקים, רבים מהם תושבי מעברות רחובות לשעבר. כבר ברחבת הכניסה אל בית העם נשמעו שיחות רבות על אותם ימים נוסטלגיים ונראה היה כי רבים מהמשתתפים פגשו במפתיע בחבריהם מאותם ימים לאחר שנים רבות.

הערב נפתח כשעל הבמה עלה המנחה ומספר הסיפורים הידוע, יוסי אלפי, אם תשאלו היום את בני הנוער מהי מעברה?, אנשים לא יידעו על מה אתם מדברים. באחד האירועים שקיימתי ושבהם השתתפו ילדים שאלתי אותם "מהי מעברה?" אחד מהם ענה לי "אני יודע! זה בחלל!" ובאותו רגע אמרתי לעצמי איזה חלל גדול נותר כאן מימי המעברות. כשהגיעו 900,000 איש בשנה אחת משנת 48 ועד 49, ולאחר מכן עוד ועוד בשנות ה-50 ומילאו את המעברות. בארץ ישראל היו 220 מעברות, כאן ברחובות היו 5, וכל אחד יודע בדיוק איפה הוא היה. הערב הזה נועד לספר את הסיפורים שטרם נשמעו". לאחר הפתיח הזמין אלפי 10 מתושבי העיר שגדלו במעברות לספר את סיפורם האישי לצלילי הנגינה של "האחים צנחני" שליוו את הערב בנגינה ובשירה.

לאחר מכן עלה לבמה ראש העיר, רחמים מלול שסיפר את סיפורו האישי ואת זיכרונותיו מאותם זמנים: "מי היו חוטבי העצים ושואבי המים תרתי משמע באותה תקופה, כאשר נאלצו לדלות את המים של השתייה מן ברזי הדליים הבודדים או להתקלח במקלחות משותפות או ללכת לשירותים שכולנו מכירים כבול קליעה? אלו אותם אנשים שגדלו צמחו וגידלו והצמיחו את הדור היום שאפשר להתגאות בו. אותן משפחות שאף אחד לא ציפה מהן לבנות מדינה, דווקא הן אלה שבנו את המדינה. העובדה היא שכל ילדי המעברות לשעבר גידלו משפחות למופת, רכשו מקצועות, למדו לימודים אקדמאים ואחד מהם אף הפך לראש עיריית רחובות". מלול התייחס גם לפרויקט הקמתו של היכל התרבות שמהווה עבורו הגשמה של חלום ישן "כשפתחנו את ההיכל הנהדר הזה הייתי עם דמעות בעיניים. חיים ויצמן, נשיא מדינת ישראל מקום המדינה שלח בזמנו מכתב לראשי היישוב ברחובות ואמר להם רבותיי אני עובר ליד בית העם ואני רואה שהבניין הרוס והבניין מוזנח, תתחילו לטפח אותו, לתקן, תחליפו כסאות וגם הגג מלא חורים. זה היה הציווי של אחד הציונים הראשונים, נשיא מדינת ישראל, חלפו שנים רבות ואף אחד לא נקף אצבע ואז בא אותו הילד של אנשי המעברות והוא זה שהגשים את החזון הציוני של נשיא המדינה וסייע להקמת הבית הנפלא הזה.  הכבוד הגדול הזה מגיע לכם, לכל אלה שיושבים בקהל וגדלו במעברות, משום שבחוסר כל גידלתם משפחות למופת בתנאים לא קלים, זה אות כבוד למדינת ישראל.  אני מפציר בכם, תיזכרו באותה תקופה ותעבירו את מאורעות העבר לילדים שלכם, לנכדים, שיידעו על ההיסטוריה שלנו ושל הורינו".

ראש העיר, רחמים מלול, ראה חשיבות רבה בקיומו של אירוע כזה, ולכן הנחה את החברה העירונית רחובות לקיים ערב הצדעה לילדי מעברות רחובות. במסגרת ההכנות לאירוע, יצא 'קול קורא' לתושבי רחובות על מנת לאתר תושבים שגדלו כילדים במעברות ברחובות על מנת שיחשפו את סיפוריהם. 27 מתושבי העיר, ילדי המעברות, כיום מבוגרים בעשור השביעי ומעלה לחייהם, נענו ל'קול הקורא' והגיעו למפגש מקדים מיוחד, שלאחריו נבחרו 10  מהם שעלו לספר את סיפורם על הבמה במסגרת האירוע הייחודי שהתקיים אמש.  יוסי אלפי, מספר הסיפורים הידוע, לקח על עצמו להוביל את המיזם של סיפורי מעברות ארץ ישראל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh