הסבת אקדמאיים להוראה – מדוע ולמה?

הסבת אקדמאיים להוראה – מדוע ולמה?

מסלולי הלימודים השונים לקבלת תעודת הוראה הם מהמסלולים הפופולאריים ביותר בעולם הלימודים האקדמאיים בישראל. בעוד קיימים מסלולים שונים של תואר ראשון המשלב תעודת הוראה, מסלולים להסבה להוראה מושכים אליהם אפילו עוד יותר סטודנטים ובוגרי לימודים קודמים. מהן האפשרויות להסבה להוראה, עבור מי הן רלבנטיות ומדוע מדובר במסלול אשר מושך אליו כל כך הרבה אנשים בישראל מדי שנה?

ללמד אחרים את מה שאנחנו יודעים – חלק אינטגראלי מעולם התעסוקה

נתחיל מהשאלה הכללית יותר – מדוע בכלל לבצע הסבת אקדמאיים להוראה? מה יש בתחום ההוראה שמושך אליו כל כך הרבה אנשים?

ובכן, כדאי להבחין בכך שהוראה, כלומר – לימוד אחרים את מה שאנחנו כבר יודעים, היא חלק אינטגראלי מהחיים בכלל, ומעולם התעסוקה בפרט. הורים מלמדים את ילדיהם, מבוגרים מלמדים צעירים ובאופן כללי – אנשים שמחזיקים בידע וניסיון מלמדים את אלו שמעוניינים ללמוד, בין אם מדובר בתחום של ממש בו מעוניינים לעסוק ובין אם בידע כללי יותר.

כמובן שגם עולם התעסוקה מכיל אינספור משרות הוראה – בכל תחום שרק ניתן להעלות על הדעת, קיים תמיד צורך מהותי ללמד אנשים אחרים את אותו תחום על מנת שיוכלו לעבוד בו ולהרכיב את מצבת כוח האדם בעתיד. מדובר במאפיין בסיסי של כל תחום ותחום, ולכן אנשי הוראה תמיד נדרשים. הדבר נכון הן עבור נושאים הנלמדים במוסדות החינוך לילדים ובני נוער, הן עבור מוסדות אקדמאיים ובתי ספר מקצועיים והן עבור מקומות עבודה רבים אשר מעסיקים גם אנשי הוראה והדרכה במטרה להסמיך עובדים חדשים ולהעשיר את כישוריהם של עובדים וותיקים.

פתיחת דלתות נוספות לאחר סיום הלימודים האקדמאיים במקצוע מסוים

הסיבות לכך שבוגרים אקדמאיים רבים פונים למסלולי הסבה להוראה הן רבות ומגוונות – חלקם פשוט מעוניינים ללמד מתוך חיבה לתחום ההוראה. אחרים מעוניינים בהזדמנויות התעסוקתיות הרבות הקיימות עבור אנשי הוראה בתחומים שונים ואילו לא מעט בוגרים אקדמאיים מגלים כי קל הרבה יותר להשיג עבודה בתחום אותו הם למדו דווקא בתור מורים או מדריכים.

באופן כללי, הסבה להוראה היא דרך לפתוח דלתות נוספות רבות לאחר סיום לימודי תואר מסוים. תואר ראשון, ואפילו תואר שני במקצועות רבים כיום הם תנאי התחלתי ובסיסי יחסית לכניסה לתחום מסוים, כאשר רמת התחרות עדיין גבוהה מאוד בקרב בוגרי תארים אקדמאיים ראשונים ושניים. לכן, בוגרים המחזיקים גם בתעודת הוראה פותחים בפניהם דלתות נוספות רבות, המעלות משמעותית את אפשרויות התעסוקה בתחום. בנוסף, הוראה מהווה דרך מצוינת להתפרנס ולהשלים הכנסה במהלך לימודים מתקדמים, דוגמת תואר שני או שלישי בתחום מסוים.

תעודת הוראה בישראל היא חשובה מאוד גם מבחינת כמות המוסדות בהם יכול לעבוד וללמד אך ורק מי שמחזיק בתעודת הוראה. זה נכון לגבי מרבית מגני הילדים, בתי הספר, התיכונים, בתי הספר המקצועיים ומוסדות אקדמאיים למיניהם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh