תערוכת היו ואינם על היעלמות ילדי תימן במרכז מורשת

תערוכת היו ואינם על היעלמות ילדי תימן במרכז מורשת

היו ואינם: תערוכה להיעלמות ילדי תימן, הבלקן והמזרח במרכז מורשת ברחובות.

שבע יצירות של שלושה אמנים מתארות מנקודות מבט שונות את הפצע הפתוח וההתמודדות עם היעלמות הילדים בשנות החמישים. הן תוצגנה במשך חודשיים (נעילה ב-8.4) ומבטאות כאב, חרדה, חוסר שליטה ואופל.

מרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל ברחובות השיק את תערוכת "היו ואינם", העוסקת בהיעלמותם של ילדי תימן, הבלקן והמזרח בשנות החמישים. התערוכה מהווה חיבור בין שלושה אמנים שמציגים שבע יצירות העוסקות בנושא מהיבטים שונים. האוצרת היא ברכה חלה קרונובט, והיא תינעל ב-8.4.2018.

מרכז המורשת מבית החברה העירונית רחובות ערך לפני כשבועיים כנס עיון בנושא היעלמות ילדי תימן. מטרת הכנס, כמו התערוכה "היו ואינם", היא להשאיר את הסוגיה הכאובה על סדר היום. התערוכה, שתוצג במשך חודשיים, יוצגו יצירות שחלקן נוצרו על ידי מי שחווה את התחושות הקשות בתור ילד, ואחרים שבחרו להתמקד בכאב והזעם שנוצרו בעקבות הפרשה שמהווה פצע בגופה של האומה.

איתמר סיאני היה בן תשע בעת מבצע מרבד הקסמים. הוא מתאר בציוריו את חוויותיו הסובייקטיביות תוך סערת חושים סוחפת בצבעוניותה ותנועותיה, הפוסעת על גבי מנעד רגשי רחב, המזמין את הצופה לצהול ולכאוב בו זמנית. ציוריו מופשטים ומזמינים את הצופה לעוף על כנפי הדמיון ולחוש את התעלות הנפש והתרוממות הרוח של העולים, לצד תחושת אופל, אובדן וחוסר שליטה.

ציוריה של דליה אקו ניחנים בדיוק בפרטים. על עבודותיה המסתוריות והמרתקות ניתן לומר "דברים שרואים משם לא רואים מכאן", ורובן מבטאים כאב, כמו בציור "העין השנייה" שבו אי אפשר להתעלם מהאסוציאציה של סיפור האחיות המעידות שנותחו בעיניהן ללא צורך ואיבדו את ראייתן בעין אחת. ביצירה ב"סבך חיים" מעבירה האומנית תחושה שבה אדם יכול להיות ניצוד ללא עוול בכפיו.

עבודותיו של שי יוסף, מכות בך לעתים כמו אגרוף. בציור "גבולות" הוא מבטא באמצעות השור רגשות בלתי מרוסנים של זעם, לנוכח מציאות טרגית נטולת צדק. לצד זה, שם הציור מרמז על חרון פנימי חורך קרביים מאופק ומאופסן עמוק בתוך הנפש פנימה. בציורו "אמי אמי", מבטא האומן במשיחות מכחול רכות ועדינות, ערגה של ילד עצוב וכואב אל אמו, כאשר אפילו הסוכריה שבפיו  אין בכוחה להמתיק את רוחו.

התערוכה "היו ואינם" תוצג במרכז מורשת ברחוב אברבנאל 7 רחובות בימים ראשון, שני, רביעי וחמישי בין השעות 09:00 עד 17:00. בימי שלישי תוצג התערוכה בין השעות 09:00 עד 13:00, ובין 17:00 ל-19:00.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh