תיאום מס באופן עצמאי – למי כדאי

תיאום מס באופן עצמאי – למי כדאי

מטרת תיאום המס היא לוודא שהעובד ישלם את סך המס השנתי בדיוק בדרגת המס הנדרשת שהוא אמור לשלם על פי מצבו והכנסותיו ולא שישלם מס ביתר עקב מצבים חריגים.

קיימים מקרים מסוימים שאם הם מתקיימים יש לבצע תיאום מס

  • אדם מסוים העובד בשני מקומות עבודה אמור לשלם מס עבור ההכנסות משני הגורמים הללו . אם שני המקומות הללו ינכו מס על פי התקרה המקסימלית בהתאם למדרגות המס, יוצר מצב שהוא ישלם מס ביתר. מקום העבודה העיקרי אמור לנכות את המס המרבי על פי השכר ומקום העבודה המשני ישלם מס מופחת אם בכלל. כלל זה נוגע גם לגבי אדם שבנוסף להכנסתו ממקום העבודה יש לו הכנסה קבועה כמו מקבלי קצבאות פנסיה מגורמים אחרים.
  • אם אדם מתחיל לעבוד במקום מסוים לדוגמה בתחילת חודש מאי ובכל החודשים מינואר ועד סוף אפריל הוא היה מובטל, לא עבד במקום אחר, או שהה בחו"ל, סך המס השנתי שעליו לשלם הוא עבור שמונה חודשי עבודה בשנה זו ולא עבור שנים עשר חודשים. במקרה כזה יש להעביר אישורים רלבנטיים לחשב השכר כך שיעדכן נתון זה בתוכנה והמס שישולם יהיה בהתאם לכמות החודשים הזו בלבד ולא ישולם מס עבור שנה מלאה.

בכל המקרים הללו כדאי מאד לבצע תיאום מס כך שהלקוח לא ישלם כפל מס . אדם העובד בשני מקומות עבודה, מבצע זאת כדי להגדיל את הכנסותיו, בעיקר לאור יוקר המחיה בישראל. אך אם מרבית ההכנסה תועבר כמס לרשויות המס, הוא לא ירוויח כסף ממקום העבודה השני או ירוויח סכום זניח שאינו שווה את כל המאמץ המושקע בשעות העבודה הרבות. לכן יש לבצע תיאום מס ולשלם את המס הנכון המגיע לרשויות המס בלבד.

הדרכים השונות לביצוע תיאום מס

הדרך הפשוטה והיעילה לביצוע תיאום המס היא דרך מקום העבודה העיקרי על פי טופס 101 המוגש בתחילת שנת הכספים או בעת תחילת העבודה. אם קיימת במקום העבודה התנגדות לביצוע התיאום על ידם עבור העובד, הלקוח ידאג בעצמו לקבלת המסמך הנדרש מרשויות המס.

אפשר לפנות באופן ישיר לרשויות המס דרך האינטרנט ולבקש תיאום מס על פי הפרטים הרלבנטיים. רשויות המס ישלחו ללקוח תוך פרק זמן קצר במייל את המסמך המבוקש. העובד יעביר לחשבי השכר את המסמך שבו נרשם אחוז המס המקסימלי שיש לנכות לו בכל אחד ממקומות העבודה בכל חודש.

אופציה נוספת היא מילוי טופס 116 של מס הכנסה הכולל את פרטי העובד והכנסותיו משני המקורות. לטופס זה יש לצרף את כל המסמכים הנלווים ולהגיש את הסט בעמדת המודיעין במשרדי פקידי השומה השונים על פי השיוך הגיאוגרפי של העובד.

אפשר לשלוח אליהם את מלוא המסמכים בדואר. מס הכנסה יפיק את האישור המבוקש וישלח אותו ללקוח בדואר או לחילופין אפשר לגשת פיזית למחלקת תיאומי מס במשרדי פקיד השומה, להעביר את הניירת לפקיד ולקבל במקום את האישור הנחוץ.

רואי חשבון או יועצי מס המקושרים למערך המייצגים שע"ם, ימלאו גרסה ממוחשבת של טופס 117 ויקבלו אישור אוטומטי במקום על פי הנתונים שהוזנו בתוכנה. הפקת האישור כרוכה בתשלום לרואה החשבון או ליועץ המס עבור שירות זה.

תשלום המס בישראל הוא די גבוה ולכן הוא מכביד על ההתנהלות הכלכלית של כל אדם ובמיוחד של המשפחות. אזרחים שומרי חוק משלמים את מלוא המס המגיע למדינה, אך אין סיבה לשלם מס ביתר במקרים שצוינו מעלה, במקרים מסוימים ניתן אפילו לקבל החזר מס והנושא שווה בדיקה.

על פי אישור תיאום המס ינוכה לעובד מס בכל אחד ממקומות העבודה וכך הוא ישלם בסך הכול את מלוא המס המגיע למדינה.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh