כתיבת תוכנית עסקית – איך עושים את זה נכון?

כתיבת תוכנית עסקית – איך עושים את זה נכון?

לרבים מאיתנו יש רעיון מבריק שהוא בטוח שיכבוש את העולם ואם לא, אז לפחות את ישראל. זה יכול להיות רעיון שאחרים כבר מימשו בצורה כזו או אחרת, אך אנחנו מציעים לו שיפור מסוים, וזה יכול להיות רעיון מקורי שלנו שאיש איננו חשב עליו קודם לכן.

בשביל להוציא את הרעיון שלנו לפועל, מן הסתם, אנחנו צריכים כסף ואנחנו צריכים תוכנית ברורה כיצד להתנהל ואיך לעשות את זה, איך להפוך את הרעיון, את החלום שלנו למציאות. בשני המקרים אנחנו יכולים לעשות את זה רק אם אנחנו מבינים לאיזה תחום אנחנו נכנסים, ורק אם אנחנו מבינים כיצד להתנהל נכון מבחינה עסקית.

זו הסיבה שאנחנו צריכים לדעת על כתיבת תוכנית עסקית ואיך כותבים אחת כזו בצורה נכונה. זה הכלי באמצעותו אנחנו נוכל נתחיל להניע מהלכים, בין אם זה אומר, באופן עצמאי ובין אם זה אומר דרך גיוס שותפים, גיוס משקיעים וכדומה. באמצעות תוכנית כזו, אנחנו נוכל להתחיל ולבצע פעולות שיניעו אותנו קדימה.

כתיבת תוכנית עסקית היא לא עניין מסובך מדי, אך חשוב שהיא תהיה ברורה, רהוטה ושהשורות התחתונות בה יהיו מובנות לכל מה שקורה אותה. אנחנו צריכים לקחת בחשבון, שהתוכנית מיועדת לא רק לנו. היא מיועדת גם למשקיעים אליהם אנחנו פונים במטרה לגייס מהם כספים, היא מיועדת לאנשי עסקים אשר אליהם אנחנו פונים במטרה שייכנסו כשותפים בעסק, וכן היא מיועדת לגורמים נוספים, כולל בנקים או חברות אשראי, לצורך קבלת הלוואות.

כיצד מתבצעת כתיבה של תוכנית עסקית

נתחיל מהבסיס, התוכנית צריכה להיות כתובה במבנה של כתיבת עבודה אקדמית במובן מסוים. היא לא יכולה להתבסס על עמוד אחד, היא צריכה להתבסס על מספר עמודים עם תוכן עניינים, מקורות, היא צריכה להיות מחולקת לפרקים וכמובן שכל פרט מידע שאנחנו מציגים חייב להיות מבוסס על עובדות ונתונים אמיתיים, כאלה שניתן לבדוק אותם.

מה תכלול התוכנית? ובכן, הכל. החל מתמצית קצרה עליכם ועל האנשים שאמורים לנהל את החברה, מה המטרה והחזון של החברה, יש להציג פרטים מזהים על החברה, מה הם הקשרים שיש לחברה ולמי, אילו מוצרים ושירותים היא מספקת או מתכוונת לספק, לאיזה קהל יעד היא פונה, כיצד מתכוונת לפנות אליו, אילו תהליכי ייצור והפקה החברה מתכוונת לבצע וכיצד, וכן מה הערך הנוסף שהחברה מציעה לשוק.

בנוסף, התוכנית חייבת לספק מידע על השוק בו היא פועלת. בין אם זה הגדרה מדויקת שלו, מחזור, גורמים משפיעים, קהל לקוחות, היקפי פעילות ועוד. בצורה כזו יהיה אפשר להגדיר נתחי שוק אליהם החברה מכוונת, כיצד, מה יכולים להיות הקשיים בדרך וכיצד החברה תתמודד איתם.

כאמור, התוכנית צריכה להיות מבוססת על נתונים ועובדות, להציג גרפים, וכמובן השערות וניתוחים שיש להם על מה להתבסס ואפשר להפיק מתוכם החלטות נכונות.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh