איך אנו רואים את עצמנו

איך אנו רואים את עצמנו

הדימוי העצמי שלנו מתפתח עוד בגיל הינקות ועובר דרך גיל ההתבגרות והבגרות. אך בעוד שישנם אנשים בעלי ביטחון עצמי גבוה (ולעתים גם מופרז), הרי שאחרים סובלים מדימוי עצמי נמוך. הדימוי העצמי הנמוך בא לבטא את הפער בין שאיפותיו של האדם להערכתו העצמית בפועל. לאורך זמן הוא מפתח כלפי עצמו ביקורת בלתי פרודוקטיבית ומייחס לפעולותיו כישלונות בלבד.

מהם הגורמים לדימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך עלול לפגוע בתפקוד היומיומי – בקריירה של הסובל ממנו, בחיי הזוגיות והמשפחה ועוד. באופן כללי, הדימוי העצמי מושפע מגורמים שונים – סביבתיים, חברתיים ונפשיים, דוגמת: קשר שלילי בין האם לתינוק בגין הינקות – מחסור ברוך, חום ואהבה של האם יכול לגרום לדימוי עצמי נמוך; קשר שלילי של הילד עם סביבתו – בני משפחה, חברים או מורים; הכישלונות שהאדם חווה בחייו עלולים להשפיע על הדימוי העצמי שלו, בייחוד אם מספר הכישלונות רב יותר מסך ההצלחות.

כך תדעו שחברכם סובל מדימוי עצמי נמוך

אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך נוטים לבטא זאת בהתנהגותם. אלה כמה תסמינים שכדאי לשים אליהם לב:

  • קושי בקבלת החלטות – המטופל מתקשה להיות החלטי וחושב רבות לפני שמקבל החלטה כלשהי.
  • חוסר אמון עצמי – האדם מתקשה להאמין בהצלחותיו ומבטל אותן לאור כישלונותיו הרבים, לטענתו. כמו כן, יש לו גם תחושה תמידית כי האחרים טובים ממנו בתחומים רבים.
  • מה יגידו עליי – אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך מתעסקים במחשבות על מה יחשבו עליהם אחרים, ועל כן נמנעים מלהשתתף בפעילויות קבוצתיות.
  • חרדת ביצוע – המטופל נמנע מלבצע פעולות בתחומים שונים מחשש שייכשל.

תחושת דימוי עצמי נמוך היא תופעה שאסור להתעלם ממנה. אם אתן חושדים כי אחד מחברכם או מקרובי המשפחה סובל מדימוי עצמי בעייתי, חשוב להפנות אותו לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh