איך יהודים בני עדות המזרח יכולים לקבל אזרחות אירופאית כיום?

איך יהודים בני עדות המזרח יכולים לקבל אזרחות אירופאית כיום?

עד לפני זמן לא רב, לא היה קל ליהודים לקבל אזרחות אירופאית. על מנת לקבל אזרחות של מדינה מרכזית באירופה היה צורך בקשרים עם מעסיקים חזקים או להיות בעלי מקצוע מבוקש במיוחד. אך חלון הזדמנויות נוכחי מאפשר ליהודים, בפרט לבני עדות המזרח, לקבל אזרחות אירופית גם למי שאיננו בוגר מוסד לימודים אירופאי או קשרים לצורך רילוקיישן. ההסבר התמציתי לכך נעוץ במסלול ייחודי של אזרחות למגורשי ספרד. כדי להבין איך זה עובד ומדוע דווקא בני עדות המזרח ריכזנו את כל מה שחשוב לכם לדעת.

בני עדות המזרח וגירוש ספרד

את השאלה מדוע אזרחות למגורשי ספרד מגיעה ליוצאי עדות המזרח ניתן להפנות לעבר ההיסטוריה. בערך בתקופה ההיסטורית שבה קולומבוס גילה את אמריקה (בשעה שחשב למעשה שהגיע להודו) אירע דבר חמור מאוד בספרד. בית המלוכה הספרדי החליט "לנקות" את ספרד מיהודים. הוצאה פקודת גירוש מאוד מקיפה שהפכה בבת אחת את היהודים לחסרי בית במולדתם האירופאית.

לפני זמן לא רב, הודיעה הממשלה הספרדית על הארכת תוקף של חוק מקומי. חוק שמאפשר ליהודים לקבל אזרחות ספרדית. זוהי אזרחות למגורשי ספרד, וליתר דיוק לצאצאי אותם מגורשים. ומדוע דווקא יוצאי עדות המזרח, תרצו בוודאי לדעת. זאת מכיוון שחלק  מאוד מרכזי ממגורשי ספרד עשו את דרכם לאותן המדינות שהיו יחסית סובלניות, באותן השנים, עבור יהודים. היו אלה מדינות כמו מצרים, תורכיה, תוניסיה, פלשתינה של אותם הימים וכן הלאה.

קבלת אזרחות בכמה צעדים

לפני שנסביר מהם הצעדים שבהם יש לנקוט בכדי לקבל אזרחות ספרדית, נציין עובדה חשובה. מכיוון שספרד הינה כיום מדינה מרכזית באיחוד האירופי, כל מי שהינו אזרח מקומי הינו גם אזרח אירופאי. אזרח אירופאי לכל דבר, אשר יכול להתגורר, לעבוד, להקים עסק, לקבל הלוואות בכל אחת ממדינות האיחוד. מרגע שהבנו את הדברים הללו נוכל להסביר כיצד מקבלים אזרחות אירופאית, בכמה צעדים.

  1. שואלים: אם אתם לא בטוחים אם המשפחה שלכם הייתה בין מגורשי ספרד, נסו לשאול את הסבים, הסבתות, ההורים או הדודים. במידה ובעבר דיברו בבית בלדינו, זהו סימן די מובהק לכך כי ההיסטוריה המשפחתית שלכם הגיע אכן מספרד. אגב, גם יהודי פורטוגל גורשו בערך באותה התקופה וגם לפורטוגל ישנו מסלול מיוחד של קבלת אזרחות ליהודים מגורשים.
  2. פונים למומחים: יש כיום חברות שונות שמציעות ליווי מקצועי לצורך קבלת דרכון ספרדי ואזרחות ליוצאי עדות המזרח. חשוב לדעת כי לצד חברות אמינות, היו גם חברות שלמעשה נסגרו מבלי להשלים את ההליכים הנדרשים עבור לקוחותיהם. הדרך הבטוחה היא לפנות לעורך דין בעל ניסיון בהשגת אזרחות ספרדית.
  3. מילוי בקשה לקבלת אזרחות: בעזרת עורך דין, ממלאים בקשה לקבלת אזרחות ספרדית (או פורטוגלית). את הטפסים הללו יש להעביר לגורמים המתאימים שדנים בבקשות. בשל העומס על הרשויות בנושא זה, חשוב כי הטפסים יהיו מלאים כנדרש וללא טעויות. לאחרונה הודיעו הרשויות בספרד כי הטיפול בבקשות שהוגשו באופן לא תקין עלול להתעכב באופן ניכר ביותר.
  4. לבקשה יש לצרף אישורים ומסמכים שונים. למשל, אישור של הפדרציה של יהודי ספרד, כלומר קהילת יהודי ספרד. אפשר להוסיף מסמכים ותעודות רשמיות, כדוגמת תעודת לידה של ההורים, מסמכי עליה לארץ וכיוצא בזה.
  5. חשוב להיערך מראש למבחנים שנעשים למבקשי אזרחות. מי שאינם קטינים, יקבלו אזרחות רק לאחר שיוכיחו ידע בספרדית, ידע בהיסטוריה, חוקה מקומית וכיוצא בזה.
  6. לצורך קבלת האזרחות, מגיעים לספרד. יש לציין שלאחר מכן, אין חובה לשהות במדינה לפרק זמן מסוים.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh