איך שומרים על שגרת השינה של בני הנוער גם בקיץ?

איך שומרים על שגרת השינה של בני הנוער גם בקיץ?

להורים יש תפקיד קריטי לאורך חופשת הקיץ שבה הילדים מאבדים את שגרת השינה הקבועה שלהם. אז מאיפה מתחילים ומה עושים? הנה כמה הצעות

הקפדה על שגרת שינה קבועה היא בעלת השפעה דרמטית על איכות החיים של ילדים ובני נוער. לפי המלצות ארגון הבריאות העולמי, ילדים בגילאי 6-13 למשל צריכים לישון 9-11 שעות בלילה, בעוד בני נוער בגילאי 14-17 שנים זקוקים ל-8-10 שעות. לשם השוואה, מבוגרים מעל גיל 18 ועד גיל 64 יכולים להסתפק בטווח של 7-9 שעות – לעומת תינוקות בני 0-3 חודשים שאצלם ההמלצה היא ל-14-17 שעות.

מבחינת ההורים, נקודת האור היא שבני נוער ממילא אוהבים לישון ולבלות את רוב זמנם הפנוי בחדר. מצד שני, החופש הגדול מציב בפני ההורים והילדים אתגר: אין מסגרת שתחייב אותם לקום בבוקר, הבילויים בשעות הלילה מפרים את האיזון העדין של השעון הביולוגי וגם החופשה השנתית בחו"ל לא ממש תורמת לשגרה.

אז מה עושים? הנה כמה המלצות לשמירה של שגרת השינה של בני הנוער גם בקיץ:

  1. משקיעים במיטה ובמזרון

קל יותר לישון ברצף בלילה אם עושים את זה על מזרון איכותי שמעניק תמיכה לכל האזורים הרגישים והחשובים של הגוף. בגיל ההתבגרות יש שינויים פיזיולוגיים רבים שדורשים תנאים אופטימליים והתפקיד של ההורים הוא לדאוג להם. בפועל, זה אומר שהקיץ הוא הזמן המתאים להחליף את המיטה והמזרון.

דגמים מסוימים כמו מיטה וחצי של גוד נייט יכולים להתאים לבנים ובנות בגילאים שונים ולשמש אותם לכל אורך גיל ההתבגרות. במהלך הקיץ ישתמשו הילדים במיטה הזו כדי לנוח, לשחק בטלפון ולבלות עם חברים, בעוד אחרי החזרה לשגרה היא תעזור להם להירדם ולהשלים שעות שינה.

בנוסף, בחלק מהדגמים יש ארגז מצעים שעוזר לשמור על סדר וארגון וכך מרגיע את ההורים לא פחות מאשר את הילדים. את המיטה כדאי לבחור בשיתוף פעולה עם הילדים כדי להשיג את התמיכה שלהם ותוך התייחסות לצרכים פיזיולוגיים וחברתיים.

  1. מגדירים שעת שינה מומלצת

הרבה ילדים זקוקים לעזרה של ההורים כדי להתרגל לשגרת שינה מסוימת. גם אם הילדים כבר עברו את הגיל שבו יש להם שעת השכבה, ההורים עדיין יכולים להסביר להם על התועלת של כניסה למיטה בשעה ספציפית.

לפי מחקר שפורסם ב-2016 ובדק אלפי מתבגרים בגילאי 19-19, שעת השינה האידיאלית לבני נוער היא 22:00-23:00. בין היתר, החוקרים מסבירים את הממצאים ב"הורמון החושך" שמשתחרר בגוף באזור השעה הזו ועוזר להירדם. הבעיה היא שקשה למצוא בני נוער בחופש הגדול שייכנסו לישון בשעה הזאת, אבל הפתרון הוא לייעץ להם להימנע מצריכת מאכלים ומשקאות שמכילים קפאין ולעודד אותם לפתוח חלון כדי לעודד יקיצה טבעית ולאגור עייפות לקראת הלילה.

  1. משנים הרגלים

שינוי הדרגתי של שעת ההליכה לישון, בחזרה לשעות הרצויות, צריך להתחיל כ-2-3 שבועות לפני תום הקיץ. במקביל, כדאי להקפיד על זמני השכמה כמה שיותר קבועים וגם על זמני אכילה כאלה. כך משנים את ההרגלים של הילדים אפילו בלי שהם ישימו לב, בתהליך איטי אך הדרגתי שמבטיח אפקטיביות מיד עם החזרה ללימודים.

לבסוף, האחריות של ההורים היא לוודא שהילדים נמנעים מפעילות מעוררת כשעה לפני ההליכה לישון ולהסביר להם על ההשלכות של משחקי מחשב, בילוי ברשתות חברתיות ואכילת ממתקים בערב ובלילה. אם ההורים גם נותנים דוגמא אישית, סביר להניח שהיגיינת השינה של כל בני המשפחה תשתפר ושהקיץ יעבור מהר ובהצלחה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh