כיצד לעשות את זה נכון: תהליך המעבר וההסתגלות למסגרת הגן העירוני

כיצד לעשות את זה נכון: תהליך המעבר וההסתגלות למסגרת הגן העירוני

לרגל החזרה לגנים ולבית הספר, השירות הפסיכולוגי החינוכי באגף החינוך מייעץ להורים: כיצד אפשר לעזור לתהליך מעבר מוצלח וחלק למסגרת הגן העירוני.

שאלות רבות מתעוררות לקראת המעבר לגן עירוני, כגון: איך הילד/ה שלי יסתדר? מי יקנח להם את האף? מי יעזור להם בשירותים? מי ידאג שישתו  מספיק מים? שיאכלו ? ואיך יסתדרו בלי שנת הצהרים?

זהו אכן מעבר המציב בפני הילד/ה אתגרים רבים, שעל מנת לצלוח אותו, על ההורים להיות מוכנים, לדעת מה מצפה להם ולילדם, לסייע לילדם ולשדר תחושה בטוחה, נעימה וחיובית באשר למעבר.

עלינו להבין היטב -מה כולל המעבר מהמעון למסגרת גן עירוני?

  • כמות הילדים והצוות: הגן העירוני מונה לעיתים יותר ילדים באופן יחסי ממעונות והצוות מכיל גננת מקצועית, סייעת, לעיתים סייעת נוספת לתגבור.
  • הדרישות: בגן עירוני אומנם יש דגש על בחירת רצונותיו ונטיותיו הטבעיות של הילד אך מונחל סדר יום ברור ומובנה הכולל שעות פתיחה מוקדמות, מפגשים במליאה, ארוחת בוקר, חוגים, קבוצות עבודה וכדומה. יש ציפייה (המותאמת לשלב ההתפתחותי) כי הילדים וההורים יעמדו בסדר היום ובתוכנית הלימודים המותאמת (יגיעו בזמן, יביאו ציוד נדרש, יקפידו על לבוש וכו').
  • העצמאות הנדרשת מהילד: בגן עירוני קיים דגש על התקדמות הילדים במיומנויות היום יום, התנסות בפעילות בכוחות עצמם תוך הפחתה בצורך בתיווך של אדם בוגר. נדרשות: אכילה ושתיה עצמאית, תהליך הדרגתי של הליכה לשירותים, דאגה להיגיינה עצמית, פיתוח משחק עצמי או בשיתוף חבר ללא נוכחות מבוגר, פרידה הדרגתית ממוצץ ומשנת צהריים אליה הילדים היו רגילים. כאשר בתקופה הראשונה של השנה ניתנת עזרה רבה לילדים לביסוס מיומנויות עצמאות אלה.
  • מעקב אחר התפתחות ולמידה: הכניסה לגן עירייה היא למעשה כניסה למסגרת של משרד החינוך, מה שאומר שהילדים מתחילים ללמוד, מבחינה פדגוגית, תכנים משמעותיים המותאמים לגילם, אך זה מצריך להיפגש עם "שותפים לדרך". לכל גן יש מפקחת, יועצת פדגוגית לליווי וכן ליווי מקצועי מטעם השירות הפסיכולוגי החינוכי, המלווה את הגננת באיתור ילדים עם קשיי התפתחות ולמידה. הגן נמצא תחת בקרה ומעקב של מחלקת גני ילדים באגף החינוך.

הכנת הילדים למעבר בזמן החופש:

  • הכנת הילדים מבחינה רגשית למעבר – נשוחח עם הילדים על המעבר הצפוי, נתאר את סדר היום החדש בגן ומי מחבריו יעבור עימו לגן החדש.
  • הכרות עם הגן והצוות- מומלץ לקחת את הילד/ה לראות את הגן החדש, ולהכיר את הצוות (במידת האפשר). נטייל לגן מספר פעמים במהלך החופשה, ונזכיר לילד את שמות הגננות והחברים שצפוי לפגוש.
  • מפגש מקדים עם חברים- מומלץ לקבוע במהלך החופש מפגשי היכרות ומשחק עם ילדים העתידים ללמוד באותו הגן במידת האפשר.
  • עידוד לעצמאות- ניתן לילד לאכול באופן עצמאי, לשתות, לקנח אף, לחלוץ נעליים, לרחוץ ידיים ונאפשר התנסות בדברים פשוטים, כגון: למרוח ממרח על לחם עם סכין מפלסטיק, לפנות כלים, להתלבש לבד, בתחילה רק אחרי המקלחת (לא דווקא בבוקר כשממהרים), לצחצח שיניים, לסדר את המשחקים וכו'.
  • גמילה מחיתולים – נעבוד על גמילה מספיק זמן לפני תחילת הלימודים, נאמן את הילד בשליטה בצרכים בעצמאות בשירותים ובניגוב.
  • הסתגלות לפעילות ללא שנת צהרים– מומלץ להתחיל להרגיל את הילדים לדלג על שנת צהריים כבר במהלך החופש הגדול, כך שהשבוע הראשון בגן יהיה פחות מעייף בעבורם.
  • הימנעות משינויים רבים– בכדי להקל על התהליך מומלץ להימנע בתקופה זו מעשיית שינויים נוספים.
  • נשדר ביטחון– נדאג שירגיש שאנו בטוחים כי זהו הגן המתאים בעבורו (נשווק לילד את גנו החדש) וביכולתיו להסתגל, להתמודד עם המעבר, ולרכוש חברים חדשים.

הימים הראשונים בגן העירוני

ארוחת בוקר קלה בטרם יציאה מהבית – במרבית הגנים ארוחת הבוקר מתקיימת סביב השעה עשר.

הפרידה בבקרים – נדבר על הפרידה, נגיד מי חוזר לאסוף ומה נעשה ביחד בהמשך היום. רצוי לבצע טקס קצר וקבוע לפרידה ונשדר ביטחון בצוות ובילדנו.

שיח על הגן – נשוחח עם הילד על הגן, ונאפשר לו לבטא מגוון רגשות, ללא שיפוט (גם אם לא כיף). נזכור ששאלות כלליות מקבלות תשובה כללית ("איך היה בגן?", "כיף"),לכן נשאל שאלות ממוקדות (מה אכל?, עם מי שיחק? האם הרכיב פאזל?)

רגרסיות כחלק תקין בהתמודדות – יש לזכור כי ילדים שונים מגיבים באופנים שונים לאתגר שבכניסה למסגרת חינוכית חדשה. יש ילדים שעשויים להראות קשיי פרידה שטרם נראו בגן הפרטי, בין אם בשבוע הראשון בגן ובין אם לאחר מספר שבועות. יהיו ילדים שיראו רגרסיה בתפקודים שכבר הושגו, ויחזרו לשימוש במוצץ, הצמדות להורה, הרטבה והתנהגות "תינוקית". חשוב להכיל תגובות רגרסיביות אלה, ולזכור כי הן זמניות וצפויות לעבור כשהילד ישוב להרגיש בטחון ויציבות בחייו.

בהצלחה במעבר להורים ולילדים!

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh