מחלת מקצוע כתוצאה מתנאי עבודה

מחלת מקצוע כתוצאה מתנאי עבודה

רבים מאתנו מגיעים בכל בוקר לעבודה ואף מבקשים להחזיק בה בכל מחיר, גם אם על הדרך אנו מזיקים לעצמנו, כי מקום עבודה לא משליכים כ"כ מהר. יחד עם זאת חשוב לשמור על עצמנו ועל כן אם מתעורר חשד שמקום העבודה הוביל לפגיעה בריאותית, טוב לדעת שמערכת החוק יודעת להתייחס לכך ואף לפצות, וכאן המונח "מחלת מקצוע" נכנס לתמונה.

אודות מחלת מקצוע

מהי מחלת מקצוע? מדובר במחלה שלוקים בה בעקבות מקום העבודה, ואף ישנה רשימה מסודרת של מחלות שנכללות בתקנות של המוסד לביטוח לאומי. כך למשל עובדים יכולים לחלות בעקבות חומרים רעילים, בעקבות מקום עבודה שחשוף ליתושים מסוכנים, בעקבות מגע עם חומרים רדיואקטיביים, בעקבות חשיפה ממושכת לכמות רבה של אבק וכדומה. מכאן שכל מקרה שונה ממקרה אחר ועל כן בכל פעם נחוץ לעבור וועדה רפואית בכדי לקבוע קצבת נכות.

מיקרוטראומה

כל תהליך של תביעה בגין קצבת נכות מתחיל עם הגשת טופס תביעה, ופה חשוב להבהיר שאותו טופס תקף לשכירים, לעצמאיים ואף למתנדבים. מה קורה אם המחלה אינה מיישרת קו עם אותן מחלות מקצוע שמוגדרות כחוק? יש לבחון האם הן מצויות תחת המטרייה של מיקרוטראומה. במה מדובר? בפגיעה שהיא תוצאה ישירה של פעולות קבועות שחוזרות על עצמן במשך זמן ממושך ושמתייחסות לשימוש באזור ספציפי בגוף, כך שאט אט חלה שחיקה וישנה הצדקה לקבל קצבת נכות.

דמי פגיעה

אנשים שאכן נפגעו בעקבות העבודה זכאים לקבל דמי פגיעה שאמורים לכסות את ההוצאות הרפואיות ואף את ההיעדרות מהעבודה. מי משלם זאת? המוסד לביטוח לאומי! דמי פגיעה מוענקים עבור מקסימום 13 שבועות והם לא יעברו את סך ה1,111 ש"ח ליום. כמו כן, מי שקיבל דמי פגיעה ובין היתר סובל מנכות, גם יהיה זכאי ליהנות מ"גמלת נכות מעבודה". מה קורה אם הפגיעה הגופנית אינה קשורה לזמן העבודה? ובכן במקרה זה יש לבחון האם ניתן להשיג "דמי תאונה לנפגעי תאונות אישיות".

הביטוח הלאומי נכנס לתמונה

על מנת לזכות בסיועו של המוסד לביטוח לאומי, יש להוכיח קשר ישיר בין העיסוק לבין התפתחות המחלה, ואכן מדובר בהתפתחות (במחלה שקרתה אט אט בשל אופי העבודה) – להבדיל מתאונת עבודה. על מנת להוכיח את הקשר בין השניים צריך להגיש טופס תביעה לצד מסמכים רפואיים, מהסוג שמעיד על המצב הרפואי ועל הקשר הישיר שבין תנאי העבודה לממצאים. כמו כן, על המסמכים הרפואיים לשלול את הקשר שבין סממני המחלה לבין פרמטרים אחרים, קרי גיל או מצב רפואי, משמע הקשר בין אופי העבודה לממצאים צריך להיות כמה שיותר מובהק. כך או כך, ייעוץ בתחום הוא חשוב, כשניתן להתייעץ על אודות קצבת נכות עם אבנר הייזלר, כמו גם עם בעלי מקצוע נוספים שעוסקים בתחום.

לפני שמרימים ידיים מכינים תוכנית ב'

לסיכום נציין שלמרות שהחוק מבקש להגן על העובדים, הוא גם מקשה עורף, משמע אינו ממהר לאשר שמקרים רבים הם אכן תוצאה מובהקת של מחלת עבודה, ועל כן ראוי לדעת שאם המוסד לביטוח לאומי דוחה את התביעה, ניתן לפנות לבית הדין האזורי לעבודה, בכדי שזה יבקר את מסקנות הפקיד מטעם הביטוח הלאומי.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh