איטום בית צמוד קרקע – עובדות שחשוב לדעת

איטום בית צמוד קרקע – עובדות שחשוב לדעת

איטום המבנה מפני חדירה של מים ורטיבות מציב אתגרים משמעותיים בפני רבים – הן כאשר מדובר בבתים פרטיים והן בבנייני מגורים, במוקדם או במאוחר נוצרות בעיות באיטום ומים ורטיבות מתחילים לחדור מבעד לקירות. אין זה אומר בהכרח כי מדובר בליקוי בנייה או בבעיה יסודית וחמורה, ופעמים רבות פשוט מדובר במערכת איטום אשר התיישנה ונפגמה, ולכן יש צורך לתקנה או להחליפה. כאשר מדובר בבתים פרטיים וצמודי קרקע, ישנן מספר נקודות הייחודיות לסוג זה של מבנה (בשונה מדירה בבניין מגורים, למשל), אותן חשוב להכיר בהקשר של איטום המבנה מפני חדירה של מים.

נקודות המפגש בין הבית לבין הקרקע כפוטנציאל לחדירת מים

הנקודה החשובה ביותר אותה יש להכיר בהקשר של איטום בית צמוד קרקע וחדירה של רטיבות ומים אל המבנה, היא כי הקווים בהם פוגש הבית את הקרקע והיסודות הם אזורים בעלי פוטנציאל גבוה לחדירה של רטיבות ומים במהלך השנים. בבתים צמודי קרקע רבים, לאחר מספר שנים מתחילים לחדור מים באותן נקודות מפגש שבין הבית לבין הקרקע, כמו גם בנקודות המפגש שבין הבית לבין יציקות בטון החיצוניות לו, דוגמת משטחים מרוצפים במרפסת או בגינת הבית. כל הנקודות הללו מהוות נקודות תורפה מבחינת חדירת המים לאחר זמן מה, ובמקרים אלו החדירה עשויה להיות סמויה ואינטנסיבית בו בזמן (כלומר, לא נוכל לזהות בקלות כי אלו הן נקודות חדירת הרטיבות, אך כמות המים שתחדור תהיה רבה יחסית). המים שיחדרו מנקודות אלו יגיעו בסופו של דבר אל הקירות הפנימיים של הבית, ובמקרים רבים גם יטפסו במעלה הקיר (תופעה המכונה – "עליית מים קפילארית", מידע נוסף ניתן לקרוא כאן).

כיצד מזהים את הבעיה ומהי דרך הטיפול המומלצת?

כפי שצוין לעיל, אחת הבעיות הגדולות ביותר בכל הנוגע לחדירת מים בבתים פרטיים מנקודות המפגש עם הקרקע או עם יציקות ומשטחים חיצוניים, היא זיהוי הבעיה. במקרים רבים אנשים מזהים את הרטיבות רק כאשר היא כבר מגיעה לקירות הפנימיים של הבית, ואינם יודעים כיצד לעקוב אחריה חזרה למקור ולזהות את נקודות החדירה.

במקרים רבים של חדירת מים מהמפגש עם הקרקע ומיסודות המבנה נדרש לא רק ידע מקצועי בתחום האיטום, אלא גם ציוד מקצועי לאיתור נזילות ורטיבות, על מנת לאפיין את הבעיה ולהבין בדיוק מהן הנקודות מהן חודרים המים. כמובן שאבחון זה אינו ניתן לביצוע באופן עצמאי, ונדרש מומחה איטום אשר גם מחזיק בציוד המתאים על מנת לאבחן את הבעיה בצורה יסודית ומקצועית.

לאחר שמאבחנים את הבעיה ניתן להציע טיפול אפקטיבי, אשר כלול לרוב חידוש של מערכת האיטום של הבית, ספציפית של מערכת "איטום המעטפת" – זו האוטמת את החלקים התחתונים של הבית בהם פוגש המבנה את הקרקע והיסודות. חידוש או שיפוץ מערכת איטום המעטפת של הבית היא עבודה שגרתית אמנם, אך על מנת שתבוצע כמו שצריך ותחזיק מעמד לאורך שנים רבות קדימה, מומלץ לשכור את שירותיה של חברת איטום מקצועית ומנוסה.

המאמר באדיבות חברת איטום פז בעלת וותק וניסיון בעבודות בתחום האיטום.

צילום: Fotolia

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh