LIFT THE LIP

LIFT THE LIP

איך לשמור ולעקוב אחר מצב בריאות הפה של הילדים בפעולה ביתית פשוטה

באדיבות ד"ר חגי סלוצקי, מומחה לרפואה ציבורית והרופא הראשי של כללית סמייל וד"ר רולנדה ברקוביץ מומחית לרפואת שיניים לילדים ומנהלת תחום רפואת שיניים לילדים בכללית סמייל.

עששת הילדות המוקדמת (ECC) שקיבלה בעבר את השם "עששת הבקבוק", היא המחלה הכרונית הכי נפוצה בכל העולם. הנתונים בארץ מראים על שכיחות של כ- 50% (בקרב ילדים עד גיל 6) ושכיחות של 15% בקרב ילדים הקטנים מגיל 3. שילוב של מספר גורמים מסייעים לעששת הילדות המוקדמת להתפתח בראש ובראשונה יצירה של רובד חיידקי על גבי שיני הילד. רובד החיידקי הוא שילוב הצטברות של חיידקים על משטחי השיניים יחד עם תוצר חוץ תאי רב-סוכרי של החיידקים שמאפשר להם להיצמד למשטחי השיניים ומונע שטיפתם ברוק או בשתייה, אי הקפדה על שגרת צחצוח שיניים והסרה מכנית של הרובד החיידקי, הנקה ושתיית חלב ותחליפיו במהלך הלילה או שתיית משקאות סוכריים או/ו חומציים. בריאות אוראלית טובה היא חלק חיוני של הבריאות הכללית, זיהום מפושט ממקור דנטלי יכול להביא את הילד לאשפוז דחוף ואפילו לסכן את חייו, אז מה ניתן לעשות?

פעולה ביתית פשוטה לאיתור סימנים מוקדמים של עששת

ישנה פעולה פשוט שקודמה במדינות העולם הנקראת LIFT THE LIP, מטרתה לאתר סימנים מוקדמים של בעיות בשיניים ובמיוחד מחלת העששת. ההמלצה הראשונה היא להורים, אחת לחודש לבדוק את השיניים של הקטנטנים על ידי הרמה של השפה העליונה וכך לחשוף לעיניים הבוחנות של ההורה את אחד האזורים המועד לפורענות, השיניים הקדמיות העליונות באזור חיבורם לחניכיים, אזור שיכול לשמש אותו לאיתור התפשטות המחלה. משכיבים את התינוק או הילד על משטח ומרימים את השפה העליונה על מנת לחשוף את כל שטח השיניים הקדמיות. כמובן הבדיקה תעשה לאחר ניקוי משטחי השיניים מכל לכלוך ורובד חיידקי שעלול להימצא עליהם.

מה אנו מחפשים בבדיקה?

במידה וישנם כתמים לבנים או צהובים-חומים על המשטחים החיצוניים של השיניים הקדמיות, במיוחד באזור הקרוב לחניכיים, זה הזמן לקבוע תור לרופא השיניים ולא להמתין להחמרת המחלה. על אף שאלו שיני חלב שינשרו בשנים הבאות, חשוב לטפל שכן עששת "מדבקת" ומרחיבה את היקף הפגיעה גם לשיניים הסמוכות ועלולה גם לפגוע בנבטי השיניים הקבועות שנמצאים בתוך הלסת בסמוך לשורשי השיניים הנשירות. מלבד העובדה שהעששת מהווה בעיה רפואית היא גם הפרעה אסתטית שעלולה לפגוע בביטחון העצמי של הילד, היא עלולה לגרום להפרעות באכילה, בעיות בהתפתחות, הפרעות בתפקוד היומיומי ובשינה, עד למצב של התפתחות אבסס וצורך בטיפול חרום בבית חולים.

טיפים למניעת עששת הילדות המוקדמת

במידה ולא מצאתם כתם בעייתי על השיניים, נפלא, המשיכו אחת לחודש לעשות את הבדיקה והקפידו על הדגשים הבאים:

ביקורים סדירים אצל רופא השיניים: לא לחכות שהילד מתלונן על כאב, להגיע אחת לשנה החל מצמיחת השיניים הראשונות אצל הילד. לצערנו ילדים לעיתים קרובות מגיעים בשלב מאוחר שנגרם נזק נרחב לשיניים רבות ובילד קטן (גיל שנתיים) יידרש טיפול בהרדמה כללית כדי לטפל במוקדים רבים של המחלה. ככל שהגילוי מוקדם יותר נוכל לבצע יותר פעולות מניעה והדרכה ולמנוע התפשטות המחלה.

חשוב – צחצוח שיניים עם מברשת שיניים מתאימה – פעמיים ביום, לא לוותר על כך כפי שלא נוותר על מקלחת, נטילת ידיים או חפיפת ראש.

תזונה: לאכול מזונות בריאים ולהפחית את צריכת המזון הממותק והדביק, שתייה מרובה של מים וצריכה מוגבלת של משקאות ממותקים. תינוקות שיונקים ואוכלים בקבוק עם תחליפי חלב בלילה, נסו להפחית ואף להפסיק שכן זה אחד הקטליזטורים המשמעותיים להתפתחות עששת. הסיבה לכך,  שבלילה אין תחלופת מספיקה של רוק בחלל הפה, המנטרלת מעט את החומציות המופרשת מהחיידקים ופוגעת במשטחי השן.

בכללית סמייל ובשרותי בריאות כללית מקדמים את נושא LIFT THE LIP גם בקרב צוותי הרפואה המטפלים בילדים בגיל הרך.

מחלת העששת ומחלות המשנן החיידקיות אינן גזרה משמים וניתנות למניעה לחלוטין בשילוב של שמירה על גהות הפה ותזונה נכונה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh