תביעת לשון הרע בשנת 2020

תביעת לשון הרע בשנת 2020

הגשת תביעת לשון הרע הפך להיות עניין שבשגרה בשנים האחרונות לנוכח הפופולריות של הרשתות החברתיות והנגישות לרשת האינטרנט מהמחשבים או הטלפונים הסלולריים.

עיון בכל כתבה פופולרית בנושא שנוי במחלוקת שעולה לפייסבוק יגלה כי אנשים אינם שומרים על לשונם (או במקרה זה – על אצבעותיהם) ומרשים לעצמם לכתוב ביטויים או אמירות פוגעניות כלפי גולשים אחרים, המהוות עילה מצוינת להגשת תביעת לשון הרע.

מרבית האנשים לא מודעים שהגשת תביעת לשון הרע עשויה לחייב את הנתבע בפיצוי כספי משמעותי, מבלי שהתובע יאלץ להוכיח שנגרם לו נזק כלשהו. בעת כל פרסום פוגעני אפשר להתייעץ עם עורך דין לשון הרע על מנת לבדוק האם מגיע לכם פיצוי כספי.

מטבע הדברים, אם נגרם לתובע נזק, בעקבות אמירות פוגעניות של הנתבע, אותו ניתן להוכיח, הדבר עשוי להגדיל עוד יותר את הפיצוי הכספי.

באילו מקרים ניתן להגיש תביעת לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע קובע מה נחשב ל"לשון הרע" ובאילו מקרים ניתן להגיש תביעת לשון הרע:

לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול –

(1)    להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם;

(2)    לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו;

(3)    לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו;

(4)    לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו;

מספיק שיתקיים אחד התנאים המפורטים בחוק איסור לשון הרע כדי שתיווצר עילת תביעה.

יחד עם זאת, צריך להתקיים תנאי חשוב נוסף אשר בלעדיו כל תביעת לשון הרע תדחה. תנאי זה הוא הפרסום ברבים.

כלומר, על מנת שניתן יהיה להגיש תביעת לשון הרע אשר תבחן ברצינות בבית המשפט, על האמירה הפוגענית להתפרסם ברבים, ולא די שהפוגע אמר אותה או כתב אותה לנפגע בלבד.

גובה הפיצוי הכספי שניתן לדרוש במסגרת תביעת לשון הרע

חוק איסור לשון הרע קובע כי פרסום דברי לשון הרע – הוצאת דיבה מאפשרים לנפגע להגיש תביעת לשון הרע ולדרוש פיצוי כספי עד 50,000 ש"ח בגין כל פרסום.

אם התובע יצליח להוכיח שהנתבע פרסם את האמירות הפוגעניות במטרה לפגוע בו (לדוגמה; לגרום לכך שיפטרו את התובע מעבודתו), במצב כזה התובע יוכל לדרוש פיצוי כפול, ולהעמיד את סכום התביעה על סך 100,000 ש"ח.

עורך דין העוסק בתחום לשון הרע יגלה לכם שקיים סעיף בחוק איסור לשון הרע הקובע שיש להצמיד את הסכומים המפורטים בחוק למדד, ובפועל ניתן להגיש כיום תביעת לשון הרע על סך העולה מעט על 70,000 ש"ח, ואם ניתן להוכיח שהייתה כוונה לפגוע, על סך העולה מעט על 140,000 ש"ח.

שימו לב לפרט חשוב: אם הפרסומים נעשו בכמה הזדמנויות או מקומות שונים (לדוגמה; גם בפייסבוק וגם בטוויטר או בקבוצות שונות בפייסבוק) התובע רשאי להכפיל את סכום התביעה בהתאם למספר הפרסומים.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. ניתן ליצור קשר עם משרדנו בטל': 03-6427876 או באמצעות אתר האינטרנט של משרדנו www.blitshtein-law.com

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh