כך תמנעו מפגיעה מקדחת הנילוס המערבי ברחובות

כך תמנעו מפגיעה מקדחת הנילוס המערבי ברחובות

עיריית רחובות כבר ביצעה הדברה ופעולות מניעה בשטחים הציבוריים. חשוב לבצע זאת גם בשטחים הפרטיים: מחלקת ההדברה באגף שפ"ע והווטרינר העירוני ממליצים: כיצד ניתן למנוע את הימצאותם של יתושים הנושאים את הנגיף הגורם למחלת קדחת הנילוס, בבתים פרטיים ובבתים משותפים.

מחלקת ההדברה באגף שפ"ע אמונה על ההדברה בעיר מחרקים ומזיקים שונים.

צוות מחלקת ההדברה בעיריית רחובות פועל מתחילת הקיץ, על מנת למנוע פגיעה מהיתושים הנושאים את נגיף קדחת הנילוס, ולצמצם ככל הניתן את אוכלוסיית היתושים באזורינו והתרבותם בכל הנוגע לשטחים הציבוריים בעיר.

הם עושים זאת באמצעות ביצוע הדברות שגרתיות בשטחים הפתוחים סביב העיר ובתוך העיר, הדברות במאגרי מים ומקורות מים עומדים כגון תעלות ניקוז פתוחות ואזורי השקיה, וכן באמצעות איתור בכל מקום אשר יכול להוות אזור מתאים להתרבות יתושים. גורמי ההדברה מבצעים מניעה יזומה, בין היתר סריקות בקולטני מים, תעלות וביקורות ברחבי העיר. כמו כן, הם מטפלים בקריאות תושבים המגיעות דרך המוקד לטיפול במקורות מים עומדים, ובביצוע הדברות במקומות בהם מדווח על הימצאות יתושים.

עקיצת יתוש המצוי באזורנו יכולה לגרום למחלת קדחת הנילוס המערבי, העוברת מבעלי חיים לאדם והפוך. המחלה נגרמת מווירוס המועבר על ידי עקיצת יתוש מצוי באזורנו או על ידי עקיצה מיתוש "הנמר האסיאתי". הנגיף מופץ בעיקר על ידי ציפורים נודדות אשר נושאות אותו במהלך נדידתם.

לרוב המחלה לא גורמת לתסמינים כלשהם, ולעיתים לתסמינים קלים הדומים להצטננות, חום, צמרמורות, כאבי שרירים ומפרקים, כאבי בטן, שלשולים ופריחה בעור אך בקרב אנשים מבוגרים או בעלי מערכת חיסון מוחלשת עלולה המחלה לגרום לדלקת קרום המוח או דלקת בעמוד השדרה ולעיתים גם למוות.

מאחר ולא קיימים תרופה או חיסון ייעודי כנגד המחלה, האפשרות היחידה למניעת המחלה הינה הפחתת אוכלוסיית היתושים באזור, והתגוננות כנגד היתוש המעביר את המחלה לבני האדם ולבעלי חיים אחרים.

כיצד ניתן להתמודד עם פגיעה אפשרית מהיתושים? יש למנוע את היווצרות התנאים הנוחים עבורם. יש לבצע פעולות דומות של טיפול במקורות מים עומדים גם בשטחים הפרטיים ובחצרות הבתים המשותפים:

  • למנוע דליפה בברזים היוצרים שלוליות
  • להימנע מהשקיית יתר בגינות פרטיות
  • לרוקן ברכות נוי לא מטופלות, דליים וכלי קיבול אחרים, בהם הצטברו מים עומדים, גגות ואזורי ניקוז פתוחים של מזגנים וכדומה.
  • יש לנקוט באמצעי הגנה בבתים כגון התקנת רשתות כנגד חדירת יתושים ושמירת הדלתות סגורות
  • יש להשתמש בכילות ובתכשירים סביבתיים ואישיים דוחי יתושים כגון משחות, ספריי ונוזלים למריחה מאושרים לשימוש בבני אדם.

ד"ר אבי צרפתי, הווטרינר העירוני ומנהל השירות הווטרינרי: "בטוחני כי בשילוב של נקיטת גורמי מניעה הן בשטחים הפתוחים והציבוריים ברחבי העיר על ידי גורמי העיריה והן בשטחים הפרטיים על ידי התושבים והתושבות, נוכל לצמצם את התופעה ולהימנע מתחלואה ואי נעימות ברחובות".

נריה אהרון, מנהל מחלקת הדברה באגף שפ"ע: "ההתמודדות מול היתוש היא ברובה מניעתית. טיפול או ריסוס נקודתי לא יפתרו את הבעיה אם בקרבת מקום ישנו מוקד דגירה, ולכן שיתוף פעולה של התושבים הוא חשוב ביותר על מנת לצלוח את 'עונת היתושים'. אנו קוראים לתושבים לגלות ערנות למקורות מים עומדים ולטפל בהם. באם נתקלתם במקור כזה בשטח ציבורי, אנא דווחו למוקד".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh