תקן EMV – מהפכת סליקת האשראי של בנק ישראל

תקן EMV – מהפכת סליקת האשראי של בנק ישראל

תקן EMV פותח על ידי חברות האשראי הגדולות והמובילות באירופה, במטרה לספק אבטחה מתקדמת ואיכותית יותר בעת רכישות באמצעות כרטיסי אשראי, וכדי למזער ולמנוע ככל הניתן מעשי תרמית וזיופים. התקן קיים ופועל בהצלחה כבר מספר שנים בחו"ל, לאחרונה תקן EMV (Europay MasterCard Visa) נכנס גם לישראל לאור הנחיית בנק ישראל.

מה זה תקן EMV?

תקן EMV פותח על ידי 3 חברות האשראי המובילות באירופה – VISA, MASTER CARD ו-EUROPAY. התקן הבינלאומי פותח במטרה לשפר את רמת האבטחה בעסקאות המבוצעות באמצעות סליקת כרטיסי אשראי. עד להטמעת התקן החדש לקוחות המחזיקים כרטיס אשראי שילמו עבור הרכישות באמצעות גיהוץ הכרטיס או העברת הכרטיס בקורא ייעודי, אך השיטה הוותיקה הובילה לריבוי מעשי תרמית וזיוף.

כרטיס אשראי בעל תקן EMV מצויד בשבב חכם הנמצא בכרטיס עצמו, במקום הפס המגנטי המאפיין את הדור הקודם של כרטיסי האשראי. השבב מאחסן מידע המיוחס לבעל הכרטיס ולכרטיס האשראי עמו משלמים, ובעת סליקת הכרטיס המערכת קוראת את השבב והלקוח נדרש להקליד קוד סודי הניתן לו יחד עם הנפקת הכרטיס על ידי חברת האשראי. הקוד הסודי משמש לביצוע עסקאות באמצעות הכרטיס וכן למשיכת כסף בכספומט.

אימוץ תקן EMV על ידי בנק ישראל

בשנת 2017 החליט הפיקוח על הבנקים לקדם את הטמעת תקן EMV בענף הסליקה של כרטיסי האשראי בישראל. זהו תקן בינלאומי מתקדם וחדשני הנחשב למקובל ביותר לאבטחת עסקאות באמצעות כרטיסי אשראי. אימוץ תקן EMV בנק ישראל נועד לשפר את נושא האבטחה בעת תשלום באמצעות כרטיסי חיוב, למזער תרמיות וזיופים ולהגן על הלקוחות, העסקים וחברות האשראי. אימוץ התקן החדש תורם ל-3 נושאים חשובים:

  • חדשנות בתחום התשלומים, למשל אפשרות לשלם בעזרת הסמארטפון וללא מגע.
  • מזעור סיכוני זיוף, תרמיות ושימוש לרעה בכרטיסי אשראי.
  • הגברת התחרות ואפשרות לכניסת מתחרים חדשים לענף הסליקה בארץ.

חשוב לציין כי בנק ישראל התחיל את מהפכת סליקת האשראי לפני כשנתיים, כאשר החל מאפריל 2019 יהפוך תקן EMV למחייב, ומנגנון הסטת האחריות יושת על בתי העסק. עם זאת, בנק ישראל החליט להגמיש מעט את התנאים והוא מאפשר לעסקים קטנים שמחזור המכירות שלהם עד 5 מיליון ₪ לקבל תקופת היערכות נוספת עד 1 בינואר 2020.

בתי עסק שלא השקיעו במסופים חדשים המתאימים לתקן EMV ימשיכו "לגהץ" את כרטיסי האשראי בשיטת הפס המגנטי, אך מאחר והם לא מבצעים עסקאות בתקן החדש הם חשופים למקרי הונאה וזיוף.

השפעת תקן EMV על בתי העסק בישראל

הטמעת תקן EMV מחייבת את העסקים המקומיים להיערך לכך בהתאם, העסקים נדרשים להחליף את המסופים הישנים, אך עלות המסופים החדשים והמתקדמים יותר גבוהה, לכן בעלי עסקים רבים התנגדו למהלך. גם חברות האשראי הביעו בהתחלה התנגדות למהלך כיוון שלטענתן שיעור ההונאות בכרטיסי אשראי בארץ נמוך יחסית. הטמעת התקן החדש משפיעה על העסקים ב-3 אופנים:

  • עלות רכישה חד פעמית של מסוף התומך בתקן החדש.
  • לקוחות לא יכולים לגהץ את הכרטיס ללא הקלדת הקוד הסודי.
  • בעסקאות מרחוק הלקוח נדרש לספק פרטים נוספים כדי לוודא את זהותו.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh