tt

הורים לילדים: כיצד לעבור נכון את החופש הגדול?

הורים לילדים: כיצד לעבור נכון את החופש הגדול?

השירות הפסיכולוגי החינוכי באגף החינוך בעיריית רחובות מתאר להורים כיצד מרגישים הילדים בחופש, ונותן המלצות מעשיות.

ההכנות למסיבות סוף השנה כבר בעיצומן, ואיתן גם הקיץ והחום המסמנים את בואו של החופש הגדול. חלקנו מצפים בהתרגשות לקראת הזמן המשפחתי, ההזדמנות לאגור כוחות ולנוח, חלקנו חוששים כיצד הילדים יתמודדו עם הזמן הפנוי ואיך זה ישפיע עליהם ועלינו, וחלקנו מרגישים גם וגם. עוד מעט קריאות "משעמם לי" יישמעו מכל עבר ונאלץ לתפקד על תקן תוכנית בידור, אחרת אנחנו והילדים נטפס על הקירות. זה הזמן לעצור לרגע, לקחת נשימה עמוקה ולהתכונן מראש לקראת הזמן המיוחד הזה.

כמו מסיבת הפתעה מתמשכת

הורים יקרים, תנסו רגע להיזכר במסיבת הפתעה שנערכה לכבודכם, או ביום גיבוש שלא ידעתם מראש כיצד הוא ייראה. אל הסקרנות והמתיקות של ההפתעה, נלוות בדרך כלל גם תחושות של אובדן שליטה ובלבול בשל אי וודאות ועמימות. לא מעט מבוגרים מעדיפים שיודיעו להם מראש על "מסיבת הפתעה" ומתקשים להתמודד בסיטואציה זו. בואו נחשוב כיצד הילדים שלנו מרגישים בחופש הגדול, ייתכן שהתחושות דומות ל"מסיבת הפתעה" מתמשכת – לפניהם חודשיים שלמים שבהם אין את המסגרת הקבועה והמוכרת, סדר היום משתבש, הם לא יודעים מה התוכנית להיום, קל וחומר למחר.

ההשלכות הרגשיות של החופש הגדול

חוסר הוודאות והעמימות יכולים להוביל לתחושת בלבול וחוסר ביטחון אשר עלולים לפגוע  בתחושת הרווחה הנפשית של ילדינו ולהשפיע על התנהגותם. ילדים עם קושי בוויסות הרגשי פגיעים עוד יותר לחוות קושי בהתמודדות עם המעבר מהמסגרת הרגילה והמוכרת, אל אי הוודאות שמביא עמו החופש הגדול. וויסות רגשי הוא היכולת של הילד לכוון ולאזן את רגשותיו בהתאם למצב נתון, והוא מתפתח בהדרגה בשנות חייו הראשונות. ילדים צעירים נדרשים לווסת את החוויה הרגשית שלהם ולארגן את ההבעה הרגשית וההתנהגות במצבים שמשתנים במהירות בזה אחר זה.

החופש הגדול מזמן לילדים הרבה התמודדויות עם מצבים של עוררות רגשית מוגברת. כך למשל, בהיעדר השגרה היומית אליה הורגלו במהלך השנה, הם עלולים לחוות רעב, או עייפות, אשר ישפיעו על מצב רוחם והתנהגותם. גם המפגש עם אירועים מתסכלים (למשל – עמידה בתור, או ישיבה ממושכת ברכב במהלך טיול או בפקקים), או מפחידים (חוויות חדשות ולא מוכרות), ואפילו אירועים משמחים (התלהבות והתרגשות לקראת פעילות מהנה) – כל אלו ועוד יוצרים אצל הילדים עוררות רגשית, אותה הם נדרשים לווסת על-מנת שיוכלו לתפקד באופן הטוב ביותר בהתאם לנסיבות וההקשר החברתי בו הם נמצאים.

הצלחה של פעולת הוויסות תלויה גם ביכולות הפנימיות של הילד אשר הולכות ומשתכללות עם הגיל, אך גם בהורים והסביבה, אשר יכולים לפעול למען העלאת תחושת הביטחון והשליטה של הילד במרחב זה של שינויים ואי וודאות.

המלצות מעשיות

כמה המלצות מעשיות לביצוע בחופש :

  1. יש לבסס סדר יום קבוע ככל האפשר במהלך החופשה, גם אם הוא יהיה שונה מסדר היום הנהוג במהלך השנה (שעות קימה ושינה, זמן משחק, ארוחות).
  2. שמירה על טקסים קבועים: אם ישנם טקסים הנהוגים בבית, במיוחד אלו הכוללים זמן משותף הורה-ילד (למשל – ארוחות משפחתיות, הקראת ספר לפני השינה, הליכה לפארק), נסו לשמור עליהם ככל שניתן.
  3. צרו פעילויות משותפות למרות שהם בקייטנות, היציאה לחופש היא הזדמנות טובה למחשבה על פעילויות משותפות עם הילדים.
  4. ערכו תיאום ציפיות: כדאי לשוחח עם הילדים על החופש הקרב ועל המחשבות והרגשות שלהם לקראתו, לערוך עמם תיאום ציפיות הדדי, ולנסות לתאר להם מה צפוי להם במהלך החופש.
  5. תנו להם פרטים: נסו לפרט לילדים ככל שניתן, מהן הפעילויות המתוכננות להמשך היום, או ביום למחרת. ככל שיהיה להם יותר מידע לגבי העתיד לקרות, כך הם יחושו יותר שליטה וביטחון. (לילדים קטנים יותר, אפשר למשל, לצייר את הפעילויות המתוכננות לאותו יום על-מנת שהתיאור יהיה יותר מוחשי ומובן עבורם).

כתבו: מעין שינדל ואפרת יהב – מתמחות בפסיכולוגיה חינוכית בשירות הפסיכולוגי החינוכי באגף החינוך בעיריית רחובות.

צילום: www.istockphoto.com

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh