איך להימנע מעבירות מכס?

איך להימנע מעבירות מכס?

מי לא צעד בנתב"ג בחשש פן יבקשו ממנו לעצור במכס ואולי יגלו שהוא טמן עמוק במזוודה פריטים שדורשים הצהרה במכס. כמובן שחשוב לפעול על פי חוק – זכרו שעוברים במסלול הירוק אם אין לכם על מה להצהיר ובמסלול האדום כאשר יש מוצרים שנרכשו בחו"ל ומחויבים חובת דיווח למכס.

סיגריות, אלכוהול ומזומן – לדווח לפני שיהיה מאוחר מדי

מעבר לכך, כדאי להכיר את התקנות ומה בעצם נחשב כעבירת מכס ולמה בכלל חל פיקוח על הכנסת טובין לארץ? פקודת המכס מתייחסת למגבלות והפיקוח על מוצרים המוכנסים למדינה ממוצרים חשמליים ועד הכנסת הון. בין היתר נגזרים מהפקודה היבטים כמו סימון ומספר אריזות, הסרת טובין מאניה, הצהרת ייבוא ומסמך הצהרה חלופי, פתיחת מחסן, מסירת פירוט ומדידה לצורך חישוב המכס. רשות המיסים היא הסמכות האחראית בארץ על ההתנהלות מול המכס בין אם מדובר באדם פרטי או עוסק, כן במעמד הכניסה למדינה וכן במעמד היציאה מהמדינה.
חשוב לדעת מה מותר ומה אסור לבצע במסגרת פקודת המכס הישראלי. כך למשל, לא ניתן להוציא מגבולות המדינה הון בסכום של יותר מ-100,000 שקלים בלי לדווח למכס וחלות מגבלות על יותר מליטר אלכוהול ויותר מפקט סיגריות.

עבירות מכס נוגעות להוצאה מהארץ מוצרים או סכומי כסף מסוג, בגובה או בכמות שאינה תואמת להנחיות של פקודת המכס. רשות המיסים נוהגת ביד קשה בעברייני מכס כאשר העונש תלוי בגובה הכסף או סוג הטובין שנתפסו כאשר העונש יכול להגיע לקנסות כספים כבדים ואפילו להיחשב כעבירה פלילית ולהסתיים בקנסות ובריצוי מאסר בפועל מחצי שנה ועד עשר שנות מאסר במיוחד אם יוכח שנעשתה עבירה שקשורה להלבנת הון. למעשה, העברת כספים ממדינה למדינה היא היום הדרך הנפוצה ביותר להלבנת הון ולכן, כשמוציאים מהארץ או מכניסים אליה כסף בסכומים גבוהים עולה החשד להלבנת הון. העלמת כספים למימון טרור, סמים ופעילות בלתי חוקית.

עבירה פלילית או מנהלתית? זו השאלה!

נהוג להבחין בין עבירת מכס מנהלתית לעבירת מכס פלילית. בעבירה מנהלתית בוצעה הפרה של חובת הדיווח למכס שנעשתה בתום לב וזו יכולה להסתכם בתשלום קנסות ללא אישום פלילי. בעוד במקרים אחרים, בהם עולה החשד שבוצעה עבירת מכס על מנת לטשטש את עקבות הכסף לצורך הלבנת הון או שלא בוצע דיווח למכס במזיד, העבירה נחשבת לפלילית ויכולה להגיע, כאמור, עד 10 שנות מאסר.
כמובן שיש גורמים רבים המשפיעים על סוג העבירה וחומרת העונש, כמו למשל, העבר של הנאשם, גובה הסכום שלא דווח במכס ומה היתה מטרת העברת הכסף או המוצרים.

עונשים שונים יינתנו על עבירות שונות מהברחה של טובין או החזקה בטובין שהוברחו, השתמטות מתשלום מכס, מסירת פרטים כוזבים לפקידי המכס, דיווח מוטעה לפקידי המכס ועוד. חשוב לדעת שכאשר מדובר בהעברת כסף במזומן בסכום גדול פקידי המכס יכולים להחרים את כל הסכום באופן מידי ועבירות מזומן נבחנות בהקשר של חוק הלבנת הון וכאמור יכולות להגיע לקנסות גבוהים ולעונשי מאסר.

כסו את עצמכם

במידה ואתם חשודים בביצוע עבירת מכס או חוששים להסתבך בפעילות כלשהי עם המכס, חשוב לפנות לעורך דין לענייני מיסים הבקיא בתחום המכס וידע כיצד להתנהל מול הרשות בנושא בדרך היעילה ביותר. עו"ד זה יוכל לייצג אתכם בחקירה המתנהלת נגדכם בדבר עבירת מכס. בחרו עו"ד מקצועי שיוכל להנחות אתכם בפעילות כולל לגבי מוצרים שנרכשו בדיוטי פרי בשווי גבוה שדורש דיווח ועוד אספקטים של פקודת המכס שחשוב להכיר במישור האישי והעסקי כדי לא להיקלע לצרות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh