לפני פתיחת שנת הלימודים: מדריך הסעות לבית הספר

לפני פתיחת שנת הלימודים: מדריך הסעות לבית הספר

איך מתארגנים בבוקר לקראת ההסעות לבתי הספר והגנים? איך עוזרים לילדים לצלוח את הבקרים בהנאה למרות לחץ הזמן? לפניכם מדריך מקוצר במיוחד עבור התקופה המאתגרת ביותר בשנה

שלומית דרור

כחמישית מכלל הילדים במערכת החינוך זכאים לקבל סבסוד על הסעות לבתי הספר – כשמדובר על בתי ספר מרוחקים במיוחד או במסגרות מיוחדות. מה עושים יתר 80%? נסמכים על כך שהוריהם  יצליחו להתארגן על סבבי הסעות בין הורים או ישמשו כנהגים פרטיים מדי בוקר. התארגנות לקראת היציאה בשעה קבועה המבטיחה שהילדים גם יגיעו בזמן להסעה ולבית הספר דורשת התארגנות קודמת בבית: קימה, רחצה ולבוש, ארוחת בוקר, התארגנות לקראת היום הקרב ובא ולא מעט מטלות המשתנות מבית לבית.

רגע לפני שמתחילים בנושא ההסעות

עוד לפני ששנת הלימודים מתחילה, כדאי לעשות פעולות מכינות שיעזרו בהתארגנות בבקרים ובנסיעות לבתי הספר. לכל ילד יש דרך מיוחדת לו בה הוא מגיע לבית הספר. חלקם, נוסע בהסעות מאורגנות, חלקם בנסיעה פרטית עם אחד ההורים וחלקם מגיע בתחבורה ציבורית או ברגל. אם אתם מאלו המביאים את הילדים ברכב הפרטי לבית הספר – חשבו על לארגן קבוצת הורים שתחלוק במטלת ההסעות. אל תשאירו את הארגון להורה אחר, אלא אם כן ארגון כזה כבר נמצא בשלבי יישום – אם אין הורה בנמצא שלוקח עליו את האחריות לארגון, הדברים לא יתבצעו. בהתחלה מדובר בקצת יותר כאב ראש – למצוא את ההורים, לדבר איתם ולארגן את סבב ההסעות והמחליפים במידת הצורך אך עם הזמן תגלו שלהסיע 3 או ארבעה ילדים פעם עד פעמיים בשבוע עדיף על הסעה יומית של ילד בודד.

ארגנו מקום ודרך מפגש של הילדים שיצטרפו להסעה, ארגנו קבוצת וואטסאפ להורים שחברים בסבב, וודאו כי לכל ההורים רכב תקין בעל ביטוח לרכב שהוא בתוקף. ביטוח מקיף לרכב מבטיח כי ימצא כיסוי לנזקים לרכב אם יקלע לתאונה בזמן הסעת הילדים ולא יגרום לריבים בין ההורים. שימו לב כי ביטוח מקיף לרכב אינו מכסה הסעה בשכר, אך סבב מאורגן היטב בין ההורים פוטר את הצורך מתשלום עבור ההסעה.

אם הילד שלכם נוסע בהסעה מאורגנת או בתחבורה ציבורית, דאגו לקחת אותו לתחנה המיועדת ולהכיר לו את הדרך לתחנה ואת מסלול הנסיעה. אם מדובר בנסיעה ציבורית, וודאו כי גם התחנה בה ירד והדרך אל בית הספר ידועה לו.

לא משנה באיזו הסעה ייסע – וודאו כי הילדים זוכרים את כללי ההתנהגות בנסיעה – מתי חוגרים, לא עומדים, מאיזו דלת יורדים, לאיזה צד מסתכלים ומתי חוצים את הכביש.

לא על ההסעות לבדן – ההכנות שלפני ההסעה

בקרים נוטים להיות לחוצים: נזכרים ברגע האחרון שהיום זה היום האחרון להביא / לחתום / להכין דברים, מתווכחים ולא מצליחים להסכים על מה לובשים, מתקשים לצאת מהמיטה ובמקום לצחצח שיניים פותחים טלוויזיה. אפשר גם אחרת. הכנה נכונה גם תלמד את הילדים פרק או שניים בהלכות ניהול זמנים ואפילו תעביר על הילדים והמשפחה את הבקרים עם פחות לחצים וכעסים.

סכמו איתם, מראש, את לוחות הזמנים: מתי מארגנים את הילקוט, מתי בוחרים בגדים, איזה מטלה בהכנות לקראת היום עושים ומתי. הכינו יחד עם הילדים, עוד לפני תחילתה של שנת הלימודים לוח מטלות משפחתי. סמנו בצבע שונה מטלות של כל אחד מבני המשפחה – ואל תשכחו לכלול גם זמן כיף וזמנים של ביחד. כאשר אתם מתכננים את לוח המטלות – דאגו כי סידור הילקוט, בחירת הבגדים ובדיקה של "דברים של הרגע האחרון" תתבצע בערב שלפני. במסגרת "דברים של הרגע האחרון" וודאו כבר יום קודם אם יש משהו שחייבים עבור יום המחר – אם זה חתימה על אישור יציאה לטיול, הכנת עוגה לקבלת שבת או צורך בכביסת החולצה הלבנה כדי שתהיה מוכנה לטקס בבוקר.

כשמגיעה השעה…

עם תחילת שנת הלימודים ציידו את הילדים הגדולים יותר בשעון מעורר – כזה בצבעים וצלילים שמתאימים לילדים. הם יחושו שהאחריות והשליטה בידם. כשאתם באים להזכיר להם שהשעון אומר שהם גם צריכים לצאת מהמיטה דאגו לחיבוק חם שיעודד אותם לצאת באווירה נעימה.

אז מה היה לנו? הכנה מראש ושמירה על סדר יום קבוע תביא את ילדכם ואתכם להסעה, בית הספר והעבודה בזמן, ובלי לחצים מיותרים. שיהיה יום נעים.

צילום: שאטרסטוק

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh