מתי עושים כתר בשיניים?

מתי עושים כתר בשיניים?

אי אפשר לדמיין חיוך מיליון דולר בלי שיניים יפות, ישרות וצחורות. הבעיה היא שיש פער גדול בין החזון למציאות ולמרות שההנחיות די ברורות בכל הנוגע לצחצוח ושמירה על השיניים, הרי שבפועל רבים מזניחים את הטיפול בשיניים ונזכרים מאוחר מדי כאשר מתעוררת בעיה או כאב פתאומי.

דחיית טיפול בשן עשוי להעצים את חומרת הנזק וכמובן כתוצאה מכך את הסבל. מה עושים?
בשלב הראשון חשוב לבדוק את השיניים כדי להבין מה מקור הבעיה ומה ניתן לעשות. הטכנולוגיה המתקדמת ביחד עם המומחיות של רופאי השיניים מאפשרת כיום לבצע תהליכי שיקום פה אפקטיביים במיוחד. חלק בלתי נפרד משיקום הפה הוא הרכבת כתר לשיניים. הכתר שמכונה "כובע לשן" מעניק לשן שכבת הגנה, יציבות ועמידות.
ההגנה שהשן צריכה

כתר בשיניים מהווה סוג של כיסוי מחומר כמו חרסינה שמעוצב בהתאמה אישית לממדי הפה ולאנטומיה של הפה, ביחס לשיניים האחרות ומורכב על שתל דנטאלי או שן בסיטואציות של סדקים, טיפולי שורש והשתלות. כתר יכול לשחזר שן פגועה ולהגן עליה מפני פגיעה והוא תהליך חשוב גם בייצוב שתלים. הכתרים הדנטאליים משמשים גם לעיגון גשרים דנטאליים כאשר יש רווח גדול או שיניים חסרות. לכתרים כוח רב – הם יכולים להציל שיניים סדוקות ומתפוררות, לתמוך בשן וגם לחפות על שיניים צהובות, פגומות, שבורות, מוכתמות וכן למנוע בעיות לאחר טיפול שורש.

התאמת הכתר משתנה מפציינט לפציינט כשלרוב מקבעים קודם כל כתר זמני לתמיכה בשן עד שהכנת הכתר הקבוע הסתיימה. הכתר הזמני לא עמיד ויציב כמו הכתר הקבוע ולכן מחייב משנה זהירות. הכתר הקבוע עתיד להחזיק זמן רב, בין 15-20 שנה, הוא אינו מורגש בה, לא רגיש למזג אוויר או ללעיסה ויכול לשפר משמעותית את התפקוד של הפה. הוא גם תורם ללעיסה וגם מגן על השיניים במיוחד אם מדובר בשיניים סדוקות, שסובלות מדלקות חוזרות ונשנות וזקוקות לחיזוק ותמיכה באמצעות כתרים.
לרוב אנשים מבוגרים יזדקקו במוקדם או במאוחר לכתר כי השיניים שלהן נשחקו ונפגעו עם השנים, אבל בריאות השן תלויה גם בתנאים גנטיים ובהרגלי היגיינה טובים ויש צעירים שגם בשל פגיעה פיזית כמו תאונה או מכירה או אי שמירה על הפה יזדקקו לכתרים.
לאחר שנלקחות המידות המדויקות מהמטופל ונבחר סוג הכתר וחומר הגלם כמו נירוסטה או זירקוניה על מנת להשיג מראה טבעי ככל שניתן, כך שהכתר יתמזג בהרמוניה בפה ולא יבלוט בצורה מלאכותית או יגרום לתזוזה של השיניים. בנסיבות מסוימות יתכן שיהיה צורך להסיר חלק מהשן הטבעית על מנת להרכיב את השתל כמו שצריך או למלא את השיניים לפני הנחת הכתר.

איך מגיעים לכתר האולטימטיבי?

הכתר הוא אומנם אמצעי הגנה אבל חשוב לתחזק אותו בצורה ראויה על מנת למנוע שחיקה גבוהה או פגמים והיווצרות עששת ודלקות שונות סביב הכתר. כך למשל, להקפיד על ביקור תקופתי אצל השיננית ולהשתמש בחוט דנטאלי ולצחצח אחרי כל ארוחה. ברגע שיש סימן לכך שיש בעיה בכתר או דלקת שעשויה להשפיע ולפגוע בכתר, חשוב לפנות לרופא השיניים ולהתייעץ עמו מה ניתן לעשות על מנת להציל את הכתר.

הכנת הכתר והתקנתו צריכה להתבצע על ידי רופא שיניים מיומן על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר הן מההיבט האסתטי והן מההיבט הפרקטי. עיצוב הכתר ובחירת מיקומו ישפיעו על המראה וכמובן ניהול הפרוצדורה כולל מה יש לבצע על מנת להרכיב את הכתר בדרך הטובה ביותר. בדקו מראש כמה כתרים אתם צריכים ומהי הפרוצדורה, כמה כסף תעלה הפרוצדורה ואיך תוכלו לשמר את התוצאה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh