אבחון פסיכודידקטי לילדים

אבחון פסיכודידקטי לילדים

לא מעט ילדים נתקלים בקשיים לימודיים בבית הספר. כאשר מדובר בקשיים לימודיים לא רציניים, אשר ניתן להתגבר עליהם באופן עצמאי או על ידי חיזוק של ההורים, מורה פרטית או שעות פרטניות של הילד עם המורה בבית הספר, הרי שלא מדובר בדבר מדאיג במיוחד.

אולם, כאשר מדובר בקשיים לימודיים משמעותיים, אשר גורמים לילד לפתוח פער לימודי משמעותי מהתלמידים בכיתה שבה הוא לומד, ייתכן מאוד שהקושי איננו גובל באינטליגנציה נמוכה של הילד, אלא בקשיים רגשיים או אישיותיים שונים אשר אינם מאפשרים לילד לממש את הפוטנציאל הלימודי שלו ולהתקדם.

במקרה שכזה, כדאי מאוד להפנות את הילד לאבחון פסיכודידקטי לילדים, שמטרתו היא לאתר את השורש של הקושי הלימודי אשר הילד מפגין.

אבחון פסיכודידקטי לילדים- במה מדובר

כאשר מדובר על אבחון פסיכודידקטי לילדים, מדובר על אבחון חשוב מאוד שמטרתו היא לבחון את שורש הקשיים של הילד. לא מעט ילדים אינם מצליחים להגיע להישגים לימודיים גבוהים ואף פותחים פער משמעותי בתחום הלימודי וזאת בשל קשיים שמונעים מהם לממש את הפוטנציאל הלימודי הטמון בהם. כלומר: מבחינת אינטליגנציה גרידא, הילד יכול להגיע להישגים לימודיים גבוהים, אולם, הילד איננו פנוי ללמידה וזאת בשל קשיים רגשיים, התנהגותיים, אישיותיים ועוד. במהלך האבחון הדידקטי, תבחן רמת האינטליגנציה של הילד בהתאם למבחנים שונים שהוא יעבור בתחום הזיכרון, החשבון, עברית, הבנת הנקרא, אנגלית ועוד. בד בבד, פסיכולוג יבחן את הממד הנפשי, האישיותי והרגשי של הילד, על מנת לקבל תמונה ברורה אודות מצבו הרגשי, הקשיים עימם הוא מתמודד, נקודות החוזק שלו, נקודות החולשה שלו ועוד. בתום האבחון, תתקבל תמונה ברורה אודות מקור הקשיים של הילד ובהתאם לכך, הילד יקבל הקלות שונות הרלוונטיות עבורו בתחום הלימודי, תבנה עבורו תוכנית למידה מיוחדת המתאימה לו ויומלץ לו טיפול תואם למצבו.

מתי כדאי לבצע אבחון פסיכודידקטי

לעיתים הורים רואים בעצמם כי משהו לא תקין עם הילד שלהם. העובדה שהילד איננו מצליח בלימודיו לא היא לבדה מטרידה את ההורים, אלא גם ובעיקר התנהגותו. ישנם ילדים אשר סובלים מהתפרצויות זעם, ישנם ילדים אשר אינם מצליחים להבין את החומר הנלמד על אף שהם מקבלים חיזוק לימודי מעבר לשעות הלימודים, ישנם ילדים אשר אינם מצליחים לשבת בכיתה, ישנם ילדים אשר חווים מצוקה כלשהי ועוד. במקרה שכזה ההורה יכול לבחור לקחת את בנו באופן עצמאי לאבחון פסיכודידקטי. אולם, ישנם לא מעט מצבים בהם ההורה לא שם לב שישנה בעיה כלשהי לילדו, אך הצוות החינוכי כן שם לב לכך. במקרה שכזה, הצוות החינוכי יכול להפנות את הילד לאבחון פסיכודידקטי אשר יסייע להם לאתר את מקור הקשיים של הילד, להתאים עבורו תוכנית לימודים מיוחדת בהתאם לקשיים שלו ולהעניק לו תמיכה וטיפול שיסייעו לו.

היכן כדאי לבצע אבחון פסיכודידקטי לילדים

חשוב מאוד לזכור שאבחון פסיכודידקטי לילדים איננו דומה לאבחון פסיכודידקטי למבוגרים ולכן, לא כל מאבחן אשר עוסק באבחון שכזה למבוגרים, אכן מתאים גם לאבחון לילדים. על אף שניתן לקבל זכאות לאבחון פסיכודידקטי ברפואה הציבורית, הורה אשר מעוניין לבחור את המאבחן בעצמו, על מנת לדעת בוודאות שהאבחון יערך בצורה המקצועית ביותר, שתספק את התוצאות המהימנות ביותר שיוכלו לסייע לילד, הרי שהוא יכול לפנות לרפואה הפרטית ולמצוא מגוון רחב של מכוני אבחון המציעים אבחונים דידקטיים לילדים על ידי מאבחנים המתמחים באבחונים מעין אלה, בעלי גישה לילדים ובעלי ניסיון רב ומהותי. אבחון פסיכודידקטי מקצועי לילדים יכול לסייע לכל ילד להצליח ולמנוע ממנו תחושת תסכול תמידית וכשלון.

צילום: shutterstock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh