סערות החורף חלפו, זמן לאמוד נזקים

סערות החורף חלפו, זמן לאמוד נזקים

נדמה שסערות מזג האוויר מאחורינו, כעת כיצד תוודאו שלא נגרמו נזקים לתשתיות הבניין / העסק שלכם?

סערות החורף הנוכחי גרמו להצפות של רחובות ובניינים ולרוע המזל בתים רבים הוצפו במים והנזק שנגרם הוא עצום ורב. אירועים אלה הדגישו את הצורך לפנות לקבלנים בעלי ידע וניסיון ספציפיים שיוכלו להתמודד עם מבנים ותשתיות שנפגעו מהצפות.

ראשית, להבין את מאפייני השיטפון

לפני שמבצעים בדיקה כלשהי של הבניין, חשוב לקבוע את אופי השיטפון. קיומם של שפכים, מזהמים וחלקי אדמה שנסחפו במי השיטפון, יכתיבו את אופן ניהול פעולות השיקום של המבנה. הגובה אליו הגיעו המים, קצב זרימתם בתוך הבניין ומסביבו, והפסולת שהמים סחפו – כל אלה עלולים, לא רק להפעיל לחץ קיצוני על מבנה הבניין, אלא גם להחדיר מים מזוהמים למי השתייה. לטובת עניין זה בדיקת מז״ח מקצועית תוכל להבטיח את בריאות המים במבנה/בניין.

להבין את מאפייני המבנה

כמו שחשוב להבין את מאפייני השיטפון כך חשוב להבין גם את מבנה הבניין. המים משפיעים על חומרים שונים במגוון דרכים:

  • בטון ולבנים עמידים מאוד בפני נזקי מים
  • ואילו מבני עץ עמידים רק לרטיבות לטווח קצר, אבל מתפוררים אם העץ נשאר רטוב למשך תקופה ארוכה.
  • חומרים צפופים צוברים מעט מים אבל מתייבשים לאט
  • ואילו חומרים נקבוביים יכולים לצבור כמויות גדולות של מים, אבל לרוב מתייבשים במהירות.

ההיסטוריה של התיקונים והשינויים שנערכו במשך השנים במבנה, עלולים להשפיע על תיקון הבניין, כך לדוגמה:

  1. טחב – נוכחות של טחב יכולה להצביע על בעיה קודמת של עליה בלחות, ואף על פי שהבעיה אולי לא נובעת מהשיטפון, יש לקחת בחשבון את נוכחותם של מלחים אלה בתוך המבנה.
  2. מלחים – הם לרוב היגרוסקופיים (hygroscopic), המשמעות היא שהם יכולים לספוג מים מהאוויר. אם מלחים אלה נוכחים בתוך המבנה ברמות משמעותיות, הם יכולים לנדוד עם המים שבאוויר כדי להשפיע על הגימורים של המבנה, כמו גם לספוג מים מהאוויר, להפוך לתמיסה ולנדוד לאורך הקיר תוך כדי התאיידות הנוזלים. תהליך זה עלול להשפיע באופן ניכר על חלק ממוצרי הבנייה המודרניים, ובמיוחד על אלה המכילים גבס.
  3. ריקבון – בעיות קודמות של ריקבון יבש במבנה, עשויות להעלות באופן משמעותי את הסיכון להתפרצויות עתידיות, אם המבנה נרטב שוב.
  4. רווחים בקירות – תוספות בנייה עלולות לגרום ליצירת רווחים בין המבנה המקורי לתוספת החדשה, שלפעמים פוגעים בניקוז המקורי או מגבילים את האוורור שצריך להגיע לשטחי הרצפה התת-קרקעיים.

חקירת המבנה

חקירת המבנה צריכה להתחיל ברגע שנשאבו המים העומדים, על מנת לאפשר לחוקרים לראות את המבנה החשוף. במהלך הבדיקה יש לבצע פיקוח בשיטות ובטכניקות עליהן ניתן לחזור לאורך כל תהליך ההחלמה וההתאוששות של המבנה. את התוצאות של הבדיקות האלה יש לרשום, באופן שיאפשר לחזור ולבדוק את הפגעים בשלב הייבוש. הדבר יאפשר לפקח לקבוע מתי המבנה הגיע לנקודה שבה אפשר להפסיק את פעולות הייבוש וישפיע על החומרים והטכניקות שיופעלו במהלך שיקום המבנה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh