דנית דברה, מנכ"לית עמותת שניר, הפועלת לקידום מתן שוויון הזדמנויות בחינוך ובתרבות.
המעבר מבית ספר יסודי, שהוא לרוב קטן ואינטימי בו צמחו הילדים מהגן, גדלו והתפתחו יחד והפכו לבוגרי בית הספר, לתלמידי כיתות ו' אליהם נושאים הקטנים את עיניהם בהערצה, לחטיבה – מביא איתו אתגרים רבים. על פי רוב חטיבות הביניים הן גדולות, ברגע אחד הופכים בוגרי היסודי לצעירים של בית הספר, בהפסקות הם מוקפים בבני נוער שאינם מכירים, גבוהים ומתוחכמים מהם בהרבה ויכולים להיתפס, לעיתים, מאיימים.
בנוסף, הדרישות הלימודיות עולות. יום הלימודים ארוך יותר, קצב המבחנים גובר והם נחשפים למקצועות חדשים וקשים, אותם לא הכירו.
עמותת שניר מפעילה תכנית חינוכית הוליסטית "הכוכבים של שניר" בקרב בני נוער משכבות סוציו אקונומיות נמוכות. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ז' ומעלה. בחרנו בעמותה לעבוד דווקא עם כיתות ז' בכדי לתמוך בהם בתקופה המעבר המאתגרת מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, כדי לחזק אותם ולתת להם כלים שיגבירו את תחושת המסוגלות והערך העצמי שלהם, בתקופה כל כך חשובה בחיים, שלה השפעה והשלכות על יתרת חיינו הבוגרים.
המעבר לבית ספר חדש הוא גם הזדמנות של צמיחה עבורם, איך נעזור להם להפוך את המעבר המאתגר להזדמנות פז לצמיחה והתפתחות, לעיתים אפילו לדף חדש עבורם?
הנה חמישה צעדים שיקלו על המעבר של ילדיכם:
- קחו את ילדיכם לביקור בבית הספר החדש, תסתובבו איתם יחד בשטח בית הספר, במגרש ובשטחים הפנימיים, תציצו לכיתות, מצאו יחד את חדר המורים, הקפיטריה, השירותים, עודדו אותם לשחק בחופש דווקא בבית הספר החדש. הכרות עם הסביבה הפיסית מחזקת את תחושת השייכות והופכת מקום זר למוכר.
- אם לילדכם יש מקצועות בהם ההישגים שלהם חלשים יותר, עזרו להם להתקדם בחופשת הקיץ ובחודשים הראשונים של השנה, בכך ירגישו בטוחים יותר ויתחילו את המסע החדש בתחושת מסוגלות גבוהה יותר. נצלו את חודש החגים, בו ימי הלימודים דלילים בכדי להתקדם ולהתחזק במקצועות אלו.
- עודדו אותם להכיר ילדים חדשים שעוברים לאותו בית ספר, שקפו להם שכמו שהם חוששים, כך גם ילדים אחרים חוששים וישמחו, כמוהם, להכיר ולהרחיב את מעגל החברים שלהם.
- דברו על חששות. תאום ציפיות הוא כלי מצוין לשחרור מהלחץ. אל תתעלמו מהפיל. להיפך, תתיידדו אתו. שאלו אותם מה יעזור להם, מה יהפוך את המעבר לקל יותר עבורם. גם אם לא תוכלו לספק עבורם את כל הפתרונות, עצם השיח הפתוח והמאפשר על הנושא, משחרר ומקל.
- עודדו אותם. עידוד הוא כלי חינוכי מהמעלה הראשונה. עידוד הוא שיקוף של החוזקות היכולות וההצלחות, של הרגל החזקה של ילדיכם. "אתה תלמיד מצוין" "תראה איך הצלחת יפה בלימודים ביסודי" "אתה חבר טוב וכולם אוהבים אותך ושמחים להיות בחברתך" העידוד מאפשר לילדים וגם לנו המבוגרים להישען על החוזקות שלנו כשאנחנו צולחים את האתגר.
ולבסוף, פשוט היו שם בשבילם. עצם הנוכחות ההורית שלנו, ההקשבה, שיקוף החוזקות והעידוד, תיתן להם את ההרגשה שהם מסוגלים, שאנחנו, ההורים, מאמינים בהם.
בתמונה: דנית דברה מנהלת עמותת שניר | צילום: עומר ארמוני