על מה צריך להקפיד במיוחד בכשרות לפסח

על מה צריך להקפיד במיוחד בכשרות לפסח

כשרות היא אחד העקרונות החשובים ביותר ביהדות, וגם לאחר שינויים רבים שהיהדות עברה במהלך השנים הכשרות נותרה אבן יסוד. אם במהלך השנה ההקפדה על הכשרות היא דבר יחסית פשוט, במיוחד למי שגרים בישראל, חג הפסח מפגיש אותנו עם מורכבות רבה בנוגע לכשרות לאור העובדה שמאכלים שמותרים לאכילה ביומיום נעשים לפתע אסורים.  כאן ניתן לכם מספר דגשים שחשובים ביחס לכשרות בפסח.

איסור חמץ

האיסור המרכזי לכשרות בפסח הוא איסור חמץ. איסור חמץ נוגע לכל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני הדגן, חיטה, שעורה, כוסמת, שיפון ושיבולת שועל. מלבד לחם ומוצרי דגנים אחרים, גם בירות, משקאות אלכוהוליים אחרים שנעשים מדגן או כל מוצר שבו מעורבים דגנים הוא אסור באכילה. איסור החמץ בפסח נחשב לאיסור חמור ומכאן גם מגיעה ההקפדה היתירה על כשרות במהלך פסח.

העובדה שבכל השנה אנחנו אוכלים חמץ באופן חופשי, דורשת מאיתנו לנקות היטב את הסביבה שבה אנחנו אוכלים או מכינים מזון, בהנחה שאנחנו הולכים להשתמש בסביבה הזו גם בפסח. נהוג גם להחליף מערכות כלים בפסח, או לכל הפחות לבצע להן הגעלה שנועדה לוודא שלא נשאר בכלים זכר לחמץ.

הכשרים

תעשיית המזון המודרנית הובילה למצב שבו אנחנו לא מכינים לעצמו את האוכל אלא קונים את רובו כאשר הוא כבר מוכן. את הכשרות לאותם מאכלים אנחנו מקבלים על ידי גופים מרכזיים שמעניקים כשרות לתעשיית המזון. בישראל יש סוגים רבים של הכשרים, כאשר ההבדלים ביניהם נוגעים לעבודה עד כמה ההשגחה קפדנית ואלו הקפדות נדרשות מהמפעל שמייצר את המזון.

בעוד שביומיום יש פחות הקפדה על הכשר מסוים, ולרוב עצם העובדה שיש הכשר על מאכל מספיקה, בפסח נהוג להקפיד בצורה הדוקה יותר על הכשרים. לכל אחד יש את ההכשרים לפסח שעליהם הוא מקפיד, ואם אתם מארחים בחג בדקו מה ההכשרים שעליהם האורחים שלכם מקפידים.

מנהגים

העיקרון האחרון שעליו נדבר נוגע דווקא למנהגים בפסח. מנהג הוא הלכה שלא כולם מקפידים עליה, כאשר המקור למנהגים קשור בדרך כלל לסביבה גיאוגרפית שבה הם נוצרו. המנהג המפורסם ביותר בפסח הוא לא לאכול קטניות, כאשר מי שנוהגים בו בדרך כלל הם יהודים יוצאי אירופה. מנהגים נוספים נוגעים לאי אכילת אורז או הקפדה לא לאכול מאכלים שבהם יש מצה יחד עם נוזל. המנהגים הללו לא התקבלו על כולם, כך שיכול להיות אנשים שמקפידים על הלכות פסח אך לא על אותם מנהגים.

לסיכום

כשרות בפסח מציבה בפנינו אתגר ייחודי לאור העובדה שמאכלים שמותרים ביומיום אסורים באכילה בפסח. מלבד איסור החמץ שידוע לכולנו, חשוב גם להקפיד על החלפה של כלים וניקוי יסודי של סביבת האכילה. בנוסף, חשוב לבדוק מה המוצרים הכשרים לפסח שאותם כדאי לרכוש, וכמובן לזכור שיש מנהגים שעליהם רק חלק מהאנשים מקפידים.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh