אירופה מובילה בשיעור הרכבים הלא מזהמים, אבל מה עם ישראל?

אירופה מובילה בשיעור הרכבים הלא מזהמים, אבל מה עם ישראל?

מודעות סביבתית, תמריצים לקונים ורגולציות חזקות הם חלק מהשינוי שמוביל את אירופה בשנים האחרונות. זה לא טרנד זמני או סמל יוקרה אלא מדובר במה שיקרה מעתה ואילך בעולם התחבורה וגם ישראל הצטרפה למהפכה הזו.

עולם התחבורה משתנה מול עינינו ובכל העולם רכבים חשמליים תופסים יותר ויותר מקום על הכביש. הסיבות העיקריות לכך הן שרכב חשמלי לא מזהם, לא מרעיש והתחזוקה שלו זולה יותר מרכב המונע על ידי דלק. לכן, לא פלא שנתוני המכירות מראים עלייה בקניית רכבים חשמליים בכל שנה, בעיקר באירופה, שם המודעות לאיכות הסביבה גבוהה במיוחד.

מעבר למודעות הסביבתית, באיחוד האירופאי יש תקנות למניעת זיהום ויצרניות הרכב צריכות לעמוד בסטנדרטים שנקבעו בחוק, אחרת הן ישלמו קנסות גבוהים. אולם יצרניות הרכב לא חיכו לקנסות ובשנים האחרונות החלו לייצר יותר רכבים חשמליים כשבתכנון שלהן, בעוד כמה שנים כל הרכבים יעברו להיות חשמליים. מדובר בלא פחות מאשר מהפכה תחבורתית שאירופה בולטת בה והנתונים מוכיחים זאת.

בשנת 2020, שהייתה שנת קורונה והשפיעה לרעה על הכלכלה בכל העולם, נמכרו באירופה למעלה משבע מאות אלף רכבים חשמליים. התחזיות הן שבשנה הנוכחית המכירות יעברו את המיליון ובכל שנה מעכשיו, המכירות יעלו כל פעם בעוד מאה אלף רכבים. הכוונה כאן היא יותר למערב אירופה ולשווקים הגדולים בה כמו גרמניה, בריטניה, צרפת, ספרד ואיטליה.

הסיבה לכך שמערב אירופה מובילה היא שמדובר במדינות שהן חזקות יותר כלכלית ממדינות מזרח אירופה, יכולות לתת תמריצים כספיים לקניית רכבים חשמליים ואף להקים תשתית מתאימה. בתשתית, הכוונה היא לעמדות טעינה חשמליות שנועדו לטעון את הרכבים בחשמל. סטטיסטית, ככל שיש יותר עמדות טעינה באזור מסוים, כך ישנם יותר רכבים חשמליים באותו מקום.

כאמור, ישנה עלייה במכירות בכל שנה ועל מנת לעמוד בביקוש, חברות הרכב הגדולות פותחות עוד מפעלי ענק לייצור רכבים חשמליים ברחבי אירופה, מוסיפות מפעלים לייצור סוללות לרכבים הללו ואף משנות פסי ייצור קיימים כדי שיתאימו להרכבת רכב חשמלי. מדובר בהשקעות ענק לשנים קדימה שמיועדות להרחיב את ייצור הרכב החשמלי ולפתח טכנולוגיות נוספות בתחום.

אם ניקח את חברת פולקסווגן לדוגמא, החברה מתכננת להשקיע למעלה משלושים וחמישה מיליארד אירו בעשור הקרוב כדי לפתח ולייצר כשבעים דגמים של רכבים חשמליים. לטענת החברה, עד שנת 2030, למעלה משבעים אחוזים מכלל הרכבים שלה שיימכרו, יהיו חשמליים. זוהי הצהרה אמיצה וחד משמעית לגבי העתיד התחבורתי שצפוי בעולם. פולקסווגן היא רק אחת מיצרניות הרכב הגדולות שדוגלות בחזון הזה ואליה מצטרפות חברות אחרות שמתכננות גם הן מהלכים דומים.

ראוי לזכור שככל שיצרניות הרכב ישקיעו יותר בפיתוח וייצור רכבים חשמליים, כך מחירם ירד עוד. אם ניקח לדוגמא את הסוללה שהיא הרכיב העיקרי ברכבים הללו, בעבר מחירה היה גבוה מאוד. אולם, בעשר השנים האחרונות, מחירי הסוללות ירדו באחוזים ניכרים והתחזיות לעשור הקרוב היא שהמחירים ימשיכו לרדת בלמעלה מחמישים אחוזים, שזה אומר שמחירי הרכבים עצמם ירדו.

ואיך כל זה קשור אלינו כאן בישראל?  יש כאן דגמים חשמליים לא מעטים למכירה ולאחרונה נכנסה חברת טסלה שמוכרת את הרכבים שלה בהצלחה כאן, כך שהמגוון גדל. דגמי הרכבים הם שונים ומיועדים לכל מטרה, החל מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח ויוקרה.

מעבר לכך, גם נושא התשתיות קיבל תשומת לב ובשנה האחרונה משרד האנרגיה השקיע בפיתוח עמדות טעינה בפריסה ארצית. בנוסף, גם חברות כמו סונול ואחרות מקימות עמדות נוספות, טסלה מקימה עמדות משלה והתשתית החשמלית מתרחבת בהתאם.

אמנם הקהל הישראלי לא נמצא באותו מקום כמו באירופה, אבל צעדים ראשונים כבר החלו ויש כאן התפתחות יפה של תחבורה חשמלית שתועיל לכולנו, תתרום לאיכות הסביבה ותוזיל עלויות. הצפי הוא שיותר ויותר רכבים חשמליים ינועו בכבישי הארץ והתחבורה כאן תהפוך להיות יעילה וירוקה יותר בשנים הבאות.

צילום: Charlotte Stowe

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh