איך אתם יכולים ללמוד על סמכות הורית?

איך אתם יכולים ללמוד על סמכות הורית?

גם אתם לבטח מכירים את הקלישאה הכל כך נכונה: אף אחד לא נולד הורה. עוד הרבה לפני שיש לכם ילדים, אתם מדמיינים אילו הורים תהיו, איך יראה הקשר שלכם עם הילדים, על פי אילו ערכים תחנכו אותם ואילו חיים נפלאים תעניקו להם. ואז, כשאתם כבר הורים, אתם מבינים כי תפקיד ההורות הוא תפקיד שניתן ללמוד רק תוך כדי תנועה.

אחד הדברים החשובים ביותר שאתם צריכים ורוצים ללמוד לצורך "מילוי תפקידכם", הוא הסמכות ההורית. הסמכות היא אולי לא משהו שבא לכם באופן טבעי, אך אפשר וניתן ללמוד אותו. הסמכות – חיונית לילדכם והיא הבסיס למערכת יחסים בריאה והרמונית עם הילדים.

אז מהי הסמכות ההורית ואיך גם אתם תוכלו ללמוד אותה?

סמכות הורים – מה זה אומר בפועל?

מדובר בצמד מילים שמאחוריו שלל תפיסות עולם, זרמים ואג'נדות אך בעיקר – זוג הורים שרוצים להעניק לילדיהם את הטוב ביותר. אם צריך לתמצת בקצרה את מהות הסמכות ההורית, הרי שהיא היכולת שלכם להחליט עבור ילדיכם. זה בא לידי ביטוי בכך שאתם אלו הקובעים את השעה בה מתעוררים בבוקר, מה אוכלים לארוחת הערב וכמה שעות ביום מותר לצפות בטלוויזיה.

הסמכות ההורית חשובה מכמה סיבות:

  • יוצרת סדר ומונעת חיכוכים
  • סמכותיות לא מרחיקה, אלא בונה גשר – ביניכם ובין הילד
  • הילד צריך את הדמות הדומיננטית, השולטת, המכוונת – את הסמכות והצבת הגבולות.

חשוב להדגיש: בשום שלב, סמכות היא לא התעלמות מרצונותיו של הילד

כהורים, גם כשאתם אלו שמחליטים ואומרים את המילה האחרונה, עליכם להיות קשובים דרך קבע לילדיכם. לא מדובר על מערכת יחסים דו צדדית, אלא על מערכת יחסים שנבנית על אמון, הקשבה, הכלה הדדית והכרה ברצונותיו וצרכיו של האחר.

לסמכות גוונים רבים, גישות וצורות. אתם, כהורים, תקבלו את ההחלטה מהי הסמכות ההולמת את ערכי החינוך שלכם. המון הורים צעירים מדמיינים לעצמם את הסמכות כמעין משטר קשוח, בו ההורה מצווה והילד מציית. הסמכות לא אמורה בשום שלב לעורר פחד, סלידה או בהלה בקרב הילדים, אלא להפך. דווקא כשמערכת היחסים טובה, פתוחה והרמונית, הילדים נוטים יותר לשתף פעולה ופחות עושים "דווקא".

איך אפשר לפתח את שריר הסמכות ההורית?

אז איך לומדים סמכות הורית? אם נחזור לרגע לאותה הקלישאה, הרי שאף הורה לא נולד הורה וגם אין באמת בית ספר להורות. עם זאת, אתם יכולים ללמוד על גישות ודרכים להעצים את הסמכות אל מול הילדים במספר דרכים:

  • קריאת ספרים – אם בעבר הייתה נטייה להיצמד לגישות ישנות ומאד פורמליות, כיום כל נושא הסמכות ההורית מתווך בצורה מחויכת, נעימה ואפילו חדשנית. זכרו: אתם אלו שקובעים מהי הסמכות הנכונה והמתאימה למרקם המשפחתי ולכם, כהורים.
  • פורום הורים – תתפלאו עד כמה תוכלו ללמוד על סמכות הורית דרך פורומים של הורים. עם חברות בפורום, גם לכם יש גישה לסיפורים ומקרים של משפחות, דרכם תוכלו ללמוד, להזדהות ולרכוש ארגז כלים.
  • הדרכות הורים – תוכלו ללמוד על הסמכות ההורית גם באמצעות הדרכות אישיות עם מנחה הורים, שיגיע לביתכם, יתצפת עליכם ועל ילדיכם וכך יציע לכם מעין "תוכנית עבודה" להעצמת הסמכות וחיזוק הקשר עם הילד.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh