איך להתמודד עם הרעת תנאים בעבודה?

איך להתמודד עם הרעת תנאים בעבודה?

כאשר עובד מתלונן על הרעת תנאי עבודה, הכוונה היא הפחתה בשכר, הפחתה בתנאים הסוציאליים או הרעה בתפקיד. גם הרעה בתנאים נוספים, שעשויה להתפרש כהרעת תנאי בודה כגון: שעות עבודה, ימי עבודה, העתקת מקום העבודה ואפילו שינוי בתנאי  המשרד שבו נמצא העובד, ניוד לתפקיד אחר, הפחתת משמרות או צמצום שעות, שינוי מגנון הבונוסים או העמלות ועוד. למעשה הרעת תנאי עבודה, אינה מוגדרת בחוק ועל כך, ניתן ללמוד מפסיקות של בתי הדין לעבודה, כשאר היו מקרים שבהם הכיר ביה"ד לעבודה בהרעה מוחשית של תנאי עבודה כגון מקרים נשנים  של הלנת שכר, הפחתת שכר העובד ע"י המעביד, שינויים לרעה בהיקף שעות העבודה, פגיעה במעמדו של העובד, אי ביצוע הפרשות לקופת הפנסיה ועוד. הרעת תנאי עבודה יכולה להתבטא גם בשינוי מקום העבודה כאשר העובד צריך לנסוע בכל בוקר לירושלים מת"א למשל.

עובד שמחליט להתפטר עקב הרעת תנאי עבודה ועבד מעל לשנה, זכאי לפיצויי פיטורין. בסעיף 11 לחוק, מוזכר  נושא הרעת תנאי השכר כדלקמן:" התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אתו עובד שבהן אין לדרוש ממנו, כי ימשיך בעבודתו". כאשר העובד מחליט להתפטר ממקום עבודתו, עליו להוכיח קשר סיבתי בין ההרעה בתנאים לבין התפטרותו. העובד יוכל להמשיך בעבודתו ותוך כדי כך, לתבוע את המעסיק בביה"ד לעבודה באמצעות עורך דין דיני עבודה על העובד להוכיח את התקיימותם של 3 תנאים על מנת שהתפטרותו תוכר כפיטורים ואלה הם:

  • הייתה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו
  • הרעת התנאים היא אכן הסיבה להתפטרותו וכי לא התפטר מסיבות אחרות
  • העובד נתן למעסיקו התראה סבירה בדבר כוונתו להתפטר והזדמנות הוגנת לתקן את ההפרה, ככל שהיא ניתנת לתיקון.

נטל התפטרות בשל הרעת תנאי עבודה מוטלת על כתפיו של העובד

נטל ההוכחה שההתפטרות מוכרת כפיטורים מוטלת על כתפיו של העובד. בפסיקה נקבע, כי על העובד להוכיח תשתית עובדתית המוכיחה על הרעה מוחשית בתנאי עבודתו. הכוונה היא שהעובד חייב יהיה להוכיח את ההרעה בתנאו לא רק מנקודת המבט שלו, כי אם ע"י נסיבות אובייקטיביות לפיטורים כמו: הורדה בגובה המשכורת  וכדומה. יש לציין, כי בתי הדין לעבודה בוחנים לעומק את ההרעה בתנאי העבודה גם באופן סובייקטיבי על פי הנסיבות האישיות של העובד. יש לציין בנוסף, כי תנאי העבודה, הינם חלק בלתי נפרד מחוזה העבודה אם נכתבו בחוזה עבודה מסודר ובין אם לא והמעסיק אינו רשאי לשנות תנאים אלה ללא הסכמתו של העובד.

התפקיד, שכרו של העובד וכן, התנאים הסוציאליים וכל דבר אחר שסוכם בין המעביד לעובד, מהווים חלק מתנאי העבודה המוסכמים והמעביד אינו יכול לשנותם באופן חד צדדי, אך יחד עם זאת, קיימת למעסיק זכות לסיים את העסקתו של העובד והכוונה היא לפטרו, ללא הסכמתו.

המסקנה – הרעת תנאי עבודה אינה משתלמת למעסיק

ניתן הסיק מכל האמור לעיל, כי הרעת תנאי עבודה אינה משתלמת כלל למעסיקים היות והיא עולה כסף רב שמעסיקים יכולים לחסוך. יחדד עם זאת, ישנם מעסיקים רבים, מעדיפים בכל זאת, לקיים את הרעת תנאי עבודה בשל רצונם להרחיק את העובד מהחברה או בית העסק שברשותם בדרכים עקיפות, כשאר העובד עצמו אינו מודע לכך. עובדים רבים אינם מודעים לזכויותיהם ולכן, מומלץ תמיד להתייעץ ולשכור את שירותיו של עורך דין דיני עבודה ולקבל את הפיצויים או כל סעד אחר המגיע לעובדים כחוק.

צילום: FREEPIK 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh