"בידוד ללא בדידות"

"בידוד ללא בדידות"

מיזם הקהילות של רחובות בזמן מגפת הקורונה.

מיזם מרגש ופורץ דרך בהובלת קהילות ואקטיביסטים בעיר, מסייע לתושבי העיר בהתאם לצורך להפיג את הבדידות באמצעות שיחות טלפון, קניות עבור מבודדים, הבאת אוכל חם וליווי לתקופה הקרובה. מוזמנים להצטרף ולסייע.

מול ההגבלות על שיבוש שגרת החיים הבסיסית, פיתחו פעילים חברתיים וקהילות ברחובות מענה קהילתי המותאם למצב החירום. מיזם 'בידוד ללא בדידות', שמופעל בעיקרו באופנים דיגיטליים, מאפשר לכל רחובותי להוות מעגל תמיכה לאנשים הזקוקים לכך.

מטרת המיזם היא ליצור רישות איכותי של העיר, ולתת מענה לצרכים שעולים במעגל הקרוב ביותר. מתנדבים שמצטרפים למיזם יכולים לקבל בקשה לסייע לתושב מהרחוב שזקוק לקניית תרופות אך מתקשה לצאת מביתו, 'לאמץ' אדם מבוגר ולהיות אתו בקשר טלפוני, ולהשתלב במערך העירוני לאריזת מזון וחלוקתו. חלק מהמתנדבים הם רכזי בניינים ששומרים על קשר שוטף עם כל הדיירים בבניין בו הם גרים, מתעדכנים במצבם ומסייעים במציאת פתרונות לצרכים שעולים עקב המצב. כל הפעולה מתבצעת תוך הקפדה יתרה על נהלי משרד הבריאות ושמירה על ביטחונם ובריאותם של המשתתפים.

המיזם נוצר מתוך שיתוף פעולה מתמשך בין קהילות שונות ברחובות – חרדים וחילונים, צעירים ומבוגרים ותושבי שכונות שונות בעיר – שקיימו בשנים האחרונות אירועים ומפגשים כגון סיורי סליחות קהילתיים בחגי תשרי, 'האסיפה הישראלית' ביום הזיכרון לרצח רבין ועוד. עם תחילת הגבלות התנועה החלו פעילים, מארגני קהילות וגרעינים משימתיים, יחד עם רכזת הקהילות במרכז הצעירים העירוני, 'הפלטפורמה' של החברה העירונית רחובות, לגבש אופני פעולה לחיזוק החוסן החברתי והסולידריות.

למיזם נרתמו חברי המועצה זוהר בלום, שמואל בר דנזאן, אורית שרגאי, אסף אל-בר ושאול צגהון ואנשי המקצוע בחברה העירונית, האגף לשירותים חברתיים, אגף שכונות ומרכז הגישור העירוני שסייעו להתאים את התכנית לצרכי העיר.

לדברי נגה נבו, חברה בקיבוץ המחנכים של תנועת דרור ישראל ומובילה בקהילת הצדק החברתי בעיר מספרת: "היה לי ברור שתפקיד הקהילות במצב הזה הוא קריטי. הסגר מרחיק אותנו מהמענה לצרכים הבסיסיים שלנו, גם החומריים וגם הרוחניים. תפקידינו לשמור על הצביון הקהילתי של העיר, ולפעול דווקא עכשיו לחיזוק הערבות ההדדית והאחריות שלנו אחד על השני".

זוהר בלום, סגן ראש העיר: "אני מברך על התגייסותם של האזרחים הרבים ועל הובלתם של הגרעינים המשימתיים והקהילות, רחובות עיר שיש בה מרקם אנושי מיוחד ומלוכד ויחד נוכל לשמור על החיים והבריאות של כולנו."

מחזיק תיק הצעירים והנוער אסף אל-בר: "הרעיון של "בידוד ללא בדידות" הוא להשתמש בכוחן של הקהילות החזקות שפועלות בעיר בשגרה, כדי לתת מענה מהיר וממוקד לצרכים שעולים מהשטח בתקופה המאתגרת הזו. אנחנו מברכים על ההתארגנות האזרחית שמפיצה אור בשעה כל כך קשה לחברה הישראלית". אני רוצה לברך ולהודות לפעילים ובמיוחד לחברי וחברות הקיבוצים העירוניים בעיר שהתגייסו ופועלים שעות רבות בהתנדבות".

חבר מועצת העיר שאול צגהון, מחזיק תיק שכונות ויזמות חברתית, מוסיף תובנות מהפעילות בשטח "החברה שלנו מעולם לא נאלצה לעמוד בפני משבר בסדר גודל כזה, אפילו כאשר כל המערכות העירוניות מגויסות, אין לנו איך לתת מענה לכל הצרכים שצפים בתדירות גבוהה. ההשתתפות של הקהילות במאמץ המשותף היא ממש חבל הצלה בניהול האירוע של חלוקת חבילות מזון למבודדים ולקמחא דפסחא  שהובילו סגן מנהל אגף השכונות אופיר עותמי וערן גדסי ואיתי שעבודתם ראויה לשבח, תודה רבה לכל השותפים".

חגית קמפלר מהיחידה לעבודה קהילתית בשרותי הרווחה: "עולים צרכים רבים שמגיעים לכל אגפי העירייה והצוות האגף לשירותים חברתיים עושה כל מאמץ לענות לכל הפניות אנחנו מברכים על הירתמותם של אזרחים רבים להיות אחראים ולסייע למי שזקוק לכך בתקופה הזאת, ההירתמות הקהילתית הזאת מאפשרת לנו להגיע לכל הפניות. אני צופה ליום שאחרי שנשמור על הקשרים שנוצרו, על השכנות הטובה והעזרה ההדדית בתוך הבניינים ובשכונות. זאת בחירום ובשגרה".

שירי קלר, רכזת הקהילות ב'פלטפורמה' של החברה העירונית רחובות, שאמונה על הגשר בין הקהילות השונות למוסדות העיר: "כל הקהילות שפניתי אליהן נרתמו למיזם ללא היסוס. רחובות מתגלה יותר ויותר כעיר של קהילות. המובילים הרבים מהקהילות המגוונות שלוקחים חלק במיזם מחזקים את התחושה שאנחנו יכולים לעבור את התקופה הקשה הזאת ולצאת מחוזקים יותר, קהילתיים יותר, דואגים לצלם האדם שלנו יחד".

לב ליטמן, רכז המרכז לצדק חברתי: "ככל שעובר הזמן בסגר, כך עולים עוד ועוד צרכים והמיזם זקוק לעוד ועוד מתנדבים, בימים אלה חסרים בעיקר רכזי בניינים, בואו!".

ניתן להצטרף למיזם בקישור: bit.ly/RehovotLoLevad  |  חפשו "בידוד ללא בדידות" בפייסבוק.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh