ההליך הפלילי על קצה המזלג

ההליך הפלילי על קצה המזלג

שלבי ההליך הפלילי מוסדרים בחוק סדר הדין הפלילי. בדרך כלל, ההליך הפלילי נפתח כאשר נודע למשטרה על כך שהתבצעה עבירה מסוג פשע או כאשר הוגשה תלונה במשטרה. במקרים מסוימים, בסמכות קצין המשטרה להורות על סגירת תיק החקירה, אף ללא ביצוע פעולות חקירה. בדרך כלל, מדובר בעבירות קלות או במקרים שאינם מתאימים לפתיחה בחקירה, כגון סכסוכים עסקיים ועניינים אחרים שאינם עולים לכדי עבירה פלילית. במהלך החקירה או בסיומה, תיק החקירה מועבר לחטיבת התביעות המשטרתית או לפרקליטות. לאחר קבלת חומרי החקירה במשרדי התביעה, חומרי הראיות יבחנו על ידי עורך דין ולאחר מכן, ככל שישנן דיי ראיות ניתן יהיה להגיש נגד החשוד כתב אישום ולהעמידו לדין פלילי.

מהם שלבי ההליך הפלילי לאחר הגשת כתב אישום?

עם הגשת כתב האישום, ייתכן ותוגש במקביל בקשה למעצר עד תום ההליכים. מדובר במקרים שבהם בתום החקירה החשוד נעצר, וכעת עמדת המדינה היא שיש להורות על מעצרו עד לסיום המשפט. מבחינה פרקטית, מתנהלים שני הליכים במקביל: ההליך האחד, עוסק בבירור האשמה. ההליך האחר, עוסק בבקשה המעצר. יחד  עם זאת, לא בכל במקרה מוגשת בקשה למעצר עד תום ההליכים וזאת על אף שהוגש כתב אישום פלילי.

ההליך בתיק העיקרי:

ההליך העיקרי עוסק בבירור אשמתו של הנאשם. כאן המקום לציין כי מבחינה סטטיסטית, מרבית התיקים מסתיימים בהסדרי טיעון, אליהם התביעה מגיעה עם הנאשם או בא כוחו לפני תחילת המשפט או במהלכו. ההליך בתיק העיקרי מתחיל בדיון המכונה דיון הקראה. בראיית השופט היושב בדין, חלה חובה לקיים דיון הקראה ולוודא שהנאשם העומד לדין בפניו יודע במה מואשם. בהמשך, על הנאשם ליתן מענה לכתב האישום, קרי: באילו סעיפים בכתב האישום הנאשם מודה ובאילו מהם הוא כופר.

פרשת התביעה

לאחר מתן המענה לכתב האישום, יתקיים שלב בירור האשמה אשר יחל בפרשת התביעה. במסגרת פרשת התביעה, המדינה – באמצעות הפרקליטות או חטיבת התביעות המשטרתית תעלה לדוכן העדים את עדי התביעה ותציג את ראיותיה על מנת להוכיח מעל לכל ספק סביר את אשמתו של הנאשם. במסגרת פרשת התביעה, עדי התביעה נחקרים בחקירה ראשית על ידי התובע (בא כוח המדינה) ולאחר כל חקירה ראשית, הנאשם (באמצעות סניגורו) יחקור את עדי התביעה בחקירה נגדית, מתוך מטרה לקעקע את מהימנותם ולמוטט את תזת התביעה.

פרשת הגנה

בתום פרשת התביעה, תחל פרשת ההגנה. בפרשת ההגנה בדרך מי שמעיד זה הנאשם. במסגרת פרשת ההגנה, הנאשם נחקר בחקירה ראשית על ידי בא כוחו ולאחר מכן, נחקר על ידי התובע בחקירה ראשית. כמו כן, הנאשם רשאי לזמן עדי הגנה נוספים אשר יעידו לטובתו, כגון עדים מומחים.

הכרעת דין

בסיום פרשת התביעה ופרשת ההגנה, בית המשפט יקבע מועד למתן הכרעת דין. במסגרת הכרעת הדין, בית המשפט פוסק האם הנאשם אשם או זכאי. ככל שבית המשפט יזכה את הנאשם, עליו לציין זאת כבר בפתח מתן הכרעת הדין. אם הנאשם זוכה מכל אשמה, אזי הכרעת הדין תיחשב למלוא פסק הדין ובכך ההליך הפלילי מסתיים. ככל שבית המשפט ירשיע את הנאשם, בית המשפט יקבע מועד לשמיעת טיעונים לעניין העונש.

טיעונים לעונש

במסגרת הטיעונים לעונש, התובע אשר אמון על ייצוג האינטרס הציבורי יבקש להחמיר עם הנאשם ולגזור את עונשו בחומרה. לעומת זאת, סניגורו של הנאשם יבקש להקל עמו ויביא תימוכין לכך. גם בשלב הטיעונים לעונש יכולים להישמע עדים, כך למשל – נפגע עבירת אלימות או נפגע עבירת מין יכול להעיד בכל הנוגע לנזקים שנגרמו לו. מנגד, הנאשם יכול להביא עדים כגון בני משפחתו, אשר יספרו בבית המשפט עד כמה ההליך הפלילי פגע בנאשם ובמרקם המשפחתי.

גזר הדין

בסיום שמיעת הטיעונים לעונש, בית המשפט יגזור את דינו של הנאשם. הענישה בתחום הפלילי כוללת עונשי מאסר בפועל, עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס, פיצוי, התחייבות להימנע מביצוע עבירה, של"צ ועוד. ככל שלא יוגש ערעור על ידי מי מהצדדים, בתוך 45 ימים פסק הדין הופך לחלוט ובכך מסתיים לו ההליך הפלילי.

הכותב הנו עורך דין ברוך גדע, בעלים של משרד עורכי דין העוסק במשפט פלילי ובדיני תעבורה.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh