המדריך לקונים באינטרנט: כך לא תיפלו על נוכלים

המדריך לקונים באינטרנט: כך לא תיפלו על נוכלים

כיום, אנשים מבצעים יותר ויותר רכישות דרך האינטרנט. אלה יכולות להיות רכישות של פריטים מיוחדים, שלא קל להשיג בארץ. אלה יכולות להיות גם רכישות של דברים שזמינים מקומית, אך מעוניינים לרכוש יותר במהירות ולחסוך את הנסיעות לחנויות השונות. מצד שני, עם הנוחות בא גם סיכון מסויים, של היתקלות בנוכלים. כאשר לא מגיעים לחנות פיזית, לא ניתן לראות ולהתרשם אישית ומקרוב מהסחורה וגם לא מהמוכרים. בחיי יום יום, ישנו קודם כל רושם ראשוני ישיר מפגישה עם אדם ורק לאחר מכן, השלמת פרטים בדרכים נוספות. באינטרנט, כל עוד לא מדובר בשיחת וידאו, תמונת המוכר (אם ישנה) עשויה שלא להיות באמת תמונתו וכמובן, כל מה שהוא כותב לך, עשוי להיות הטעיה. כך שהרושם האינטואיטיבי מהמידע הויזואלי, לא קיים כאן. בכדי לצמצם את הסיכון ממקרים כאלה, מומלץ לנקוט לפחות בצעדי הזהירות הבאים:

להימנע מאתרים מתחזים

אחת ההונאות הוותיקות ביותר באינטרנט, היא הקמת אתר מתחזה. אתרים אלה, מעתיקים את המראה של אתרים מוכרים ומכובדים ובכך מטעים את הגולש. ההטעיה עשויה להיות לשם מגוון מטרות, כולל "מכירה" ללא משלוח מוצר או גניבת זהות הגולש (שימוש בפרטיו, כולל פרטי אשראי, לקניות או למכירת הפרטים לפושעים אחרים). לכן, במסגרת קניות באינטרנט חשוב קודם כל לוודא, שאכן נמצאים באתר שבו חושבים שנמצאים. עושים זאת קודם כל בכך שמשתמשים בקישור שהשגתם ממקור אמין. כמו כן, שימו לב שכתובת האתר תתחיל עם HTTPS ולא עם HTTP – הבדל קטן, אך משמעותי מבחינת אבטחה.

לבחור באתרים איכותיים

אתרי מכירות איכותיים מודעים לנושא ההונאות ומציעים סיוע מסוגים שונים בנידון. כדאי לבדוק זאת באתר. ייתכן שתמצאו שם המלצות, ספציפית עבור הפעילות באתר זה.

לבדוק היטב לגבי המוכר

תסריט ידוע, הוא שרוכשים דבר מה באינטרנט, המוכר מקבל את הכסף, אבל הקונה לא מקבל את המוצר. מוכרים עשויים לטעון שהייתה טעות בפרטים באתר ובגלל זה, המוצר שקיבלתם הוא לא בדיוק מה שהזמנתם (למשל) או שתמונת המוצר הייתה רק לצרכי "המחשה". בקיצור – באינטרנט אתה לא באמת יודע מי עומד מולך. לכן, כדאי לבדוק ככל הניתן את אמינות המוכר וכמובן לעשות חיפוש לגביו, כולל באתר עצמו. כמובן, ניתן וכדאי לברר מידע גם עם המוכר עצמו. למשל, לשאול מי שמוכר פריט מסוים באופן חד פעמי (נאמר באתרי יד שניה), למה הוא מוכר.

זהירות בתשלום

שלב התשלום הוא שלב קריטי במיוחד. נוכלים עלולים לגרום לכם לשלם עלויות נסתרות שלא חשבתם שכלולות במחיר או לשלוח את המוצר ללא חלקים, שחשבתם שכלולים בו. רצוי כמה שפחות לספק פרטי אשראי ומוטב במקום זאת לשלם דרך פייפאל. כמובן, חשוב לבדוק את חיובי האשראי שבוצעו בפועל ולוודא שאין שם "הפתעות" לא נעימות, בגלל הרכישות באינטרנט.

לסיכום

רכישה באינטרנט צריכה להיות מושכלת, ולכן הקפדה על כללי אבטחה בסיסיים מסוג זה, תבטיח שמרבית הרכישות שתבצעו, תהיינה בטוחות. נציין שמדובר באופן רכישה פופולארי, ולו בשל מגוון המבצעים שניתנים ברכישה אונליין. יש לא מעט דרכים להתעדכן במבצעים ברשת, כך תוכלו לרכוש לא רק באופן בטוח, אלא גם באופן חכם.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh